بیست و نهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید فردا به کرمانشاه انجام می‌شود

شغل؛ اولین درخواست کرمانشاه از رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور فردا در بیست و نهمین سفر استانی خود، تهران را به مقصد کرمانشاه ترک خواهد کرد تا در سفر یکروزه خود گوش به درددل مردم این استان داده و هدایایی از جنس افتتاح برخی طرح‌ها یا کلنگ‌زنی چندین پروژه را برایشان به ارمغان ببرد، اما این سفر درحالی صورت می‌گیرد که مردم کرمانشاه و نمایندگان آنان در مجلس معتقدند با افتتاح این چند طرح، دردی از زخم‌های 30 ساله این استان جنگ‌زده برطرف نخواهد شد و آبادی این استان به عزم و نگاه ویژه‌تری نیازمند است.
کد خبر: ۹۲۲۱۵۷
شغل؛ اولین درخواست کرمانشاه از رئیس‌جمهور

به گزارش جام‌جم، اولین و مهم‌ترین خواسته مردم و مسئولان کرمانشاه از رئیس‌جمهور، کاهش نرخ بیکاری است که گفته می‌شود در میان استان‌های کشور بالاترین نرخ را دارد.

مطابق آمارهای رسمی، کرمانشاه طی سال 1394 با نرخ بیکاری 6/17 درصدی دومین استان بیکار کشور بوده و طی این مدت نرخ بیکاری این استان 6/6 درصد از متوسط کشور بالاتر بوده که عدد بزرگ و قابل تاملی است، البته این نرخ بالای بیکاری مربوط به چند سال اخیر نیست و متاسفانه در یکی دو دهه اخیر، کرمانشاه همواره جزو رکوردداران بیکاری کشور بوده است.

آن‌طور که احمد صفری، نماینده کرمانشاه در مجلس به جام‌جم می‌گوید، بیکاری و پیامدهای ناشی از آن متاسفانه در این استان به حالت بحرانی رسیده و منشأ ایجاد و بالا رفتن نرخ آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد، خودکشی و سایر بزه‌های اجتماعی شده است.

بی‌توجهی به ظرفیت‌های کرمانشاه

به گفته وی، بیکاری درحالی در این استان بیداد می‌کند که ظرفیت‌های اشتغالزایی بسیاری در بخش‌های مختلف در این استان وجود دارد که نه‌تنها به آنها توجهی نمی‌شود؛ بلکه گاهی این فرصت‌ها با سوءمدیریت به تهدید و خسارت تبدیل می‌شود، مثل ظرفیت بازارچه مرزی پرویزخان که با وجود صادرات 50 درصد کالاها و محصولات ایران از این مرز، برای کرمانشاه حاصلی جز ترافیک سنگین، تصادفات متعدد و تخریب جاده منتهی به مرز ندارد.

اعتراض و احتمال عدم همراهی در سفر

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، دیگر نماینده استان کرمانشاه در مجلس نیز به جام‌جم می‌گوید: بنیان مطالبات ما را اجرای مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 90 به استان کرمانشاه تشکیل می‌دهد که یکی از مهم‌ترین این مطالبات احداث و راه‌اندازی راه‌آهن غرب کشور است که به کرمانشاه و کشور عراق منتهی می‌شود و جزو منافع ملی بوده و به لحاظ منافع و سودآوری، حتی باارزش‌تر از پارس جنوبی است. متاسفانه در طول سال‌های گذشته کمتر از یک‌دهم از 300 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده برای این طرح، اختصاص یافته است.

به گفته وی، تبدیل قصرشیرین به منطقه آزاد و اورامانات به منطقه ویژه نیز می‌تواند سهم عمده‌ای در اشتغالزایی و توسعه کرمانشاه داشته باشد که این موضوع از مهم‌ترین خواسته‌های ما از رئیس‌جمهور بود که متاسفانه برخلاف انتظار و مطالبه ما در فهرست لایحه مناطق آزاد و ویژه تجاری (که کلیاتش چند روز پیش در مجلس به تصویب رسید) قرار نداشت.

نماینده اسلام‌آباد غرب که همصدا با سایر نمایندگان کرمانشاه اظهار کرده در صورت جای نگرفتن قصرشیرین و اورامانات در مناطق آزاد و ویژه و همچنین تخصیص نیافتن اعتبار برای تکمیل راه‌آهن غرب کشور و بزرگراه کربلا، رئیس‌جمهور را در سفر فردا همراهی نخواهد کرد، در ادامه یادآور شد: متأسفانه نه‌تنها بسیاری از مصوباتی که در رابطه با تکمیل زیرساخت‌های عمرانی و توسعه‌ای در سفر مقام معظم رهبری و دولت گذشته به استان کرمانشاه تصویب شد، تاکنون به‌طور عملی اجرایی نشده، بلکه ظلم زیادی به مردمان این دیار جنگ زده شده است که به عنوان مثال می‌توان به تعلق نگرفتن حقوق ایثارگری به مردم کرمانشاه اشاره کرد.

وی تکمیل پالایشگاه آناهیتا (به عنوان یکی دیگر از فرصت‌های مهم توسعه و اشتغالزایی) را نیز یکی دیگر از خواسته‌های مهم مردم کرمانشاه عنوان می‌کند و می‌افزاید: با وجود این‌که کار احداث این پالایشگاه از ده سال پیش آغاز شده، متاسفانه تاکنون هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته است.

افتتاح و کلنگ‌زنی 51 طرح عمرانی

در همین حال اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه در نشستی خبری درخصوص پیشنهادهای ارائه شده سفر رئیس‌جمهور، از افتتاح و کلنگ‌زنی 51 طرح در این سفر خبر داد و بهره‌برداری از سد داریان، فاز اول کشت و صنعت قصرشیرین، ساختمان دانشگاه صنعتی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه رازی و فاز تولید میلگرد کارخانه جهان فولاد و 350 کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی را از مهم‌ترین طرح‌های افتتاحی در سفر هیات دولت عنوان کرد.

وی راه ارتباط مردم با رئیس‌جمهور در سفر فردارا تماس با شماره تلفن 111 عنوان کرد و افزود: این شماره تماس از 24 ساعت قبل از سفر تا 24ساعت بعد از سفر با حضور 1200 اپراتور به صورت چهار شیفت آماده دریافت پیشنهادها و خواسته‌های مردمی است.

کرمانشاه فقیر نیست

احمد صفری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، پالایشگاه تکمیل نشده آناهیتا، راه‌آهن احداث نشده غرب کشور، صنایع متعدد تعطیل شده، آب و خاک مناسب برای کشاورزی، وجود هزاران اثر تاریخی و گردشگری (برخی از آنها شهرت جهانی دارد) و هم‌مرزی با کشور عراق و شرایط ممتاز ترانزیت و صادرات کالا از طریق این مرزها را از مهم‌ترین فرصت‌های اشتغالزایی در کرمانشاه عنوان و تصریح می‌کند: باوجود این ظرفیت‌ها، توسعه و آبادانی حق کرمانشاه است؛ موضوعی که زیاده‌طلبی نیست و حق و سهم ماست.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها