ماجرای جمع آوری گوشی های آیفون

اجرای طرح رجیستری تلفن همراه از 5 مرداد

براساس آمارهای ارائه شده و مستند حجم قابل توجهی از تلفن‌های همراه وارداتی به بازار مصرفی ایران به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد شده‌اند که این روند نه‌تنها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان از نظر دسترسی به خدمات پس از فروش باشد، بلکه به نوعی با سلامتی جامعه نیز سروکار دارد.
کد خبر: ۹۲۶۵۱۹
فضا برای فروش موبایل‌های قاچاق تنگ‌تر خواهد شد

این درحالی است که با توجه به بازار گسترده گوشی تلفن همراه، این کالا به عنوان یکی از کالاهای جذاب برای سودجویان جهت قاچاق شناخته شده است و از آنجا که مقصد اکثر کالاهای قاچاق، استان تهران برای توزیع در بازار یا انتقال به بازارهای دیگر است، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه‌ای ویژه برای ناامن کردن و کاهش فضا برای سودجویان دارد.

برای مقابله با چنین کالای پرجاذبه‌ای باید کاملا حساب‌شده و با‌برنامه ‌عمل کنیم تا نه در بازار مشکلاتی ایجاد شود و نه زمینه‌ای برای دور زدن قانون. از این‌رو با توجه به هماهنگی‌ها و همکاری‌های گسترده‌ای که با ارگان‌ها و نهادهای مختلفی در این زمینه صورت گرفته تلاش بر این است که بتوانیم در سه‌بخش اساسی نسبت به کاهش میل به قاچاق در محصولات مختلف بویژه تلفن همراه اقدام کنیم که این موارد عبارتند از:

1ـ استفاده از طرح رجیستری: این طرح گرچه در برخی موارد در ذهن مخاطبان صرفا برای یک برند خاص شناخته شده است، اما رجیستری جزو اصلی طرح مقابله با واردات تمامی برندهای گوشی تلفن همراه قاچاق بوده که می‌تواند بازار فروش تمامی محصولات غیرقانونی را به صفر نزدیک کند. بنابراین لازم است مخاطبان به این نکته توجه داشته باشند رجیستری صرفا برای یک برند نیست و با اجرای کامل طرح رجیستری تلفن همراه هیچ گوشی غیر قانونی فعال نخواهد شد.

2ـ هدایت افراد به سمت واردات قانونی: هر برند تلفن همراه که قصد فعالیت در بازار ایران را داشته باشد، لازم است ابتدا به ثبت نمایندگی قانونی اقدام کرده و پس از آن مجوزهای لازم برای فعالیت و واردات قانونی را دریافت کند، به همین دلیل سعی می‌کنیم تمام برندها را با استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های دیگر برای تشویق واردکنندگان به شبکه قانونی استفاده کنیم.

3ـ تخصصی شدن بازرسی‌ها: با اجرای دقیق و هدفمند طرح رجیستری بدون تردید مصادیق قاچاق تلفن همراه به حداقل خود خواهد رسید، اما ممکن است دوباره زمینه‌های تخلف فراهم شود، از این‌رو برای به نتیجه رسیدن کل طرح نه‌تنها با اجرا شدن طرح رجیستری، بازرسی‌ها کاهش نخواهد داشت؛ بلکه کاملا به صورت تخصصی و دقیق‌تر اجرا می‌شود تا در نهایت به سمت صفر‌شدن قاچاق حرکت کنیم.

علی‌اکبر پوراحمدن‍ژاد - دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی ستاد مبارزه با ‌قاچاق استان تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
-
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
۰
۰
طرح ریجستری مساوی است باافتادن تجارت موبایل بدست عده ای خاص وایجاد رانت جدیدبرای افرادخاص وبیكاروضعیف كردن تعدادبسیارزیادی ازافرادكشور
مسیولین واقع نگرباشند.

نیازمندی ها