با مهرداد مال عزیزی، کارشناس امور شهری

سیلاب‌ها دیگر جایی برای نفوذ در زمین ندارد

بارش شدید باران در برخی استان‌های کشور از جمله ایلام و لرستان خسارت شدیدی برجای گذاشته به طوری‌که گفته می‌شود 20درصد منازل مسکونی استان ایلام بر اثر سیل تخریب شد و علاوه بر تخریب برخی از تاسیسات زیربنایی، چهار نفر نیز از شهروندان ایلامی جان خود را از دست دادند در استان لرستان نیز بخشی از منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی آسیب دید و سه نفر در کوهدشت کشته شدند.
کد خبر: ۸۵۱۱۵۵
باز هم سیل باز هم ویرانی

شدت این بارندگی در استان ایلام به قدری زیاد بوده که به گفته مدیرکل هواشناسی استان ایلام، بارندگی‌های 48 ساعت گذشته ایلام در 100 سال گذشته از نظر حجم بارندگی و بازه زمانی بی‌سابقه بوده است.

یوسف شیخ‌الملوکی در گفت‌وگو با ایرنا متوسط بارش سالانه استان را بین 400 تا 500 میلی‌متر عنوان کرد و گفت: تنها در 48 ساعت گذشته 280 میلی‌متر بارندگی در شهر ایلام گزارش شده است. همچنین در این مدت در ایستگاه‌های ایوان، ملکشاهی و ارکواز، لومار، سرابله، آبدانان و دره شهر نیز به ترتیب 188، 185، 148، 141، 90 و 48 میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام پیش‌بینی کرد: سیستم ناپایدار بارش‌زا شنبه هفته آینده از استان خارج می‌شود، اما از اواخر هفته آینده یک سیستم دیگر وارد استان می‌شود که اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام خواهد شد.

به گفته شیخ‌الملوکی، تا پایان آبان‌ماه هر هفته یک سیستم ناپایدار با شدت و ضعف متفاوت وارد استان خواهد شد. وی با بیان این‌که پدیده ال‌نینو به دلیل افزایش دمای آب اقیانوس نسبت به حالت عادی رخ می‌دهد و باعث ناهنجاری‌های اقلیمی خواهد شد، ادامه داد: بارش‌های سیل‌آسا در مناطقی از جمله استان ایلام که انتظار آن نمی‌رود، از پیامدهای این پدیده است.

وی تاکید کرد: سازمان هواشناسی پدیده ال‌نینو را رد نکرده است، اما سرمای سرد زمستانی ناشی از این پدیده را رد می‌کند. وقوع این پدیده تنها در صورت مدیریت مناسب و اندیشیدن تدابیری به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی، در افزایش منابع آبی استان و رفع بحران آب تاثیرگذار خواهد بود.

به علت بارش شدید باران فعالیت همه مراکز آموزشی، دستگاه‌های اجرایی و دولتی و بانک‌های ایلام روز پنجشنبه در پی اعلام ستاد بحران تعطیل و پروازهای فرودگاه ایلام لغو شد. جاری شدن سیل صد درصد سیل‌بندهای ایلام را تخریب کرده و علاوه بر واردکردن خسارت به تأسیسات شهری ایلام ۲۰ درصد از ساکنان این شهر را نیز از نعمت برق محروم کرده است.

بازدید نمایندگان دولت

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و حسین فریدون دستیار ارشد رئیس‌جمهور صبح جمعه وارد استان ایلام شده و همراه با استاندار، معاون سیاسی و امنیتی استاندار و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی از مناطق آسیب‌دیده شهر ایلام دیدن کردند.

محمدباقر نوبخت پس از بازدید از منطقه سیل‌زده بلوار آزادی شهر ایلام تاکید کرد: در جلسه یکشنبه هفته آینده هیات دولت تصمیمات مقتضی برای رسیدگی به مشکلات مردم سیل‌زده استان ایلام اتخاذ خواهد شد.وی در جمع اهالی این محل گفت: تیم‌های فنی ستاد مدیریت بحران و هیات دولت در روزهای آینده برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده از سیل و بررسی خسارت‌های وارد شده به ایلام اعزام می‌شوند.

سرریز شدن سد ایلام

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: طی 48 ساعت گذشته در پی بارش‌های کم‌سابقه ده میلیون مترمکعب آب وارد سد چم گردلان ایلام شده است.

ذوالفقار مهدی‌زاده افزود: میزان حجم آب سد چم گردلان ایلام تا پیش از بارندگی‌های 48 ساعت اخیر 36 میلیون مترمکعب بود که در پی بارش‌های کم‌سابقه دو روز گذشته این حجم هم اکنون به 46 میلیون مترمکعب رسیده است. وی افزود: حجم نهایی سد ایلام 5/63 میلیون مترمکعب است که در نتیجه بارش‌های اخیر ارتفاع این سد که منبع اصلی تامین‌کننده آب شهر ایلام است، سه متر افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام ادامه داد: 1500 مترمکعب در ثانیه آب طی 48 ساعت گذشته وارد سد ایلام شده است و ارتفاع رودخانه‌ها در مسیر ایستگاه‌ها به بیش از شش متر می‌رسد.مهدی‌زاده تاکید کرد: میزان آب ورودی به سد ایلام در بارندگی‌های معمولی حدود یک میلیون متر مکعب در شبانه‌روز است که فقط طی 48 ساعت گذشته ده میلیون متر مکعب آب در سد چم گردلان ایلام جمع شده است.

وی از تخریب ایستگاه گدار خوش در محدوده بخش صالح‌آباد در پی بارش‌های سیل‌آسای دو روز گذشته خبر داد و یادآور شد: کارشناسان در حال بررسی وضع و رفع مشکل ایجاد شده برای این ایستگاه هستند.

مرگ 3 کوهدشتی

استاندار لرستان از خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی سیلاب به شهرستان کوهدشت در این استان خبر داد.

هوشنگ بازوند در گفت‌وگو با مهر ضمن تسلیت به خانواده جان‌باختگان کوهدشت بر اثر سیلاب اظهار کرد: با وقوع این اتفاق ما بلافاصله به منطقه و محلی که سیلاب خسارت وارد کرده بود، رفتیم. وی با اشاره به قطع راه ارتباطی ۶۵ روستای شهرستان کوهدشت بر اثر سیلاب تصریح کرد: همچنین قطع برق ۵۸ روستا و قطع آب ۶۰ روستا را در شهرستان کوهدشت داشته‌ایم.

وی به مرگ خانواده کوهدشتی در اثر وقوع سیلاب اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود نخاله‌های ساختمانی بیرون از محدوه شهر و داخل شهر و همچنین سر ریز یک کانال آب که حدود ۲۰ سال پیش در این شهر ساخته شده، آب وارد خیابان‌ها می‌شود و در پی آن آب وارد زیرزمین یک واحد مسکونی شده و متاسفانه سه نفر از اهالی این خانه جان خود را از دست می‌دهند.

استاندار لرستان با بیان این‌که برای رسیدگی به این موضوع یک کمیته با مسئولیت معاون عمرانی تشکیل شده تا علت این اتفاق را بررسی کند و سریع به ما گزارش بدهد، گفت: میزان خسارت وارد شده به شهرستان کوهدشت به صورت تقریبی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده که این میزان بیشتر به تاسیسات زیربنایی مانند راه‌ها و تاسیسات آب و برق وارد شده است.

تنگی نفس در خوزستان

بارش نخستین باران پاییزی در خوزستان باز هم موجب بروز مشکل تنفسی در میان مردم این استان شد به طوری که گفته می‌شود 4000 خوزستانی برای مداوای مشکل تنگی نفس خود به مراکز درمانی مراجعه کردند، البته ستاد بحران استان وقوع باران اسیدی در روزهای اخیر را منتفی اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی خوزستان از چهارشنبه شب تا کنون حدود 4000 نفر به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

امسال سومین سالی است که نخستین باران پاییزی با بحران تنگی نفس همراه می‌شود که در همین ارتباط ستاد بحران خوزستان پنجشنبه‌شب تشکیل جلسه داد. در این نشست وقوع باران اسیدی به عنوان علت تنگی نفس خوزستانی‌ها منتفی اعلام شد.

طغیان رودخانه استارا چای

در پی بارش شدید باران طی 24 ساعت گذشته، رودخانه مرزی آستاراچای استان گیلان نیز طغیان کرد و تعدادی از منازل مسکونی روستاهای خشکه دهنه، جلال آباد و باغچه سرای آستارا زیر آب رفت.

بالا آمدن آب رودخانه مرزی آستاراچای، موجب جاری شدن آب در روستاهای مرزی باغچه سرا، خشکه دهنه و جلال آباد و کندی تردد خودروها شده است.

نگران انتقال بیماری‌های منتقله از آب هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: عمده‌ترین نگرانی ما بیماری‌های منتقله از آب است که حداقل تا سه روز پس از بارندگی مصرف آب‌ معدنی توصیه می‌شود.علی دل‌پیشه افزود: متأسفانه در پی جاری شدن سیل در استان چهار نفر جان خود را از دست دادند و تعدادی هم مصدوم و به مراکز درمانی منتقل‌ شدند . وی خاطرنشان کرد: درخواست شده مدارس ابتدایی امروز( شنبه) تعطیل شود و اگر قطع آب ادامه داشته باشد، تا زمان وصل و حصول اطمینان تعطیلی مدارس باید ادامه یابد.

سها روحانی

دبیر ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها