• 0 0
  • 0

فرش قرمز بازار برای کسب و‌ کارهای اینترنتی

سه شنبه 21 مهر 1394 ساعت 01:20
راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی بر‌خلاف تصور عموم کاری بسیار ساده است و می‌تواند هر فردی آن را انجام دهد. درواقع یکی از راه‌های کسب درآمد سریع و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان، راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی است که بیشتر آنها نیز ابتدا از یک فکر ساده یا شناسایی یک نیاز و شاید از داخل یک خانه ‌آغاز می‌شود و سپس رشد می‌کند و به شرکتی بزرگ تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، شاید تا همین چند سال اگر قصد خرید کالایی را داشتیم باید لباس تن می‌کردیم و راهی مغازه یا بازار می‌شدیم تا بتوانیم کالای مورد نظر را بیابیم؛ اما با گسترده شدن دنیای مجازی و کاربردهای اینترنت، افراد اکنون در خانه خود می‌نشینند و با چند کلیک خرید می‌کنند.

این روزها تعداد سایت‌های خرید اینترنتی آن‌قدر زیاد است که افراد قدرت انتخاب بیشتر به همراه تخفیف‌های گوناگون دارند و همین موضوع باعث شده با وجود روند نزولی فعالیت این نوع سایت‌ها در جهان در ایران با استقبال فراوانی همراه باشد و تعداد زیادی از افراد جامعه نیاز خود را از این راه تامین کنند.

کسب و کارهای اینترنتی به مشاغلی اطلاق می‌شود که همه خدمات آن از طریق دنیای وب صورت می‌گیرد و تنها سایت‌هایی در این زمینه موفق هستند که خلاقیت و نوآوری را برای فعالیت خود داشته‌اند.

البته در این میان برخی سایت‌ها نقش واسطه‌ای داشته و تنها معرفی محصول را به‌عهده دارند؛ اما برخی دیگر وظیفه تامین کالا و خدمات و حتی ارسال را انجام‌ می‌دهند و همین موضوع باعث شده در دنیای صفر و یکی همه افراد به‌راحتی اطلاعات و محصول مورد نظر خود را بیابند. به این ترتیب در ایران نیز به تازگی سایت‌های اینترنتی متعددی متولد شده و صاحبانش سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام داده‌اند. این سایت‌ها دامنه وسیعی از ارائه خدمات تا فروش کالا ارائه می‌کنند و همین مسأله باعث اقبال نسبی مردم به آنها شده است. البته هر چند میزان استفاده از تجارت آنلاین، هم در ترکیب تجاری کشور و هم در مقایسه با دنیا ناچیز است، اما تعدد و تنوعی که در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش و تجارت مشاهده می‌شود، نوید آینده‌ای روشن و کنارزدن تجارت سنتی پرهزینه و غیر‌قابل نظارت را می‌دهد.

تنوع سایت‌های اینترنتی تجاری

در همین حال در ایران خیلی زود سایت‌های متنوع خرید و فروش راه‌اندازی شده است. از فروش کالای نو و دست‌دوم گرفته تا سایت‌های گروهی یا تخفیف‌یاب‌های آنلاین.

الفت نسب:

اکنون 11 هزار و 500 سایت اینترنتی نماد اعتماد الکترونیکی گرفتند و از نظر قانونی رسمیت یافتند‌. در همین حال پیش‌بینی می‌شود در 2 یا 3 سال آینده شمار آنها به 25 هزار سایت برسد‌

به‌عنوان مثال در گذشته افرادی که کالایی را دیگر استفاده نمی‌کردند، یا راهی سطل زباله می‌کردند یا به سمساری‌ها می‌فروختند و سمساری‌ها به نوعی واسطه بین کالاهای دست‌دوم بین خانوارها بودند. اما اکنون سایت‌هایی فعالیت خود را شروع کرده‌اند که محصولات دست‌دوم را عرضه می‌کنند و افرادی که کالای استفاده شده را دیگر نمی‌خواهند، عکس آن را در این سایت‌ها قرار می‌دهند و قیمت برای آن تعیین می‌کنند‌. از آن‌سو، متقاضیان نیز در صورت نیاز با شماره‌ای که در زیر محصول درج شده است تماس می‌گیرند. اما باید توجه داشت خرید از سایت‌های بدون مجوز و همچنین محصولات دست‌دوم هیچ تضمینی ندارد. این سایت‌ها به سمساری‌های آنلاین‌ معروف شده‌اند و همه نوع محصولی عرضه می‌کنند. برخی سایت‌های دیگر هم وجود دارند که خودروی دست‌دوم به همراه مشخصات کامل آن عرضه می‌کنند و هیچ‌گونه فروشی ندارند. منبع درآمد این سایت‌ها از هزینه‌ای است که از افراد عرضه‌کننده کالا دریافت می‌کند. از سوی دیگر تبلیغاتی که در این سایت‌ها قرار می‌گیرد بخش دیگری از درآمد این سایت‌ها را پوشش می‌دهد.

سایت‌های خرید گروهی

همچنین اکنون سایت‌های خرید گروهی بسیاری در کشور فعالیت می‌کنند که متاسفانه تعداد کمی از آنها مجوز فعالیت دارند. فعالیت سایت‌های خرید گروهی در ایران با جهان کمی متفاوت است. در سایت‌های خرید گروهی خارجی، مدت معینی برای فروش یک کالا یا خدمات در نظر گرفته می‌شود و در این مدت هرچه تعداد خریداران بیشتر شود افراد از تخفیف بیشتری بهره‌مند می‌شوند؛ در حالی که در ایران نحوه فعالیت این‌گونه است که یک تخفیف معین تعیین می‌شود و از یک تا هزار خریدار از یک تخفیف برخوردار می‌شوند. سایت‌های خرید گروهی، هم در حوزه خدمات مانند تخفیف در رستوران و هم در زمینه عرضه کالا فعالیت دارند. در کنار این سایت‌های بزرگ فروش کالا با ارسال بی‌هزینه یا کم‌هزینه و گارانتی تعویض و ارائه تخفیف‌های فصلی نیز راه‌اندازی شده و تا حدی جای خود را میان مردم باز کرده است.

رشد سایت‌های اینترنتی تجاری

در این باره رضا الفت نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی به جام‌جم گفت: اکنون 11 هزار و 500 سایت اینترنتی نماد اعتماد الکترونیکی گرفتند و از نظر قانونی رسمیت یافتند‌. در همین حال پیش‌بینی می‌شود در دو یا سه سال آینده شمار این سایت‌ها به 25 هزار عدد برسد. وی افزود: متاسفانه سایت‌های اینترنتی به صورت قارچ‌گونه برای کسب و کار در فضای مجازی طراحی می‌شود، اما بعد از مدتی ناکام می‌مانند. اکنون سایت‌های اینترنتی موفق بیش از 500 نیرو دارند که توانسته‌اند در این کسب و کار موفق شوند.این مقام صنفی ادامه داد: برخی افراد بر این باور هستند که فعالیت سایت در بخش خرید و فروش می‌تواند به‌راحتی انجام شود‌؛ اما ما توصیه می‌کنیم قبل از ورود به این حوزه نمونه‌های موفق را مشاهده کنند و اگر از بازار جواب گرفتند وارد آن شوند. الفت نسب اضافه کرد: اکنون تعداد سایت‌های اینترنتی موفق بسیار کم است و تنها نزدیک به 50 فروشگاه اینترنتی ازمجموع 11 هزار و 500 فروشگاه موجود، موفق کار می‌کنند.

خریداران مراقب باشند

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی درباره سودجویی برخی افراد در حوزه فضای مجازی به خریداران هشدار داد و گفت: همه سایت‌هایی که در فضای مجازی مشغول کسب و کار هستند مورد اطمینان نیستند و برای این که خریداران بتوانند با اطمینان بیشتری خرید کنند نمادی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نام نماد اعتماد الکترونیکی طراحی شده است. با کلیک روی این نماد مشخصات فردی و مکانی سایت مورد نظر نمایش داده می‌شود.وی افزود: مردم هم قبل از خرید، روی لوگوی نماد اطمینان این سایت کلیک کنند و در صورت واقعی بودن آن، مشخصات روی مانیتور نمایش داده می‌شود؛ اما اگر جعلی باشد مانند عکس است و هیچ کلیکی را قبول نمی‌کند.

الفت نسب درباره فعالیت سایت‌های خرید گروهی نیز گفت: فعالیت این نوع سایت‌ها هم یک مدل از کسب و کارهای اینترنتی است؛ اما نکته قابل توجه این است که سایت‌های خرید گروهی در جهان رو به افول است، اما در ایران به دلیل نوپا بودن آن روند صعودی دارد. وی با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این حوزه افزود: ایران به دلیل نو پا بودن در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. برخی سرمایه‌داران با تاسیس سایت جدید یا خرید سایت‌های قدیمی غیر‌قابل استفاده به گسترش آن اقدام کرده که از طرح‌ها و خلاقیت‌های زیادی در پروژه خود استفاده می‌کنند.

الگوی خارجی در ایران

همچنین محمد نوری‌نیک، مدرس دانشگاه درباره کسب و کارهای اینترنتی به خبرنگار جام‌جم گفت: در کشور ما معاملات اینترنتی یک زمینه نوپاست که بیشتر سعی شده از مدل‌های خارجی موفق مثل eBay و Amazon الگو‌برداری شود، چرا که جای خالی این فروشگاه‌ها در عصر تحول اینترنتی ما بسیار محسوس بود. وی افزود: اکنون شرایط طوری شده که خریداران کالاها و‌ خدمات برای تهیه نیاز خود، قبل از مراجعه به بازار و شروع به گشت و گذار در و تحت تاثیر قرار گرفتن توسط فروشنده‌ها و تبلیغات کلامی، دست کم یک بار در اینترنت و این فروشگاه‌ها به مقایسه محصولات خواهند پرداخت و این برای تجارت الکترونیک ایران یک گام رو به جلوی بزرگ است.این کارشناس فناوری ادامه داد: با توجه به امکانات این قبیل فروشگاه‌ها شفافیت در قیمت‌گذاری، صدور فاکتورهای رسمی، تضمین بازگشت وجه درصورت نارضایتی، تضمین بهترین قیمت محصولات در بازار و‌... اقبال عمومی به سمت چنین فروشگاه‌هایی بیشتر خواهد بود.

محمدحسین علی‌اکبری‌

گروه اقتصاد

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2128490480327565365
لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: