خبر و گزارشی که لابه‌لای خبرهای کودتای ترکیه گم شد خبر و گزارش نقش عربستان سعودی در عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 بود.
کد خبر: ۹۲۴۸۴۷
وقتی بنا نیست با تروریسم مبارزه شود
عربستان اگر میلیاردها هزینه می‌کرد نمی‌توانست به این خوبی گزارش انتشار یافته در باره نقش خود در بزرگ‌ترین عملیات تروریستی را پنهان و افکار جهانیان را از آن منحرف سازد. این گزارش که بعد از 14 سال پنهانکاری آمریکا و با سانسور، بخش‌هایی از آن، روز 25 تیرماه ساعاتی قبل از انتشار خبر کودتای ترکیه منتشر شد، آنقدر اهمیت داشت که تا مدت‌ها در صدر خبرهای رسانه‌ها و مبنای تحلیل و تفسیرهای سیاسی قرار گیرد، اما با انتشار خبر کودتای ترکیه به حاشیه رفت و فراموش شد.

موضوع ارتباط عربستان با عملیات تروریستی 11 سپتامبر که عملکرد سعودی‌ها در ترویج ترور و گسترش تروریسم بین‌المللی را نشان می‌داد، از چنان اهمیت و ظرفیتی برخوردار بود که به انهدام روابط آمریکا و عربستان، انزوای بین‌المللی ریاض و تحریم سعودی‌ها و شکل‌گیری افکار عمومی جهان ضد عربستان منتهی شود، اما چنین نشد. در بحبوحه تحولات بعد از 11 سپتامبر که همه برخورد با تروریسم و تروریست‌ها را مشروع می‌دانستند و آمریکا سیاست جنگ با ترور را در پیش گرفت، وقتی ارتباط ریاض با عوامل عملیات تروریستی حمله به برج‌های دوقلو محرز و مسجل شد، مقامات آمریکایی آن را نادیده انگاشته و پنهان کرد. نومحافظه‌کاران که ادعای مبارزه با تروریسم را داشتند، کشورهایی را که هیچ ارتباطی با تروریست‌های حمله کننده به آمریکا نداشتند، محور شرارت خواندند و با اتهاماتی که هیچگاه اثبات نشد و بتازگی با گزارش انگلیسی‌ها دروغ بودن آنها تایید شد به عراق حمله کردند و این کشور را زیر و رو کردند. آنها از این طریق توجهات را از حامیان تروریسم به سمت دیگران منحرف کردند.

بعد از گذشت سال‌ها و پس از تحولات سال‌های اخیر خاورمیانه که سیاست‌های آمریکا و عربستان با یکدیگر زوایه پیدا کردند کاخ سفید موضوع انتشار گزارش مربوط به ارتباط عربستان با عوامل عملیات تروریستی 11 سپتامبر را پیش کشید، اما عربستان تهدید کرد در صورت انتشار این گزارش سرمایه‌های خود را از بانک‌های آمریکا بیرون می‌کشد. با این تهدید، آمریکا در اجرای تهدیدش دچار تردید شد و باز از انتشار گزارش تعلل کرد. با این همه دیگر همه آگاه شده بودند که سعودی‌ها با عملیات تروریستی 11سپتامبر ارتباط داشته‌اند. این آگاهی در جامعه آمریکا و خارج از آن فشاری را بر این کشور وارد و آنها را وادار به انتشار گزارش کرد، اما انتشار گزارش گزینشی و همراه با سانسور بود که نشان داد مقامات واشنگتن چندان مایل نیستند مردم جهان بدانند عربستان چه نقشی در عملیات تروریستی 11 سپتامبر داشته است و مایل نیستند سعودی‌ها را تحت فشار بگذارند. بنابراین همچنان به پنهانکاری ادامه دادند.

علت پنهانکاری آمریکا در انتشار گزارشی که نقش عربستان را در حمایت از تروریست‌ها برملا می‌کند، این است که کاخ سفید منافع خود را در حمایت از عربستان می‌بیند. این مساله سیاست گزینشی و استانداردهای دوگانه در سیاست آمریکا را منعکس می‌کند و نشان می‌دهد کاخ سفید بنا ندارد با تروریسم مبارزه کند و از موضوع مبارزه با تروریسم تنها به عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست‌ها و تامین منافع خود سود می‌برد و در جایی که مبارزه با ترورریسم با منافعش سازگار نباشد حتی اگر تروریست‌ها و حامیان آنها در حمله به کشور آمریکا نقش داشته باشند از مقابله با آنها طفره می‌رود.

دکتر حاکم قاسمی

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها