فرانسه بزرگ‌ترین کشوری است که در اروپا بیشترین اقلیت مهاجر از کشورهای شمال و مرکز آفریقایی دارد و کلونی‌هایی در اطراف شهر پاریس و دیگر شهرهای فرانسه وجود دارد که مهاجران در آن متمرکز هستند. مهاجران و اقلیت‌ها تحت فشار ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی، و اقتصادی قرار دارند. این نابرابری‌ها که میان مهاجران و مهاجرتبارها وجود دارد، چیز جدیدی نیست. آنها پس از ورود به فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم به حاشیه رفتند.
کد خبر: ۹۲۲۱۵۶
فرانسه چوب برخورد دوگانه با تروریسم را می‌خورد

در چند سال گذشته بخصوص بعد از حادثه یازده سپتامبر تروریسم بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای غربی‌ها شد. فرانسه و آمریکا سیاست‌های مبارزه با تروریسم را در پیش گرفتند که به نظر می‌رسد تحولات و اقدامات تروریستی در یکی دو سال گذشته در فرانسه بازخورد اقدامات و سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور باشد. به طور مثال اقداماتی که پاریس در جهت ایجاد محدودیت‌ها برای مسلمانان ایجاد می‌کند، اینها موضوعاتی است که سبب افزایش شکاف‌های قومی، فرهنگی نژادی و مذهبی میان اقلیت مهاجر و مهاجرتبار فرانسه با دیگر شهروندان می‌شود، اما به طور خاص چرا فرانسه بیشتر در معرض تهدیدات تروریستی است. از زمانی که جریان بیداری اسلامی در کشورهای شمال آفریقا به جریان افتاد، فرانسه، انگلیس و آمریکا سیاست‌هایی در قبال این جریان در پیش گرفتند و درصدد بهره‌برداری از این جریان برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی خودشان در شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه برآمدند. این فرانسه و انگلیس بودند که در عمل رهبری حملات به لیبی برای براندازی حکومت قذافی را در دست گرفتند. 17 کشور ناتو به رهبری این دو کشور شش ماه بمباران‌های وسیعی را علیه لیبی انجام دادند.

در بحران سوریه ما شاهد فعالیت سیاسی و نظامی شدید فرانسه در جهت بحران‌آفرینی در این کشور هستیم. سارکوزی و سپس اولاند سیاستمداران راستگرا و چپگرای فرانسه طی پنج سال و نیم گذشته اقدامات زیادی را در جهت براندازی حکومت بشار اسد انجام دادند. فرانسه اولین کشوری بود که تحویل سفارت سوریه در پاریس را به گروه معارضین سوری مطرح کرد. پاریس طی پنج سال و نیم گذشته میزبان اجلاس‌هایی به نام دوستان سوریه بوده که متشکل از گروه‌های تروریستی و تکفیری بودند که این سیاست‌ها از سوی دولت فرانسه کشوری که خود را زمانی در خاورمیانه بازیگر اصلی می‌دانست، موجب شد که به هر حال این کشور یکی از اهداف اصلی برای حملات نیروهای تروریستی و تکفیری بشود. این مشکل را نیز نباید نادیده انگاشت که بیشترین جنگجویان اروپایی داعش از شهروندان فرانسه و بلژیک هستند و همواره یکی از نگرانی‌های اصلی برای دولت فرانسه و دیگر دولت‌های اروپایی از جهت تهدیدهای تروریستی بازگشت همین جنگجویان عضو داعش از خاورمیانه بوده است. تقسیم‌بندی که دولت فرانسه درباره «تروریست خوب» و «تروریست بد» می‌کند تا حدودی تبعات این تقسیم‌بندی را در حملات تروریستی در فرانسه شاهد هستیم نباید فراموش کنیم که مفهوم امنیت ابعاد گسترده و چندگانه‌ای دارد دیگر نمی‌توان مثل گذشته دور کشور حصار کشید و در دیگر کشورها بحران‌آفرینی کرد و متحمل خسارت و زیان نشد. امنیت در دنیای امروز ابعاد جهانی دارد و سیاست خارجی و امنیتی کشورها در فرای مرزهایشان به امنیت داخلی همه کشورها پیوند خورده است، فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مرتضی مکی

کارشناس مسائل اروپا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها