روستایی که زنان پادشاهی می کنند

گلادیاتورهای ایرانی در قزوین +عکس

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

روستای پلکانی اسفیدان

اسفیدان روستایی توریستی و بسیار زیبا در خراسان شمالی است که به علت بافت پلکانی خود به ماسوله شرق کشور معروف است. این روستا در 45 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع شده و یکی از خوش آب و هواترین روستاهای خراسان بزرگ و جزو مناطق نمونه گردشگری کشور به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۹۰۹۸۰
روستای پلکانی اسفیدان

به گزارش جام جم آنلاین ، این روستا که در دره‌ای عمیق بنا شده و کوه‌های سنگی مرتفعی آن را در برگرفته‌اند، نه‌تنها به دلیل بافت مسکونی پلکانی خود که در دامنه کوه ساخته شده، مورد توجه است، بلکه از جاذبه‌های گردشگری فراوان دیگری همچون آبشارهای زیبا، چشمه‌های خروشان، غارها، برج‌های شگفت‌انگیز، امامزاده (بنایی قدیمی با گنبدی کوتاه)، انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان و ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی برخوردار است؛ جاذبه‌هایی طبیعی و تاریخی که این روستا را به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل کرده است.

در شمال‌غربی روستای اسفیدان دره‌ای عمیق و طولانی به نام هینوَرد (هین نبرد) وجود دارد که اندکی با روستا فاصله دارد و در کمرکش این دره، چشمه‌ای زلال به همین نام می‌جوشد و آب آن باغات اطراف روستا را مشروب می‌کند.

همچنین در جنوب غربی روستا نیز دره‌ای دیگر به نام بهارگاه وجود دارد که با چشمه‌های متعدد و آبشار دیدنی خود هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند.

بر فراز کوه‌های اطراف روستای اسفیدان، آثار برج‌های سنگی قدیمی مشاهده می‌شود که معروف‌ترین آنها برجقاری مالاق وقارقه (کلاغ) در شمال‌غرب روستاست و مصالح به‌کار رفته در آنها سنگ و ساروج بوده که پایه‌های آنها هنوز باقی‌مانده است.

همچنین در غرب روستا دیواری صخره‌ای نمایان است که به آن تاش قلعه (قلعه سنگی) می‌گویند و روی این قلعه، دیواره‌های سنگی و سفال‌های ساده نخودی و قرمز و سفال‌های منقش به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود.

اما در ضلع شمال‌غربی روستا بر بالای صخره چشمه هینورد کوهی بنام خزانه وجود دارد که در بالای آن غار خزانه راهه واقع شده‌ است.

مردم روستا می‌گویند این غاری دست‌ساز است که در انتهای آن چاهی وجود دارد و در قدیم به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها