حکومت یا دولتی که آن را «داعش سفید» می‌نامندش، شهره است به نقض حقوق شهروندانش. از نادیده گرفتن شیعیان تا تجاوز به حقوق زنان. آمار بالای اعدام‌ها در عربستان سعودی نیز زبانزد است. اما از آمار اعدام مهم‌تر، شیوه‌های خشونت‌بار اعدام در عربستان سعودی است. روش‌هایی مانند گردن زدن که شبیه به آن را تنها در محدوده حکومت داعش می‌توان تجربه کرد! این کشور گاهی نیز پس از گردن زدن، اجساد را به دار آویخته و سرهای بریده را در کیسه‌ای در کنار اجساد به طناب دار آویزان می‌کند.
کد خبر: ۹۰۱۷۱۰
اعدام اجساد بی سر

گرچه ریاض اغلب به لطف پترودلارهای ـ دلارهای نفتی ـ خود تلاش می‌کند تا پرده بر نقش خود در حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر بکشد، اما حتی وابسته‌ترین نهادهای بین‌المللی در زمینه حقوق بشر نیز اذعان دارند که باید رژیم سعودی را در صدر ناقضان حقوق بشر قرار داد. در آخرین روزهای اسفند 94 بود که شورای حقوق بشر سازمان ملل در سی و یکمین نشست دوره ای خود اعلام کرد: «نقض حقوق بشر در عربستان سعودی در چند ماه گذشته به سطح جدیدی گسترش یافته و تعداد افراد اعدام شده در عربستان از ابتدای سال 2016 تاکنون به 80 نفر رسیده است. از طرفی نیز قانون مبارزه با تروریسم به ابزاری برای توجیه نقض حقوق بشر در این کشور تبدیل شده است. » همزمان علی الاحمد، رئیس موسسه امور کشورهای خلیج فارس در واشنگتن تاکید کرد: «عربستان در زمینه نقض حقوق بشر، رتبه نخست را دارد و هرگاه سخن از نقض حقوق زنان می‌شود، نخستین کشوری که به ذهن متبادر می‌شود، عربستان است که حتی از آفریقای جنوبی که به نقض حقوق زنان معروف است، پیشی گرفته است.» در همان روزها بود که حتی شرکت کنندگان در همایش نابسامانی حقوق بشر در عربستان سعودی، حکومت سعودی را از بزرگ‌ترین نقض کنندگان حقوق بشر شمردند و بازنگری در سیاست های عربستان را در خصوص حقوق مدنی خواستار شدند.

نقض حقوق‌بشر، در داخل و خارج مرزهای شبه‌جزیره

براساس آمارهای منتشر شده از طریق برخی نهادهای حقوق بشری، تعداد آمار اعدام‌ها در عربستان سعودی در سطح بالایی قرار داشته و این درحالی است که به اذعان بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی عربستان نه فقط در داخل این کشور بلکه در دیگر کشورهای منطقه، چه به‌صورت مستقیم ـ مانند مداخله نظامی‌در یمن و بحرین ـ و چه به‌صورت غیرمستقیم ـ با حمایت از تروریست‌ها در سوریه و عراق- مرتکب نقض حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه شده است.

در حوزه داخلی نیز ریاض، منتقدان را بشدت سرکوب می‌کند. بسیاری از معترضان به رژیم آل‌سعود، به‌دلیل سرکوب سیاسی، قدرت بیان دیدگاه‌های خود را نداشته و افرادی چون شیخ نمر که شجاعانه دیدگاه‌های انتقادی خود را مطرح می‌کنند، توسط رژیم آل‌سعود اعدام می‌شوند. سانسور شدید هرگونه نقد رژیم آل‌سعود، فیلتر سایت‌های مخالف رژیم و تنبیه بدنی و مجازات سخت هرگونه سخنرانی و کنفرانس علیه پادشاه یا حکومت، ازجمله شیوه‌هایی است که آل‌سعود به مدد آن جامعه مدنی در این کشور را محدود می‌کند.

شکسته شدن سکوت غرب در قبال جنایت‌های آل‌سعود

کشورهای غربی هرچند تاکنون چشم خود را روی نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی بسته بودند، اما بتازگی به‌دلیل برخی شکاف‌های سیاسی سعی می‌کنند تا بر نقدهای حقوق‌بشری خود نسبت به این رژیم بیفزایند. گرچه برخی نقدهای تدریجی رسانه‌های غربی به نقض حقوق بشر در عربستان را باید نوشدارویی پس از مرگ سهراب دانست، اما شاید همین نقدها را بتوان نشانه‌ای از لبریز شدن کاسه صبر افکارعمومی‌جهان نسبت به جنایت‌های پیدا و پنهان آل‌سعود در داخل و خارج از مرزهای این کشور به‌شمار آورد.

مصطفی انتظاری - ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها