• 2 0
  • 0

گزارش میدانی جام‌جم از حال و هوای نمایشگاه فروش بهاره

تخفیف برای جیب‌های خالی

چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت 07:30
گرچه هرسال بحث برگزاری نمایشگاه‌های بهاره با اما و اگرهای فراوانی چه از سوی برگزارکنندگان و چه از سوی خریداران مواجه می‌شود، اما امسال برگزاری این نمایشگاه با مشکلات متفاوتی روبه‌رو شد به‌طوری که از اوایل دی‌، اتاق اصناف کشور و بسیاری از اتحادیه‌های صنفی به‌دلیل وجود رکود اقتصادی و کسادی بازار، با برپایی نمایشگاه بهاره مخالفت کردند و در رسانه‌ها اعلام شد، هیچ نمایشگاهی با این نام برگزار نمی‌شود.

اما به‌دنبال پیگیری‌های دولت، تقریبا روزهای پایانی بهمن‌ بود که ناگهان خبر از برگزاری دوباره نمایشگاه بهاره امسال منتشر شد و متعاقبا این نمایشگاه در تهران از 12 اسفند آغاز به کار کرد که تا آخر این هفته ادامه دارد.

خبرنگار جام‌جم برای آگاهی از حال و هوای برگزاری نمایشگاه بهاره امسال و تاثیر اوضاع رکود اقتصادی بر آن، به دو نمایشگاه معروف تهران، یعنی مصلای امام خمینی (ره) و حکیمیه سر زده است.

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور درباره وضعیت برگزاری نمایشگاه بهاره امسال به جام‌جم گفت: باوجود این‌که براساس شرایط موجود اقتصادی و نبود زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها قبلا اعلام کرده بودیم نیازی به برگزاری نمایشگاه بهاره در اسفند 94 نیست، ولی سیاست مسئولان بر این بود که برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و مصرف‌کنندگان باید این امر اتفاق بیفتد که ما نیز بر اساس وظیفه و جایگاه قانونی خود برای برگزاری این نمایشگاه به بهترین شکل ممکن اقدام کردیم.

فاضلی درخصوص برگزاری این نمایشگاه‌ها در تهران افزود: مجموعاً 4000 واحد تولیدی و خدماتی در برپایی این نمایشگاه‌ها شرکت دارند و یکی از شاخصه‌های بزرگ حضور در نمایشگاه‌ها، تولیدی بودن بنگاه‌های متقاضی غرفه است.

وی تصریح کرد: بر اساس سیاست‌های موجود، تمام کالاهای ارائه‌شده در این نمایشگاه‌ها باید تولید داخلی بوده مگر این‌که مشابه داخلی نداشته باشد. این در حالی است که نکته یادشده فقط در بخش خشکبار مطرح است و در غیر این صورت و با مشاهده تخلف، واحد مربوطه پلمپ می‌شود.

رئیس اتاق اصناف کشور با تاکید بر بازرسی‌های موردی انجام شده در تمامی نمایشگاه‌ها گفت: امسال در هر یک از نمایشگاه‌های تهران دو گروه شش نفره بازرسی به همراه قاضی حضور دارند که درصورت بروز هرگونه تخلف یا شکایت هر یک از مراجعه‌کنندگان، بسرعت به موضوع رسیدگی و برای آن رأی صادر خواهد شد.

هرچند امسال میزان تخلفات با توجه به بازرسی‌هایی که تاکنون انجام گرفته به حداقل رسیده و نسبت به سال گذشته می‌توان گفت کاهش 95 درصدی داشته است، چون نه تنها فروشندگان به قوانین مربوط احترام گذاشته‌اند بلکه خریداران نیز کاملاً از حقوق قانونی خود مطلع بوده و با در نظر گرفتن آن خرید می‌کنند.

استقبال، غیرقابل انتظار بوده است

علی فاضلی به استقبال گسترده مردم از نمایشگاه‌های تهران اشاره کرد و ادامه داد: برخلاف این‌که قبلا تصور می‌شد امسال مردم زیاد رغبتی به بازدید و خرید از نمایشگاه‌ها ندارند، اما در کمال تعجب طی روزهای گذشته استقبال، بسیار قابل ملاحظه بوده است و در همه نمایشگاه‌های تهران رونق مناسبی دیده می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، یکی از دلایلی که به رونق و استقبال نمایشگاه‌ها مربوط است، تجمیع عرضه مایحتاج مردم در یک نقطه است، چون بسیاری از افراد با توجه به گرفتاری‌های شغلی و روزانه خود علاقه‌مندند به جای این‌که در ترافیک بمانند تا به مراکز خرید موردنظرشان در چند منطقه پراکنده تهران برسند، مستقیم به یکی از نمایشگاه‌ها مراجعه و خرید ‌کنند.

رئیس اتاق اصناف کشور، رضایت مردم را طی بازرسی انجام شده از این نمایشگاه‌ها 90 درصد اعلام کرد و افزود: مشاهده‌ مستقیمی که از مراکز پارک ارم، حکیمیه، مصلی، بوستان ولایت و فرهنگسرای خاوران داشتیم در کنار گزارش‌های روزانه‌ای که در اختیار داریم، حکایت از رضایت 90 درصدی مردم از نمایشگاه دارد و بیشترین استقبال از خشکبار و پوشاک بوده است.

گرانی غرفه‌ها و نبود زیرساخت در صدر مشکلات

از سوی دیگر و به گزارش جام‌جم از نمایشگاه‌های مصلی و حکیمیه تهران، مشکل اصلی خریداران و البته غرفه‌داران مربوط به کمبود زیرساخت‌های موجود نمایشگاه در کنار اجاره بالای غرفه‌هاست.

محمدرضا ایمانی، یکی از غرفه‌داران نمایشگاه مصلی در این زمینه به جام‌جم گفت: با توجه به فضای اختصاص‌یافته به نمایشگاه که خارج از فضای اصلی مصلی است، زیرساخت‌های موجود مهیا نیست، گرچه قبل از برگزاری نمایشگاه، هنگام عقد قرارداد مسئولان اعلام کرده بودند امسال متفاوت از سال گذشته اقدام می‌کنیم اما اینچنین نبود.

به‌عنوان مثال، تهویه مکان مناسب نیست و با توجه به نوع غرفه‌بندی سالن‌ها هوای داخل آنجا بعضا غیرقابل تحمل می‌شود و در بخش خوراکی‌ها حتی می‌تواند باعث آسیب دیدن محصولات شود.

ایمانی افزود: اگر از موضوع تهویه مطبوع و غرفه‌بندی‌ها بگذریم، اختلال خدمات الکترونیک یعنی دستگاه‌های کارتخوان، بسیاری از مردم و کسبه را درگیر خود کرده که دائم قطع و وصل می‌شود و در روز اول نمایشگاه اصلا برخی از غرفه‌ها، دستگاه دریافت نکرده بودند که بتوانند استفاده کنند.

امیر مفتاق، یکی دیگر از غرفه‌داران در نمایشگاه حکیمیه به موضوع اجاره غرفه‌ها برای مدت ده روزه نمایشگاه اشاره کرد و گفت: هنگام عقد قرارداد برای غرفه 12متری،پنج میلیون تومان اجاره در نظر گرفته شده و برخی از غرفه‌ها 10 میلیون برای متراژ بالاتر پرداخت کرده‌اند، این در حالی است که وقتی تولیدکنندگان این هزینه را می‌پردازند، انتظار دریافت خدمات دارند که این اتفاق نیفتاده است.

تفاوت کم قیمت‌ها با بیرون از نمایشگاه

به‌طور کلی نمایشگاه‌های بهاره بیشتر برای تهیه مایحتاج اصلی شب عید خانواده‌ها ست و بخش‌های جانبی مانند لوازم منزل، کالای خواب یا دیگر بخش‌ها زیاد بازدیدکننده ندارد، اما بررسی خبرنگار ما نشان می دهد در همین بخش‌ها نیز قیمت‌ها باوجود این‌که گفته شده بین 5 تا 20درصد تخفیف دارد، تفاوت زیادی با بازار ندارد.

به‌عنوان مثال در بخش خشکبار، بادام از 54 هزار تومان تا 70 هزار تومان ارائه می‌شود که در بازار هم با تفاوت بسیار اندک قابل تهیه است. در بخش پوشاک یکی از مهم‌ترین مواردی که جلب توجه می‌کند، این است که بسیاری از تولیدکنندگان جنس کامل برای ارائه و انتخاب مشتریان ندارند و این گمانه را تقویت می‌کند که آنها محصولات انباری خود را برای فروش در این بازار مکاره آورده‌اند.

عماد عزتی - اقتصاد

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2311292885683771954
لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: