رییس دانشگاه علم و فرهنگ از برگزاری جلسه مشترک شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف راه‌اندازی دانشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی خبر داد.
کد خبر: ۹۳۷۸۰۸
فرشچیان، دانشگاه دار می شود؟

به گزارش جام جم آنلاین،‌ محمدحسین ایمانی‌خوشخو در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راه‌اندازی دانشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی که پیشنهاد آن سال‌ها پیش از سوی استاد محمود فرشچیان مطرح شده است، اظهار کرد:‌ در حال حاضر این کار در دست بررسی است و به‌زودی به نتیجه می‌رسد. قرار شده در ۱۰ روز آینده، جلسه مشترکی درباره این موضوع با حضور مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - و محمدرضا مخبر دزفولی - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی - در دفتر رییس سازمان میراث فرهنگی تشکیل و ابهام‌های مربوط به این موضوع رفع شود.

او ادامه داد: دانشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی از ایده‌های استاد فرشچیان بوده است. خوشبختانه در چند سال اخیر، کمیسیون هنر و معماری در شورای عالی انقلاب فرهنگی کار کرده، پیش‌نویس اساسنامه آن تدوین و به صحن شورا رفته است. با کسب موافقت اصولی شورا، جلساتی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد و با همکاری مسوولان، تأیید آن گرفته شد.

ایمانی‌خوشخو اظهار کرد: طبیعی است که برای اجرایی شدن طرح راه‌اندازی این دانشگاه، دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهادهایی را داشته‌اند که در نهایت، با توجه به سنخیت داشتن این موضوع با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این کار به سازمان محول شد تا این دانشگاه با حمایت‌های اصولی برپا شود.

او بیان کرد: با توجه به سابقه هنرهای سنتی در کشور ما، جای خالی دانشگاهی در این زمینه به‌شدت احساس می‌شود تا زمینه استمرار یافتن این هنرها که بسیاری از آن‌ها به یک هنرمند پیشکسوت وابسته است و ادامه نمی‌یابد، در قالب یک دانشگاه ایجاد شود و با حمایت معنوی استاد فرشچیان شاهد تأسیس این دانشگاه باشیم. در بسیاری از هنرها، اگر آخرین هنرمند فعال در آن رشته از میان ما برود، هنرش را هم با خود می‌برد و هیچ استمرار دیگری نخواهد داشت.

در همین زمینه، بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی - نیز گفت: تا کنون ابلاغیه‌ای برای آغاز فعالیت این دانشگاه در سازمان میراث فرهنگی دریافت نکرده‌ایم. البته من در چند ماه گذشته با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این‌باره صحبت کرده‌ام و فضای مربوط به این کار آماده شده است.

او اظهار کرد: امیدوارم این ابلاغیه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی هرچه زودتر به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شود، زیرا این موضوع می‌تواند اتفاق بسیار بزرگی در عرصه هنرها از صنایع ایرانی - اسلامی باشد و اگر خوب اجرا شود، به اندازه دارالفنون تأثیرگذار خواهد بود و حیف است به تأخیر بیفتد. اگر ما به‌دنبال هویت هنری و صنایع دستی خودمان هستیم، یکی از بهترین راه‌ها آموزش و یکی از بهترین اشکال آموزشی داشتن یک دانشگاه با اندیشه و ساختاری ایرانی - اسلامی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی یادآوری کرد: استاد فرشچیان به‌طور مرتب پیگیر این موضوع بوده است تا هرچه زودتر کار آغاز شود.

نامورمطلق در پاسخ به این پرسش که اگر این موضوع به‌طور کتبی ابلاغ نشود، معاونت چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟ گفت: اگر این موضوع به سازمان ابلاغ نشود، قانونا ما نمی‌توانیم هیچ فعالیتی را شروع کنیم و شروع فعالیت‌ دانشگاهی بدون نظر وزارت علوم یا شورای عالی انقلاب فرهنگی تخلف محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها