تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار گرفت

پرسروصداترین مناطق پایتخت

محققان در پارک علم و فناوری هرمزگان موفق به طراحی و ساخت تخت یا اتاقک های آرامشی شدند که قابل حمل بوده و مانع از ورود آلودگی صوتی به انسان می شود.
کد خبر: ۸۸۲۹۱۹
ایرانی ها، تخت آرامش ساختند!

به گزارش جام جم آنلاین ، محمد علی میرزایی، مجری طرح «تخت آرامش» و مدیر عامل یک واحد فناور در پارک علم و فناوری استان هرمزگان گفت: در اطراف انسان انواع آلودگی ها وجود دارد ولی کمتر به آلودگی صوتی و تاثیر آن به انسان توجه شده است.

وی با بیان اینکه آلودگی صوتی باعث ایجاد بیماری های روانی، مشکلات جسمی و... در انسان می شود، عنوان کرد: از این رو در صدد آمدیم تا تخت آرامشی را برای جلوگیری از آسیب رساندن به سلامت انسان با آلودگی صوتی طراحی کنیم.

میرزایی با بیان اینکه تخت آرامش با هدف جلوگیری از رسیدن آلودگی صوتی به انسان طراحی شده است، گفت: در صوت، ۳ پدیده «عبور صوت»، « انعکاس صوت» و «جذب صوت» وجود دارد؛ انعکاس و جذب صوت بیشتر در آمفی تئاترها و درب های عایق صوت به کار گرفته می شود.

وی با تاکید بر اینکه آکوستیک کردن اتاق ها و عایقی شدن درب های آمفی تئاترها نیاز به هزینه زیادی دارد، گفت: این تخت طوری طراحی شده که می توان به صورت دلخواه برخی امکانات آن را کم یا زیاد کرد. همچنین تخت یا اتاقک آرامش دارای چراغ مطالعه بوده و قابل حمل است.

به گفته میرزایی، تخت آرامشی که طراحی کرده ایم می تواند با جلوگیری از ورود صوت تا حد ۵۰ دسی بل با آلودگی صوتی مقابله کند و این بدان معناست که آلودگی صوتی را بیش از ۵۰ دسی بل کم می کند.

وی تاکید داشت: استفاده از این تخت برای آرامش افراد مفید است و می تواند از بروز بیماری های روانی بر اثر صوت بالا، جلوگیری کند.

میرزایی با اشاره به کاربردهای تخت آرامش گفت: از این تخت می توان در بیمارستان ها، مکان هایی با آلودگی های صوتی بالا، منازل، خوابگاههای دانشجویی و ...استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اکنون نمونه اولیه آن ساخته شده و به ثبت اختراع رسیده است، گفت: پیش بینی شده که قیمت هر تخت زیر ۵ میلیون تومان باشد و با تولید انبوه آن، این مبلغ کاهش پیدا کند البته قیمت تخت های بیمارستان ها که اکنون مورد استفاده قرار می گیرد برابر با همین قیمت است.

میرزایی با بیان اینکه این تخت چندین لایه دارد که فرکانس های مختلف صوت را می گیرد، اظهار داشت: تخت آرامش، دارای سیستم تهویه مجزاست که به هنگام تهویه هوا، باز هم صدایی به درون تخت یا اتاقک وارد نمی شود.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها