لغو فروش هواپیمای بوئینگ از سوی مجلس نمایندگان آمریکا و اظهار نظرهای منفی دبیرکل سازمان ملل و صدر اعظم آلمان درباره برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کشورمان بار دیگر ثابت کرد که بدعهدی و نقض تعهد از سوی غربیان بویژه آمریکایی‌ها مساله ای عادی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۲۰۳۴۵
استفاده از ابزارهای قدرت برای مراقبت از برجام

این بدعهدی‌ها صرفا شامل ایران نمی‌شود بلکه تجربه نشان داده که آمریکا در موضوع توافق با اوکراین و لیبی درباره برچیدن تاسیسات اتمی نیز بدقولی کرده بود.

در رابطه با ایران نیز اقدامات آنها کاملا در راستای لغو مفاد برجام است. یکی از مفاد برجام آزادی در خرید هواپیمای مسافربری بود اما مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در لغو خرید هواپیما رفتاری روشن و شفاف در نقض توافق هسته‌ای محسوب می‌شود.

همراهی دبیرکل سازمان ملل متحد با اقدام اخیر کنگره آمریکا هم مسیر نقض برجام را تسهیل کرد. گرچه آقای اوباما اعلام کرده که این مصوبه را وتو خواهد کرد اما به دوران پایان دوره ریاست جمهوری او نزدیک می‌شویم و به نظر نمی‌رسد که این‌گونه اظهارنظرها اثری در اجرای تعهدات ایالات متحده آمریکا در رابطه با برجام داشته باشد.

ما شاهد بودیم که از زمان شروع برجام اقداماتی از سوی آمریکایی‌ها در مصادره اموال ایران در این کشور و منع ورود اتباع کشورهای دیگر به ایران صورت گرفته و همین رفتار نشان می‌دهد که تا چه اندازه آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد هستند بنابراین مسیر تفاهم با غربی‌ها برای اجرای تعهداتشان مسیری نامطمئن و غیرقابل اعتماد است و هرگاه ما از روش‌های انقلابی خود به‌خاطر مصلحت‌اندیشی‌ها دست برداشتیم ضرر کردیم.

در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد که بتوان با خواهش و تمنا طرف مقابل را ملزم به اجرای تعهدات کرد، با این وجود ما ابزارهای قدرتی به لحاظ سیاسی و نظامی در دست داریم که با اتکای به آن می‌توانیم طرف مقابل را تهدید به استفاده از این امکانات در مقابل زیاده‌خواهی‌ها کنیم.

استفاده از چنین رویکردی به طرف مقابل نشان خواهد داد که اجرا نکردن تعهدات برجام و نقض توافق از سوی آنان می‌تواند خسارت‌هایی را متوجه طرف مقابل کند.

دکتر سید محمد مرندی - عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها