مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت‌وگو با جام‌جم:

400 هزار واحد مسکونی در تهران خالی است

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

تکمیل طرح مسکن مهر 10 شهر جدید تا آخر سال

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: تا پایان امسال پرونده مسکن مهر 10 شهر جدید را خواهیم بست.
کد خبر: ۹۳۷۷۹۴
تکمیل طرح مسکن مهر 10 شهر جدید تا آخر سال

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، محسن نریمان با تأکید بر اینکه حقوق شهروندی مبنی بر تأمین تمامی خدمات روبنایی و زیربنایی در سایت‌های مسکن مهر شهرهای جدید باید رعایت و سپس به متقاضیان تحویل داده شود، گفت: شرکت عمران شهرهای جدید متولی ساخت شهرهای جدید در کشور بوده و مسکن مهر یکی از وظایفی است که در دولت قبل به این شرکت واگذار شده ست. از آنجا که در گذشته زمین‌های بلامعارض برای ایجاد شهرهای جدید تعیین شده بود، این امر بستر خوبی بود تا دولت پیشین روی این زمین‌ها اقداماتی داشته باشد.

نریمان با اشاره به وجود برخی مشکلات در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ساخت مسکن مهر شهرهای جدید گفت: ساخت شهرهای جدید با افق جمعیتی تعیین شده طراحی شده بود ولی پس از جانمایی سایت‌های مسکن مهر در این شهرها میزان سکونت جمعیت در این مناطق فراتر از افق تعیین شده پیش‌بینی شد که خود نشان‌دهنده حجم بسیار بالای کار در آینده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه کلنگ‌زنی آخرین واحدهای مسکن مهر در دولت پیشین به صورت انبوه در شهر جدید پردیس به زمین زده شد، گفت: به همین دلیل طبیعی است که اتمام پروژه مسکن مهر پردیس به طول انجامیده و آخرین پروژه در بین سایر شهرهای جدید در کشور باشد. این در حالی است که اگر این اقدام گسترده در این شهر در این بازه زمانی انجام نمی‌شد شاید پرونده مسکن مهر با وضعیت بهتری به اتمام می‌رسید.

گستردگی و شتاب‌زدگی در اجرای پروژه مسکن مهر

وی در ادامه گستردگی و شتاب‌زدگی در اجرای پروژه مسکن مهر را دو دلیل مهم در دیرکرد تحویل واحدها به متقاضیان دانست و گفت: در نگاه برخی از افراد، مسکن مهر فقط ساخته شدن یک ساختمان است، در صورتی که برخورداری از حقوق شهروندی برای ساکنان یک منطقه در هرجای کشور از مواهب شهری است که حق مسلم هر شهروندی محسوب می‌شود.

به عقیده دولت تدبیر و امید و همچنین تاکید وزیر راه وشهرسازی برخورداری از تمامی امکانات روبنایی و زیربنایی از جمله این حقوق شهروندی به شمار می‌رود.

بر این اساس، تمامی سایت‌های مسکن مهر باید دارای فضای درمانی مناسب، فضای آموزشی، تفریحی، گردشگری، آرامش و امنیت باشد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید براینکه اخیرا تأمین بسیاری از خدمات روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید برخلاف گذشته برعهده شرکت عمران قرار گرفته است، گفت: مردم باید به این مسئله توجه داشته باشند که در زمان کنونی نه تنها احداث ساختمان‌ها و مسیرهای دسترسی به شهرهای جدید بلکه تأمین انشعابات آب و گاز و فاضلاب و همچنین کلانتری، مدرسه و درمانگاه و ... به عهده وزارت راه و شهرسازی است که زمان‌بر و هزینه‌بر به شمار می‌رود. در واقع وزارت راه و شهرسازی دیگر موظف به ساختن یک بنا نیست بلکه باید یک شهر بسازد و همه خدمات را در اختیار شهروندان قرار دهد.

وی در این خصوص تأکید کرد: در سایر کشورهای جهان، شهرهای جدید حداکثر از 50 تا 100 هزار نفر جمعیت برخوردار هستند، این درحالی است که در کشور ما تنها در یکی از شهرهای جدید به نام پردیس نزدیک به 400 هزار نفر اسکان پیدا می‌کنند که خود شهرسازی با برنامه‌ریزی بسیار دقیق می‌طلبد.

زمینه تدارک منابع اعتباری جدید را برای طراحی پروژه‌های بیشتر

نریمان با بیان اینکه در دوره اخیر سعی شده است با فروش زمین به روش تهاتر و مدیریت دارایی‌ها زمینه تدارک منابع اعتباری جدید را برای طراحی پروژه‌های بیشتر فراهم کنیم، گفت : درحال حاضر تلاش می‌کنیم تا علی‌رغم مشکلات فعلی این پرونده را به سرانجام برسانیم هرچند که آمار فعلی نیز بسیار مطلوب بوده و با توجه به شرایط کنونی کشور قابل توجه است.

معاون وزیر راه وشهرسازی در این‌باره افزود: براساس مصوبه دولت پیشین برای ساخت خدمات روبنایی از آورده‌های مردم استفاده می‌شد اما ادامه این روند در زمان کنونی هزینه‌های بسیاری را بردوش مردم می‌گذارد، به همین دلیل در دولت فعلی قرار براین شد تا برای اینگونه طرح‌ها از منابع دولتی و منابع داخلی شرکت استفاده شود. به هر تقدیر وضعیت کنونی ما به گونه‌ای است که در همه شهرهای کشور تلاش می‌کنیم تا پرونده مسکن مهر شهرهای جدید را به جز مناطقی که اقدامات اجرایی آنها دیرتر شروع است ببندیم.

60 هزار واحد مسکونی فاقد متقاضی

وی همچنین با اشاره به اینکه نزدیک به 60 هزار واحد مسکونی فاقد متقاضی وجود دارد، گفت: ساختمان‌های ما پیشرفتی بالای 85 درصد دارند و متقاضی نیز باید 85 درصد از آورده‌های خود را تا کنون پرداخت کرده باشد ولی این اتفاق صورت نگرفته و باعث دیرکرد در واگذاری واحدها شده است.

نریمان در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا هرچه زودتر شرکت عمران شهرهای جدید به مأموریت اصلی خود مبنی بر ساخت شهرهای پویا، سالم، استاندارد و منطبق بر آخرین مدل‌های جهانی و الهام از هویت‌های ایرانی اسلامی برگردد تا در نسل نو شهرهای جدید شاهد مشکلات قبلی نباشیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: با توجه به مشکلات به وجود آمده در شهرهای جدید و تاخیر در تحویل واحدها اعتماد مردم نسبت به مسئولان در این حوزه کم شده بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا برای جلب این اعتماد و بهتر شدن سطح خدمات در شهرهای جدید افتتاح‌های خود را به صورت محله‌ای انجام دهیم.

وی ادامه داد: دولت پیشین در ابتدا پول پرقدرتی را از مصوبات شورای اقتصاد از طریق بانک‌ها به داخل طرح مسکن مهر پمپاژ کرد، طبیعی است که با ورود چنین پولی به بازار تورم نیز در کشور به وجود می‌آید. اما اگر با برنامه‌ریزی مناسب سرمایه‌های خرد و کوچک مردم را در این راه مصرف می‌کرد علاوه بر ایجاد اشتغال، از تورم نیز جلوگیری می‌شد. با توجه به این شرایط و همچنین استفاده 70 درصدی دولت دهم از تسهیلات بانکی برای ساخت پروژه‌های مسکن مهر در دولت تدبیرو امید تلاش شد با ایجاد جذابیت در شهرها و جلب اعتماد مردم بیشترین کار از طریق آورده‌های متقاضیان انجام شده و تنها از 30درصد تسهیلات استفاده شود، به این وسیله از سویی مردم نیز راغب به ثبت‌نام واحدها و پرداخت اورده خود بوده و از سویی دیگر از افزایش تورم جلوگیری شد.

نریمان گفت: اگر در این دوره نیز به همان روش پول پرقدرت پروژه‌ها تزریق می‌شد روند افزایش تورم همچنان ادامه پیدا می‌کرد.

معاون وزیر راه وشهرسازی در خصوص روند تسهیلات بانکی پروژه‌های مسکن مهر و دریافت سهم آورده در دولت تدبیر و امید گفت: در دولت گذشته با هدف اخذ تسهیلات بیشتر درصد نمایشی از تحویل واحدها به بانک ارائه می‌شد و همچنین درصد پیشرفت فیزیکی ساختمان‌ها با درصد ریالی اخذ شده از بانک متناسب نبود. این در حالی است که باتوجه به تعداد واحدهای واگذار شده در دولت فعلی ما تنها از دو هزار میلیارد تومان استفاده کرده‌ایم ولی این رقم برای دولت دهم به 7 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نریمان با تاکید بر اینکه شرکت عمران شهرهای جدید تنها متولی واگذاری 20 درصد از مسکن مهر کل کشور است گفت: با توجه به گزارش‌های موجود و اقدامات انجام شده پرونده مسکن مهر شهرهای جدید علوی، رامشار، امیرکبیر، بهارستان، مجلسی، صدرا، بینالود، اندیشه، سهند و عالیشهر تا پایان امسال بسته شده و تمامی واحدها به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وی همچنین در این خصوص اضافه کرد: وزارت راه وشهرسازی تنها متعهد به تکمیل سایت مسکن مهر نیست بلکه سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت نیرو،‌بهداشت، نفت و آموزش و پرورش موظف به انجام وظایف خود و تامین خدمات در شهرها و سایت مسکن مهر هستند. اما مردم به دلیل عدم آگاهی مشکلات و تاخیر در تحویل واحدها، این امر را تنها وظیفه وزارت راه وشهرسازی می‌دانند و به آن اعتراض می‌کنند که باید در رابطه نیز اطلاع‌رسانی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها