تیم تحقیق عربستان برای بررسی جوانب حمله اخیر به مراسم ختم در صنعا که نزدیک به ۱۰۰۰ کشته و زخمی برجا گذاشت، با پذیرش اصل حمله به صنعا مقصر آن را دولت مستعفی یمن معرفی کرد.
کد خبر: ۹۵۶۳۴۳
اعتراف عربستان به جنایت بمباران صنعا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، عربستان سعودی که مدعی بود، شنبه گذشته اصلا حمله‌ای به نزدیک محل برگزاری جلسه ختم پدر یکی از مسئولان یمنی نکرده است، سرانجام به این حمله اعتراف کرد.

تیمی که عربستان برای تحقیق در این خصوص تشکیل داده، در عین حال مقصر را دولت مستعفی یمن اعلام کرده و مسئولیت جنایت صنعا را به گردن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن انداخته است.

شبکه خبری «العربیه»، وابسته به دولت عربستان اعلام کرد تیم تحقیقی که عربستان برای بررسی این حادثه تشکیل داده بود در بیانیه‌ای اعلام کرده که ستاد کل ارتش یمن [بخشی از ارتش که به رئیس جمهور مستعفی یمن وفادار است] اطلاعات غلطی به ائتلاف عربی-سعودی داده و گفته بوده سران انصارالله که مسلح بوده‌اند در محل حادثه حضور داشته‌‌اند.

خبرگزاری عربستان نیز مدعی شده که ستاد کل ارتش یمن بر اساس اطلاعات غلطی که به مرکز فرماندهی عملیات هوایی در یمن داده اصرار داشته که محل حادثه نظامی بوده و باید مورد هدف قرار بگیرد، که بدون هماهنگی با فرماندهی ائتلاف دستور حمله صادر شده است.

با وجود اینکه عربستان پیشتر وجود حمله نظامی هوایی به صنعا را تکذیب کرده بود و گفته بود یک حمله انتحاری منجر به وقوع فاجعه صنعا شده، بر اساس این بیانیه مدعی شده نیروی هوایی ارتش یمن که به هادی وابسته است بدون هماهنگی با ائتلاف سعودی حمله به مجلس ختم در صنعا را انجام داده بود.

تیمی که عربستان برای تحقیق در خصوص این جنایت تشکیل داده همچنین مدعی شده طرف‌های دیگری نیز از این حادثه سوء استفاده کرده و همین مسأله منجر به افزایش شمار قربانیان شده است.

این تیم در بیانیه خود خواستار پرداخت غرامت برای خانواده‌های قربانیان، مجازات مسببان این حادثه و تغییر قواعد نبرد شده است.

روز شنبه گذشته ائتلاف عربستان چهار بار صنعا را بمباران کرد،‌ دو حمله مستقیما تالار بزرگ برگزاری مراسم صنعا پایتخت یمن را هدف قرار داد در حالی که مراسم ختم پدر «جلال الرویشان» وزیر کشور یمن و رئیس دفتر علی عبدالله صالح در آن در حال برگزاری بود. وزارت بهداشت یمن اعلام کرد تا کنون دست کم 900 نفر در این حمله کشته و زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها