دولت عربستان سعودی بیش از هر دولت دیگری، حقوق بشر را نقض می‌کند. اعدام الشیخ نمر النمر، یکی از برجسته‌ترین این نمونه‌ها بود. تنها گناه او انتقاد از نظام حاکم در سخنرانی‌هایش بود. او خواستار اصلاحات سیاسی در کشورش بود. حتی دادگاهی که برای النمر تشکیل شد ـ صرف‌نظر از این که سالم بوده است یا خیر ـ تنها یک اتهام را برای او قرائت کرد و آن تحریک به خروج از فرمان ولی امر بود.
کد خبر: ۸۷۳۳۷۰
توسعه زندان‌ها در عربستان با بدتر شدن وضعیت حقوق بشر

گرچه اعدام شیخ النمر یک جنایت شنیع بود، اما تاکنون عربستان صدها هزار نفر از فعالان را طی سال‌های گذشته به زندان انداخته یا اعدام کرده است. دادگاه‌های عربستان، زندان‌های طولانی مدت بین ده تا 30 سال را برای برخی از متهمان در نظر گرفته است.

یکی از دادگاه‌های عربستان، دادگاه تروریسم است که در سال 2009 به دستور نایف بن عبدالعزیز تاسیس شد تا افرادی را که اتهام امنیتی دارند در آنجا محاکمه کنند. از آن زمان این دادگاه به شمشیری آخته بر سر حقوقدانان و طرفداران اصلاحات درعربستان تبدیل شده است. جلسات دادگاه به صورت مخفی برگزار می‌شود. عبدالعزیز الحصان، یکی از حقوقدانانی که به این دادگاه رفته، می‌گوید: جلسه دادگاه با حضور افرادی سیاسی برگزار می‌شود و قضات به صورت مستقیم از سوی آنها دستور می‌گیرند.

یکی از قربانیان این دادگاه‌ها زهیر کتبی، نویسنده سعودی است که ماه گذشته به چهار سال زندان محکوم شد. او در گفت‌وگویی تلویزیونی خواستار تشکیل یک نظام مشروطه در کشور شده بود. پیش از او نیز بیش از 11 نفر از اعضای انجمن حقوق مدنی و سیاسی عربستان محاکمه و علیه هر کدام بین ده تا 15 سال زندان صادر شده است. ولید ابوالخیر، یکی از وکلای سعودی است که با عدم پذیرش این احکام می‌گوید: این احکام از وزارت کشور صادر شده است. این وکیل سعودی از سال 2013 تاکنون در زندان به سر می‌برد و برای او مجازات 15 ساله در نظر گرفته شده است.

متاسفانه عربستان سعودی نه‌تنها خود دست به اقدام ضدبشری می‌زند بلکه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ازجمله بحرین، کویت و عمان را هم تشویق می‌کند تا همین شیوه را در پیش بگیرند. بعد از ورود نیروهای اشغالگر عربستان به منامه و سرکوب شدید انقلاب مردمی این کشور، حکومت بحرین به تشویق عربستان اقدام به بازداشت گسترده مخالفان کرد. گفته می‌شود در این ارتباط بیش از 3000 نفر از فعالان دموکراسی خواه بحرین ازجمله زنان و کودکان بازداشت شده‌اند. بیشتر این افراد هنوز در زندان هستند و برای برخی‌شان احکام تا بیش از 20 سال زندان بریده شده است. در این میان تعدادی نیز بر اثر شکنجه‌های قرون وسطایی آل خلیفه به شهادت رسیده‌اند. دولت کویت نیز از سال 2012 به یک دولت سرکوبگر تبدیل شد. حال آن که این کشور در گذشته یکی از آزادترین و دموکرات‌ترین دولت‌های عربی توصیف می‌شد. وزارت کشور کویت هر کس را مطلبی در صفحه توییتر نوشته و در آن از حکومت سعودی انتقاد کرده باشد، بازداشت می‌کند.

عجیب این که همه این اقدامات در یک سکوت بین‌المللی برگزار می‌شود. برای مثال باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان مجبور شدند اعتراف کنند نسبت به نقض حقوق بشر در عربستان کم‌توجه بوده‌اند، زیرا فکر می‌کنند این مساله به روابط‌شان با عربستان صدمه می‌زند. آنها در عین حال گفتند سعی خواهند کرد به دور از رسانه‌ها این مساله را با مقامات سعودی در میان بگذارند!

البته روشن است فشار از پشت پرده سودی نخواهد داشت و موجب افزایش نقض حقوق بشر در عربستان و دیگر دولت‌های عرب خواهد شد. گفته می‌شود هم‌اکنون بیش از 30 هزار زندانی سیاسی در عربستان وجود دارد. البته مقامات سعودی می‌گویند تعداد آنها فراتر از 5000 نفر نیست. سال 2009 وزارت کشور عربستان اعلام کرد قصد دارد چهار زندان جدید بسازد. بی‌تردید حقوق بشر در عربستان سعودی و پنج کشور همسایه‌اش هر روز بدتر از گذشته می‌شود. این مساله بخصوص از دوران محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان وخیم‌تر شد. یک بار سعد حریری در دیدار با مقامات آمریکایی گفته بود او خونریز است. موضوعی که بعدها اسناد ویکی لیکس آن را افشا کرد.

منبع: البعث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها