گزارش جام‌جم از یک جشنواره بین‌المللی خوشمزه

عطر غذاهای خارجی در گاوازنگ زنجان

بعد از گذشت تنها چند روز از برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان، باز هم دامنه کوه گاوازنگ این شهر، گردشگران را به سوی خود می‌کشاند؛ این بار اما با جاذبه عطر و طعم غذاهای کشورهای عضو اکو که امضای تفاهم‌نامه اقتصادی، فنی و فرهنگی بین آنها مهم‌ترین عامل گردهم آمدنشان در اجلاس‌ها و جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره آیینی ـ فرهنگی غذای زنجان است.
کد خبر: ۹۵۰۹۴۹
عطر غذاهای خارجی در گاوازنگ زنجان

به گزارش جام‌جم، دومین جشنواره بزرگ غذاهای کشورهای عضو اکو به مدت چهار روز از پنجم تا پایان هشتم مهرماه یعنی امروز در استان زنجان در حال برگزاری است. سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (ECO)، یک سازمان منطقه‌ای است که سال 1985 توسط دولت‌های ایران، پاکستان و ترکیه به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد و در سال‌های بعد کشورهای دیگری به آن پیوستند. این سازمان هم اکنون 14عضو دارد. طی چند روز گذشته سفرایی از این کشورها همراه ماهرترین آشپزهای آنان به ایران آمده‌اند تا با شرکت در دومین جشنواره غذاهای کشورهای عضو اکو و به عبارتی خوشمزه‌ترین رویداد خاورمیانه، صلح و دوستی خود را به نمایش بگذارند. این جشنواره در قالب 40 غرفه در نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان در گاوازنگ برپا شده که تماشا و البته امتحان کردن غذاهایش خالی از لطف و لذت نیست.

دلگرمی دبیرکل اکو

خلیل ابراهیم آکجا، دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو درحاشیه این جشنواره به جام‌جم می‌گوید: اطمینان دارم که زنجان به عنوان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای واقع در مسیر جاده ابریشم با میزبانی سالانه این رویداد مهم، نقش بیشتری در راه توسعه گردشگری در ایران و منطقه اکو ایفا خواهد کرد.

وی می‌افزاید: افزایش تعداد کشورهای شرکت‌کننده از پنج کشور در جشنواره اول به 15 کشوردر جشنواره دوم باعث دلگرمی است و توصیه می‌کنیم این رویداد هر شش ماه یک بار برگزار شود تا افراد بیشتری از تجربه آشپزی ملل دیگر لذت ببرند.

فرصت طلایی برای ورود گردشگران خارجی

مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری میراث فرهنگی کشور هم در این جشنواره با اشاره به این که غذا موجب پیوند صمیمی میان تاریخ و فرهنگ مردم جامعه میزبان با گردشگران می‌شود، می‌گوید: در همین راستا، کشورما تلاش می‌کند مناسبات گردشگری با کلیه کشورهای عضو اکو و مسیر راه ابریشم را توسعه دهد.

اسدالله درویش‌امیری، استاندار زنجان نیز تدوین استانداردهای خوراک، تاکید بر فرآیند ثبت غذا به عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی و تاثیرگذار توسعه گردشگری، تمرکز بر تنوع غذاهای جاده ابریشم، احصا، حفظ و احیای غذاهای محلی رااز اهداف مهم این جشنواره عنوان می‌کند.

سفرایی که غذا سرو می‌کنند

نکته جالب توجه این که در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره بین‌المللی غذای اکو- جاده ابریشم که با حضور چند سفیر ورایزن فرهنگی کشورهای مختلف از جمله روسیه، چین، جمهوری آذربایجان، یمن، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، افغانستان، بحرین، سوریه، عراق، ترکیه و ایران برگزار شد، کریستف پولنداکف سفیر بلغارستان در ایران، با شیرینی بلغاری به نام بانیتسا (banitsa) که یک شیرینی پنیری سنتی این کشور است، از بازدیدکنندگان پذیرایی کرد.

پولنداکف، در توضیح بانیتسا می‌گوید: این شیرینی در مراسم مختلف ما و حتی در شام و میان‌وعده استفاده می‌شود وچون ترکیبات اصلی آن کلم، گوشت و شیره زیاد است، یک غذای کامل محسوب می‌شود.

وی، همه غذاهای ایرانی را چشیده است و از بین آنها کشک‌بادمجان و در میان آش‌های ایرانی، آش ترش زنجان را بیشتر دوست دارد .

اوکتاوینو علیمودین، سفیر اندونزی هم که اولین بار است به زنجان سفر کرده است، به شهرت چاقوی زنجان اشاره کرده و می‌گوید: چون زنجان چاقوهای خوبی دارد، یقین دارم که آشپز‌های خوبی هم دارد.

ادواردو مارتین آرمنیز، سفیر فیلیپین هم با بیان این که عاشق غذاهای ایرانی است، می‌گوید: جشنواره‌های زیادی در حوزه غذا در شبه‌جزیره هندوستان برگزار می‌شود ولی جشنواره زنجان گسترده، زیبا و جذاب است.

غذاهای ملل در زنجان

منیژه رحیمی، دبیر سوم سفارت تاجیکستان در تهران، که در غرفه این کشور مشغول عرضه آش پلوی تاجیکی، شیرینی چک‌چک، سمبوسه وکلوچه تاجیکی است، آش پلو را غذای ملی تاجیکی و مخصوص مهمانان گرانقدر و ارزشی معرفی کرده و می‌گوید: این غذا از گوشت، هویج، برنج، زیره، نخود و روغن درست می‌شود.

مرتضی قاسمعلی از عراق هم می‌گوید: علاوه بر بریانی، باگله بالدهن (باقالی با روغن)، خورشت بامیه، حلوای شیروسوپ عدس قرمز هم عرضه می‌کنیم.

حازم ادریس هم از فلسطین آمده است و با غذاهایی مثل شاورما، فتوش، سالاد روسی و معروف‌ترین غذای کشورش به نام «فته» که با ترکیبات آرد، ماست، نخود، زیره و فلفل قرمز تهیه می‌شود، در این جشنواره غرفه دارد.

در غرفه افغانستان لباس‌های رنگارنگ محلی خانم‌ها شاید بیش از غذاهایشان جلب توجه می‌کند و بازدیدکنندگان قبل از این که غذایشان را بچشند، با اشتیاق فراوان با آنها عکس یادگاری می‌گیرند. در این غرفه، پیش‌غذای سنتی افغانی به‌نام «کیچیری» و غذاهای اصلی «منتو افغانی» و«قابولی پلو»با دسر چکنی سرو می‌شود.

در پایان هم به غرفه ایران می‌رویم که مهناز امیراصلانی از زنجان با عطر و بوی غذاهایی از جمله آش دندونک (دیشلیک)، کشک‌بادمجان، حلوای اوماج، اردک و کوفته تبریزی، بازدیدکنندگان را به غرفه خود می‌کشاند.

فوزیه مهدیون

جام‌جم زنجان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها