آفریقا در صحنه دیپلماتیک، ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و حتی کشورهای بزرگ دنیا که از قدرت نظامی و سیاسی بالایی برخوردارند از این ظرفیت‌ها بی‌نیاز نیستند.
کد خبر: ۹۲۵۶۷۶
آفریقا؛ ظرفیت مغفول در عرصه دیپلماسی

جمهوری اسلامی ایران نیز که از ابتدای انقلاب اسلامی، رابطه خوبی با کشورهای آفریقایی داشته و جایگاه خوبی میان دولت‌ها و ملت‌های آفریقایی دارد از این قاعده مستثنی نیست و باید از ظرفیت کشورهای آفریقایی استفاده کند.

دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمدن، کوشش زیادی برای گسترش روابط با آفریقا نکرده که این مساله به دیدگاه‌های دولت برمی‌گردد با اینحال آقای ظریف می‌تواند از حاصل این سفر که سومین سفر آفریقایی ایشان است برای پیشبرد اهداف ایران در عرصه دیپلماتیک بهره‌برداری کند.

ابعاد این سفر گرچه بیشتر اقتصادی است اما با توجه به تبدیل شدن تروریسم به یک پدیده بین‌المللی و فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله بوکوحرام و القاعده در کشورهای آفریقایی بویژه نیجریه، یکی از عرصه‌های بسیار مهم همکاری برای مبارزه با تروریسم است.

جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تجربیات خود در مقابله با داعش در کشورهای سوریه و عراق را به کشورهای آفریقایی از جمله نیجریه منتقل کند و قطعا وزیر خارجه کشورمان در این سفر، وضعیت آقای زکزاکی، رهبر معنوی شیعیان نیجریه و نیز فعالیت اقلیت مذهبی شیعه را در این کشور پیگیری خواهد کرد.

جعفر قنادباشی - کارشناس مسائل آفریقا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها