نخستین مرحله جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» با هدف احیا و ترویج غذاهای محلی و استفاده از ظرفیت آنها برای توسعه گردشگری با حضور چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و قزوین به میزبانی مازندران از امروز تا جمعه در محل تله‌کابین رامسر برپا می‌شود.
کد خبر: ۹۲۳۶۹۷
نخستین سفره ایرانی امروز پهن می‌شود

به گزارش جام‌جم‌، کشورهای مختلف سال‌هاست که به ظرفیت غذاهایشان در جذب گردشگر پی برده‌اند و با سرمایه‌گذاری در این زمینه سعی می‌کنند گوی سبقت را از کشورهای دیگر بربایند.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با توجه به دست خالی رستوران‌ها و مراکز پذیرایی ایران در این زمینه، تلاش می‌کنند آنها را به ظرفیت‌ غذاهای سنتی و محلی سوق دهند. یکی از اقداماتی که قرار است در این جهت صورت بگیرد، برگزاری جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» توسط معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی است که امسال در هشت منطقه کشور برپا خواهد شد. نخستین مرحله این جشنواره از امروز در رامسر برگزار می‌شود.

غذا، یک جاذبه گردشگری

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی با بیان این‌که جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» با محوریت غذاهای محلی، برگزاری مسابقه آشپزی، انتخاب واحدهای پذیرایی و محل‌های عرضه غذای برتر، نمایشگاه آیینی غذا، نشست‌های علمی درباره خوراک و نمایشگاه صنایع دستی مورد استفاده در تهیه غذا برگزار می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: پس از این جشنواره سه نوع غذای اصلی، سه نوع پیش غذا و نوشیدنی و برندهای بهتر از نظر مردم انتخاب شده و سعی می‌شود در رستوران‌های هر استان از منوی غذای محلی استفاده شود.

به گفته علی‌باقر نعمتی، تقویت بنیان‌های فرهنگی مناطق مختلف، تدوین استانداردهای خوراک، تأکید بر فرآیند ثبت غذا به‌عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی کشور و از عوامل تأثیرگذار توسعه صنعت گردشگری، تمرکز بر تنوع غذاهای ایرانی، حفظ و احیای غذاهای محلی و نیز بررسی پیش‌نیازهای مورد نیاز برای سرو این غذاها در رستوران‌ها و مراکز اقامتی از اهداف مهم جشنواره‌های منطقه‌ای «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» به‌شمار می‌آید.

منوی رستوران‌ها متنوع می‌شود

مدیرکل دفتر مطالعات آموزش معاونت گردشگری نیز به عنوان دبیر جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری»، فرهنگ‌سازی را رویکرد اصلی این جشنواره می‌خواند و به جام‌جم می‌گوید: در حال حاضر حدود 2500 نوع غذا در ایران وجود دارد که متأسفانه برای معرفی آن اقدامی انجام نشده است. با برگزاری این جشنواره امیدواریم سه غذای شاخص هر استان معرفی شود تا این غذاها در منوی رستوران‌ها جای گیرند.

به گفته محسن رنجبر، این جشنواره‌ها با حضور همه استان‌ها در هشت منطقه کشور برپا می‌شود: در منطقه یک استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و قزوین شرکت خواهند کرد و از 30 تیر تا اول مرداد برپا می‌شود. جشنواره منطقه 2 نیز با شرکت استان‌های زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل از 13 تا 15 مرداد در شهر تبریز برگزار می‌شود.

او با بیان این‌که جشنواره منطقه 3 نیز با حضور استان‌های همدان، کرمانشاه، کردستان و ایلام به میزبانی کرمانشاه از سوم تا پنجم شهریور اجرا خواهد شد، افزود: جشنواره منطقه 4 با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و سمنان به میزبانی شهر مشهد از 24 تا 26 شهریور برپا می‌شود و جشنواره منطقه 5 با حضور استان‌های البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان به میزبانی شهر اصفهان از 28 تا 30 مهر برگزار خواهد شد. به گفته رنجبر، جشنواره منطقه 6 با محوریت استان‌های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان به میزبانی شهر یزد از 19 تا 21 آبان و جشنواره منطقه 7 با محوریت استان‌های فارس، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان به میزبانی شیراز از 25 تا 27 آذر اجرا خواهد شد. جشنواره منطقه 8 نیز با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس به میزبانی شهر بوشهر از 8 تا 10 دی برگزار می‌شود.

مازندران نخستین میزبان

مازندران از امروز میزبان نخستین جشنواره سفره ایرانی است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران، هدف برگزاری این جشنواره را احیای غذاهای محلی استان‌ها و آداب و رسوم مرتبط با آنها عنوان می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: نخستین جشنواره منطقه‌ای به میزبانی مازندران از 30 تیر تا اول مرداد از ساعت 17 تا 23 در محل تله‌کابین رامسر برقرار است.

به گفته مهران حسنی، در این جشنواره هر استان مکلف است سه غذای اصلی، سه پیش‌غذا، سه دسر و سه نوشیدنی و دمنوش خود را ارائه کند. هر استان سه آشپز را معرفی می‌کند و سه داور ملی و دو داور محلی از استان‌ها دستپخت این آشپزها را ارزیابی و چهار آشپز برتر را انتخاب می‌کنند. او با اشاره به این‌که در کنار این جشنواره، نمایشگاه صنایع وابسته به غذا نیز برپا می‌شود، می‌افزاید: برای نمونه استان‌ها، صنایع‌دستی مرتبط با غذا و نحوه استفاده از آن را به نمایش می‌گذارند. بخش دیگر جشنواره به رستوران‌هایی اختصاص دارد که از سوی استان‌ها در این جشنواره شرکت دارند و غذای محلی استان خود را طبخ و ارائه می‌کنند. قرار است چهار رستوران به عنوان رستوران برتر انتخاب شود.

به گفته حسنی، بخش دیگر به این جشنواره به آیین‌های مرتبط به غذا اختصاص دارد. به‌عنوان مثال در استان مازندران از آنجا که برنج قوت غالب مردم است، جشن آیینی خوشه‌های طلایی برپا می‌شود.

اما برای تبلیغات این جشنواره و نمایشگاه اقدامی هم صورت گرفته است؟ حسنی می‌گوید از ماه گذشته در سطح چهار استان از طریق بیلبوردها و تبلیغات محیطی به تبلیغ این جشنواره پرداختیم.

غذاهای محلی مازندران

در جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری، قرار است هر استان برترین پیش‌غذاها، غذاهای اصلی، دسرها، نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های خود را معرفی کند. آن‌طور که مهران حسنی می‌گوید مازندرانی‌ها با کئی‌پلا (کدو پلو)، ماهی شکم‌پر و انارپهلو به عنوان سه غذای اصلی شرکت می‌کنند. شربت بهارنارنج، دمنوش گل‌گاوزبان و چای گزنه به عنوان نوشیدنی و شامی بابلی و هَلی‌غرو از پیش‌غذاهای این استان است.

مشکافی نیز به‌عنوان دسر معرفی شده که بیشتر در شرق استان و در فصل تابستان مصرف می‌شود.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
-
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
۰
۰
جالبه

نیازمندی ها