گفت‌وگو با کامبیز درمبخش، کاریکاتوریست

دور بودن از ایران آزارم می‌داد

گفت‌وگو با کامبیز درم‌بخش، کاریکاتوریست

ایرانی‌ها بیشتر از خارجی‌ها اثر هنری می‌خرند

کامبیز درم‌بخش، کاریکاتوریست و گرافیست پیشکسوت کشورمان روزهای شلوغی دارد. پشت سر هم به صورت گروهی و انفرادی نمایشگاه برگزار می‌کند. همین امسال پنج نمایشگاه داشته، هنوز این نمایشگاه‌ها تمام نشده، از حالا به فکر نمایشگاه‌های سال آینده است.
کد خبر: ۸۸۳۸۴۶
ایرانی‌ها بیشتر از خارجی‌ها اثر هنری می‌خرند

با او گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم؛ گفت‌وگویی که در آن درم بخش معتقد است استقبال از هنر در ایران بیشتر از خارج از کشور است.

از کارهای جدیدتان چه‌خبر؟

در حال حاضر یک نمایشگاه دسته‌جمعی در گالری ثالث برپاست که در آن چند اثر دارم. چند نمایشگاه دسته‌جمعی دیگر هم دارم. البته نمایشگاه انفرادی من در گالری سیحون بود که تمام شد.
در مجموع پنج نمایشگاه انفرادی امسال داشتم که یکی از آنها در نیویورک بود. چند جا هم داور هستم و چند کتاب هم در دست نشر دارم.

فکر کنم نمایشگاهی که به آن اشاره کردید همزمان با افتتاحیه گالری ثالث است.

بله. نمایشگاه دسته جمعی است که من سه کار بزرگ در آن دارم. البته یک نمایشگاه دیگر هم در گالری سیحون شماره یک دارم که 50 درصد عوایدش صرف امور خیریه می‌شود. این نمایشگاه اواسط اسفند افتتاح می‌شود. همزمان اثری هم فروخته می‌شود برای سرطانی‌ها. برای سال بعد هم مشغول جمع‌آوری کارها هستم.

اردیبهشت هم در پاریس نمایشگاهی برپا کردید.

آن نمایشگاه مربوط به اردیبهشت پارسال بود، یعنی سال 93. امسال نیویورک بودم، اما سال بعد در خانه فرهنگ ایران در پاریس نمایشگاه خواهم داشت. پاییز سال آینده هم یک نمایشگاه بزرگ گالری در آرت سنتر 2 دارم.

با این همه نمایشگاه آیا فرصت می‌کنید اثر خلق کنید؟

من کارم فقط همین است و مشغولم.

شما هم در داخل و هم در خارج از کشور نمایشگاه‌های زیادی برگزار کردید، به نظرتان استقبال از آثار هنری کجا بیشتر است؟

در ایران خیلی بیشتر است؛ چون خارجی‌ها سال‌هاست این مسائل را پشت‌سر گذاشته‌اند، ولی در ایران هنوز این مسائل جذاب، دیدنی و جالب است. به هر حال حرکت خوبی شروع شده که مردم به هنر علاقه نشان می‌دهند. مثلا در ایران آدم‌های معمولی هم کار هنری می‌خرند، اما در خارج بندرت این اتفاق می‌افتد، مگر کلکسیونرها. اینجا مردم عادی هم از نمایشگاه‌ها استقبال می‌کنند. این نشان می‌دهد اتفاق خوبی رخ داده است.

در ضمن در گالری‌گردی‌ها می‌بینیم برای یک نمایشگاه ممکن است هزار نفر بازدید داشته باشند، اما در خارج تعداد افرادی که از گالری‌ها دیدن می‌کنند به 50 نفر هم نمی‌رسد. چون از این مسائل عبور کرده‌اند. هنرمندان جوان و مردم در ایران از هنر استقبال می‌کنند. من خودم که این مسائل را دنبال می‌کنم متعجب می‌شوم از این همه جوان با استعداد و علاقه‌مند. باید آنها را حمایت کرد؛
هم به لحاظ مالی و هم روحی. چون آن چیزی که در نهایت می‌ماند فرهنگ و هنر ایران است.

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها