رئیس‌جمهور در سخنانی که سه‌شنبه شب هفته جاری با مردم داشت وعده جهش اقتصادی را از دو ماه آینده به مردم داد. به عقیده ایشان این جهش در تولید نه به‌خاطر آن است که تحریم‌ها برداشته می‌شود و نه‌به‌خاطر آن است که اقتصاد مقاومتی اجرا می‌گردد! بلکه این جهش به‌خاطر حضور و امید مردم اتفاق خواهد افتاد.
کد خبر: ۸۴۶۳۸۴
جایگاه مبهم اقتصاد مقاومتی در سیاست‌های دولت

از مجموع سخنان ایشان چند نکته بیشتر حائز اهمیت به نظر می‌رسد، از جمله این‌که:

1ـ فضای اقتصاد داخلی پس از رفع تحریم‌ها و اجرای برجام با استقبال گسترده سرمایه‌گذاران خارجی مواجه خواهد شد.

2ـ مشکل اصلی رکود فعلی در بخش اقتصاد، کاهش تقاضای موثر در سطح جامعه تشخیص داده شده است.

3ـ سیاست‌های انقباضی پولی بانک‌ها (از جمله افزایش نرخ‌های سود بانکی) در کاهش نرخ تورم موثر بوده است، لذا این سیاست‌ها به‌منظور کنترل تورم همچنان ادامه خواهد یافت.

4ـ مطالبات پیمانکارانی که برای دولت کار کرده‌اند به کمک ابزارهای بانکی نظیر: فروش اوراق مشارکت و صکوک، پرداخت خواهد شد تا امکان فعالیت‌های جدید برای ایشان فراهم شود.

5ـ برای تحریک بخش تقاضای داخلی، تسهیلاتی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که مردم بتوانند کالاهای داخلی را آسان‌تر خریداری کنند و اقساط باز پرداخت طولانی‌تر شود.

6ـ به شبکه بانکی دستور داده می‌شود تا نرخ تسهیلات را برای بخش‌های تولیدی، به ویژه برای واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط کاهش دهد تا هم زمینه تولید و هم زمینه اشتغال فراهم گردد.

7ـ و از همه مهم‌ترآن‌که برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، باید تلاش خود را در جذب سرمایه‌گذاران خارجی افزایش دهیم چراکه ما به این سرمایه‌ها به‌شدت نیازمندیم.

البته ایشان وعده بهبود بهره‌وری، حمایت از صنایع دانش‌بنیان، و افزایش صادرات غیرنفتی را نیز به مردم دادند و افزودند که اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذار خارجی به کشور بیاید، باید جلوی فساد اقتصادی گرفته شود چراکه این امر فضای سرمایه‌گذاری را ناامن خواهد کرد.

مرور سیاست‌های فوق نشان از این واقعیت دارد که تیم اقتصادی دولت با وجود تظاهر به عدم تاثیرپذیری اقتصاد داخلی از تحریم‌ها، همه چیز را به نوعی با رفع تحریم‌ها گره می‌زند و با خوشبینی زایدالوصفی انتظار دارد که سیل سرمایه‌گذاران خارجی به سمت کشور سرازیر شود و در کنار آن با ورود تکنولوژهای نوین، نیازهای علمی و صنعتی کشور نیز برطرف گردد.

این نکته در تعارض جدی با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه دارد که محور اصلی آن، تکیه بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی است. آنچه جای نگرانی دارد آن است که متاسفانه بدنه اقتصادی دولت دریافت شفافی از اقتصاد مقاومتی ندارد و تلاش می‌کند تا با چند اصلاح صوری در حوزه بانکی و با تکیه بر توسعه بیرونی، اقتصاد کشور را به شکوفایی برساند.

فراموش نکنیم که مقام معظم رهبری در طول دو سال گذشته ضمن بررسی علمی و کارشناسی وضعیت اقتصادی کشور، تنها راه برون‌رفت از وضعیت بحرانی موجود را، نگاه توسعه‌ای به ظرفیت‌های درون کشور دانسته‌اند و بر همین اساس ضمن مشورت با جمع کثیری از کارشناسان اقتصادی، سیاست‌های 23گانه اقتصاد مقاومتی و نحوه تحقق آن را در سر فصل‌های برنامه ششم توسعه بیان نموده‌اند.

مقام معظم رهبری در دیدار دیروز خود با جمعی از نخبگان نیز، نارضایتی خویش را از نحوه اجرای این سیاست‌ها با صراحت اعلام نمودند لذا از دولتمردان انتظار می‌رود که به جای اقدامات نمادین و دفع‌الوقت در تشکیل کمیته اجرایی اقتصاد مقاومتی، نحوه تحقق این سیاست‌ها و فرآیند‌های اجرایی آن را به‌صورت دقیق در برنامه‌های خود بگنجانند تا امکان واقعی حضور مردم در صحنه‌های اقتصادی فراهم گردد.

دکتر بیژن عبدی - کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها