126 سال پیش در روز 14 نوامبر سال 1889 میلادی جواهر لعل نهرو اولین نخست وزیر کشور هند در شهر الله آباد متولد شد.
کد خبر: ۸۵۶۱۸۳
تولد جواهر لعل نهرو + عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، جواهر لعل نهرو در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد. او در سن 16 سالگی در کالج بسیار معتبر هارو انگلستان پذیرفته شد.

جواهر در اواخر دوران تحصلش در رشته حقوق برای تعطیلات به شهر دوبلین ایرلند رفت و در آنجا تحت تاثیر مبارزات ملی گرایان و استقلال طلبان ایرلندی قرار گرفت.

نهرو پس از بازگشت به هند به دلیل فعالیت هایش در کنار گاندی در کنگره ملی هند توجه همگان را به خود جلب کرد. نهرو به دلیل فعالیت های سیاسی و استقلال طلبانه اش بارها از سوی مقامات بریتانیایی که هند را تحت استعمار داشتند به زندان افتاد.

جواهر در سال ۱۹۱۶ با کمالا نهرو ازدواج کرد که حاصل این پیوند یک فرزند دختر به نام ایندیرا بود که سالها مقام نخست وزیری هند را به عهده داشت.

نهرو به رغم نزدیکی اش با گاندی عقاید مستقلی داشت و برخلاف گاندی که سیاست مقاومت مسالمت آمیز را تشویق می کرد، او طرفدار استفاده از همه امکانات ممکن برای خلاص شدن از قیمومیت بریتانیایی ها و استقلال هند بود.

نهرو از سال 1942 رهبری کنگره ملی را به عهده گرفت و 4 سال بعد از سوی بریتانیایی ها مامور سازماندهی نقشه راه برای استقلال هند شد.

در سال 1947 جواهر لعل نهرو به عنوان اولین رئیس دولت یا نخست وزیر هند انتخاب شد. نهرو به رغم لیاقت و کاردانی اش نتوانست مانع تجزیه شبه قاره هند و جدایی پاکستان از کشورش شود. دو کشور تازه به استقلال رسیده هند و پاکستان به دلیل اختلاف بر سر کشمیر ناگزیر به جنگ شدند.

نهرو در سال های دهه 1950 میلادی به همراه جمال عبدالناصر یکی از بنیانگذاران جنبش غیر متعدها بود. در سیاست داخلی نهرو روش میانه ای میان کمونیسم و کاپیتالیسم را در پیش گرفت . او یک اقتصاد برنامه ریزی شده را با اینکه بخش اعظمش خصوصی بود در کشورش پیاده کرد.

جواهر لعل نهرو در عین حال صاحب تالیفاتی به زبان انگلیسی است که از میان آنها می توان به کتاب مشهور سه جلدی نگاهی به تاریخ جهان که در زمانی که در زندان بوده به شیوه نامه‌نگاری برای دخترش ایندیرا تحریر شده‌است، اشاره کرد.

جواهر لعل نهرو در 27 مه سال 1964 میلادی در شهر دهلی نو درگذشت.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها