راه درمان یک بیماری خطرناک

راهکار عملی برای درمان غرور و تکبر

حسین پناهی در یکی از شعرهایش گفته جالبی دارد. می‌گوید آدمی چون عاقل است به شاخ احتیاج ندارد. به نظر من اگر آدم‌ها بتوانند بر عصبانیت خود غلبه پیدا کنند، خیلی بهتر از آن است که بعد بخواهند اشتباه خود را جبران کنند. من در خیلی از موارد سعی کردم خودم را کنترل کنم و کمتر عصبانی شوم ممکن است بقیه در چنین مواقعی رفتار دیگری از خود بروز دهند.
کد خبر: ۸۳۶۰۱۲
جرات پذیرش اشتباه

به گمان من، عذرخواهی توانمندی‌ای است که برای رسیدن به آن باید بیشتر تمرین و ممارست کرد. گروهی بر این باور هستند که عذرخواهی از خطایی که انجام دادند شاید باعث پایین آوردن شان و مقام آنها شود، در صورتی که چنین تصوری به گمان من درست نیست. انسان‌ها در هر سطحی که هستند ممکن است با موقعیت‌هایی مواجه شوند که شرایط کاری و محیط بر عملکرد آنها تاثیر بگذارد یا تعاملات اجتماعی بین افراد به گونه‌ای است که برخی رفتارها را برنتابیم و همین هم باعث برآشفتگی ما شود و عکس‌العملی از ما سر بزند، اما توجه به این نکته حائزاهمیت است که در همان شرایط هم باید جرات معذرت‌خواهی را پیدا کنیم. به عبارت دیگر درخواست بخشش از دیگران نسبت به عملی که انجام می‌دهیم فضیلتی است که همه به آن آراسته نیستند.

در زندگی‌ام سعی کرده‌ام جرات پذیرش اشتباه را داشته باشم و در عین حال کوشیده‌ام بخصوص در زندگی‌های خانوادگی، دوستان و آشنایان اگر اختلاف و کدورتی پیش آمد نه به عنوان نصیحت بلکه به عنوان راهکاری برای رفع ناراحتی‌ها و تکدر خاطرها، رویه پذیرش اشتباه در مواقع خطا را به دیگران هم منتقل کنم. غرور و خودخواهی‌ها در روابط خانوادگی، آفت بزرگی در زندگی است. در کنار این قضیه باید به این نکته هم توجه داشت که ترویج فرهنگ معذرت‌خواهی و پذیرش اشتباه امری پسندیده است، اما در عین حال واکنش افراد در مواجهه با چنین رویه‌ای هم متفاوت است. برخی با درک درست موقعیت، فردی را که اشتباه خود را پذیرفته و درصدد معذرت‌خواهی است، عزیز و محترم می‌شمارند.

در نقطه مقابل، کسانی هم هستند که در مواجه به چنین اتفاقی نه‌تنها رواج فرهنگ عذرخواهی را نشانه ضعف می‌دانند، بلکه منتظر فرصتی برای سوءاستفاده هم هستند. چنین واقعیت‌هایی را در زندگی روزمره نمی‌توان نادیده گرفت. به نظر من یکی از رفتارهای ناپسند این است که فردی از خصلت‌های انسانی و پسندیده دیگران سوءاستفاده کند. تجربه تلخی که البته در موقعیت‌های مختلف به کرات با آن روبه‌رو بوده، اما در عین حال سعی کرده‌ام همان رویه سابق را ادامه دهم. ممکن است چنین رفتاری میان دو نفر اتفاق بیفتد و شخصی، پشیمانی‌اش را ابراز کند و دیگری هم از آن سوءاستفاده کند، اما معتقدم در چنین شرایطی دیگرانی که شاهد ماجرا بودند حقایق را آن گونه که هست درک می‌کنند و به حقیقت ماجرا پی خواهند برد.

بیان خاطره‌ای که برایم در گذشته اتفاق افتاده بود برای نتیجه‌گیری این بحث شاید جالب باشد. سر یکی از کارها با دستیار کارگردان اختلاف نظری پیدا کردم و او هم به دروغ، مطلبی خلاف از قول من به دیگران منتقل کرده بود. این رفتار باعث عصبانیت من شد و با هم درگیری لفظی پیدا کردیم و کم‌کم صدایمان بالا رفت. در یک لحظه آقای جمشید مشایخی کنارم ایستاد و گفت من از جانب ایشان از شما معذرت‌خواهی می‌کنم. این رفتار در چنین موقعیتی، شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم زد و این رفتار برایم بسیار درس‌آموز بود.

سپند امیرسلیمانی

بازیگر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها