تعاونی های مرزنشین کردستان که قرار بود به فرصتی برای کمک به ارتقاء وضعیت معیشت مرزنشینان تبدیل شود، امروز خود به یک چالش تبدیل شده و مسئولان از اختلاس مالی در این بخش خبر می دهند.
کد خبر: ۹۴۲۱۸۷
اختلاس تعاونی های مرزنشین در کردستان

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، تعاونی‌های مرزنشین در کشور به ویژه استان‌های همچون کردستان در راستای کمک به وضعیت معیشت افراد ساکن در مرزها تشکیل شده و دولت با این اقدام به دنبال کمک به مرزنشیان بود ولی هر چه زمان می گذرد این تعاونی ها که قرار بود به یک فرصت تبدیل شود، خود چالش های جدیدی را به همراه دارند.

هر چند که در دهه گذشته ماجرای عدم هزینه اعتبارات تخصیص یافته به تعاونی های مرزنشین و برگشت آنها مطرح بود ولی این روزها داستان سوء استفاده های مالی در این تعاونی ها به گوش می رسد و هر چند که مسئولان تعاون، کار و رفاه اجتماعی منکر این داستان می شود ولی پلیس آگاهی کردستان به صراحت این موضوع را تائید کرد.

کردستان دارای ۱۹ تعاونی مرزنشین است و بر اساس قوانین موجود حدود ۵۰ هزار نفر نیز در این تعاونی ها عضویت داشته و سالانه نیز اعتباری با عنوان یارانه در اختیار این تعاونی ها قرار می گیرد تا اعضای آن بتوانند از این تسهیلات در راستای صادرات و واردات کالا استفاده کنند.

موضوع سوء استفاده های مالی از تعاونی های مرزنشین در کردستان داستان تازه ای نیست و هر چند مدت یک بار مسائلی در این خصوص مطرح می شود و مسئولان و متولیان نیز هر بار وعده می دهند که ریشه ای با این مشکل برخورد کرده و ماجرا را تا پایان دنبال می کنند.

فرار مالیاتی ۴۰ میلیارد تومانی

این بار سوء استفاده مالی در تعاونی های مرزنشین کردستان با اطلاع رسانی از سوی پلیس آگاهی استان در خصوص فرار مالیاتی آغاز شد و هر چند که اطلاعات مستندی در این خصوص وجود داشته و دارد ولی مدیرکل تعاون، کار و راه اجتماعی کردستان این موضوع را رد و می گوید تاکنون چیزی مشخص نیست.

جانشین رئیس پلیس آگاهی کردستان هفته قبل و در یک نشست خبری گفت: پرونده فرار مالیاتی به ارزش بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان در ارتباط با بحث تجارت در استان تشکیل شده که نفرات اصلی آن در استان نیستند و این افراد با استفاده از کارت بازرگانی مرزنشینان ما اقدام به تجارت و عدم پرداخت مالیات کردند.

علیرضا مرادی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای شناسایی و دستگیری این افراد، اظهارداشت: پرونده مذکور در حال حاضر دردست بررسی است و هنوز نتیجه آن مشخص نشده است.

در حالی که جانشین رئیس پلیس آگاهی کردستان موضوع سوء استفاده مالی و فرار مالیاتی در تعاونی های مرزنشین کردستان را تائید کرده و حتی رقم مالی نیز اعلام می کند ولی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اعلام کرد که پرونده در مرجع قضایی است و هنوز چیزی مشخص نیست.

پرونده ۱۹ تعاونی مرزنشین در مراجع قضایی

احمد رشیدی در واکنش به این خبر عنوان کرد: در حال حاضر و با شکایت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان پرونده ۱۹ تعاونی مرزنشین استان در مرجع قضایی است و تاکنون نیز جزئیات این پرونده مشخص نشده است.

وی با تائید ضمنی سوء استفاده های مالی در تعاونی های مرزنشین و بروز مشکلات متعدد در این بخش، یادآور شد: این پرونده از یک دهه قبل مطرح است و حتی ما در تلاش هستیم که اعضای هیات مدیره و مدیران عامل این تعاونی های مرزنشین در استان کردستان را تغییر دهیم که این موضوع به اعضا اعلام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان بیان کرد: تعاونی های مرزنشین فرصت خوبی برای تقویت صادرات در استان کردستان به شمار می روند که متاسفانه تاکنون از این ظرفیت به خوبی بهره برداری نشده است.

اما مهمترین نکته در خصوص اختلاس مالی و فرار مالیاتی تعاونی های مرزنشین در استان کردستان جایی است که بر اساس تائید پلیس آگاهی و همچنین اظهارات یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق سنندج، پای افراد غیربومی و غیرمرزنشین در این پرونده باز شده است و مشکلات به وجود آمده از سوی این افراد است.

سود اصلی تعاونی‌ها در جیب غیربومی‌ها

یکی از اعضای هیات مدیره یکی از تعاونی های مرزنشین کردستان، بیان کرد: متاسفانه کارت بازرگانی تعدادی اعضای تعاونی های مرزنشین کردستان در دست تجار غیربومی است و این افراد از این فرصت ها سوء استفاده کرده و به دنبال جمع آوری پول هستند.

وی که اصرار داشت اسمی از او برده نشود، ادامه داد: در حال حاضر چند نفری تاجر از استاهای تهران، آذربایجان شرقی و دیگر استانها کارت بازرگانی مرزنشینان کردستانی را در اختیار دارند و با استفاده از این کارت بازرگانی کار صادرات انجام داده و حتی از یارانه های اختصاص داده شده را نیز استفاده می کنند.

این عضو تعاونی مرزنشین کردستان ضمن انتقاد از این رویه بیان کرد: تاکنون چندین بار این موضوع از طریق فرمانداری ها، تعاون و حتی دیگر مسئولان پیگیری شده است و هر بار وعده می دهند که آن را دنبال می کنند ولی متاسفانه سالهاست که ما با این مشکل مواجه هستیم و سود اصلی این کار به جیب افراد دیگری خارج از مرزهای کردستان می رود.

هر چند که بر اساس قوانین کشور تعاونی های مرزنشین با هدف کمک به ارتقای وضعیت مرزنشیان تشکیل شده و تسهیلات ارائه شده نیز قرار بود در اختیار آنها باشد ولی این روزها افراد دیگری و حتی خارج از استان کردستان از این تسهیلات استفاده کرده و حال با فرار مالیاتی و اختلاس مالی نیز مواجه می شوند.

اعمال نظارت های دقیق و لازم از سوی مسئولان و متولیان امر به ویژه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارائه آموزش های لازم به اعضای تعاونی ها به ویژه اعضای هیات مدیره برای توانمندی سازی آنها و همچنین جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از جمله نیازهای اصلی در حوزه تعاونی های مرزنشین در استان کردستان است که از سوی افراد کارشناس و صاحب نظر اعلام می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهرداد
-
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
۰
۰
شهر كه شلوغ بشه غورباغه هفت تیر كش میشه ....دیگه از نفكش و دكل نفتی كه بیشتر نبوده بنازم به ثروت این مملكت كه ته نداره هرچی ازش میبرن بازم پشتش پره

نیازمندی ها