‌محققان سازمان ملی هواشناسی و اقیانوس‌شناسی ایالات متحده:

جولای 2015، گرم‌ترین ماه ثبت شده در زمین

اتریش، هلند، بریتانیا و بسیاری دیگر از نقاط جهان گرمای بی‌سابقه‌ای را در تابستان امسال تجربه کرده‌اند. داده‌های اخیر سازمان ملی هواشناسی و اقیانوس‌شناسی آمریکا نشان می‌دهد جولای ۲۰۱۵ (دهم تیر تا نهم مرداد امسال) با میانگین دمای 61‌/‌16 درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین ماه از زمان آغاز ثبت دمای هوا در ۱۸۸۰ میلادی بوده است. مقایسه ارقام ثبت شده حاکی از آن است که میانگین دمای جولای ۲۰۱۵ به نسبت دمای همین ماه در سال ۲۰۱۱ به اندازه 02‌/‌0 درجه سانتی‌گراد افزایش یافته و به اندازه 81‌/‌0 درجه سانتی‌گراد از میانگین دما در قرن بیستم فراتر رفته است.
کد خبر: ۸۳۵۲۱۲
جولای 2015، گرم‌ترین ماه ثبت شده در زمین

پژوهشگران به استناد اطلاعات فوق و نیز شواهد موجود در حلقه‌های تنه درختان، هسته‌های یخ و آرایش‌های مرجانی در اقیانوس‌ها پیش‌بینی می‌کنند سال ۲۰۱۵ صدرنشین جدول گرم‌ترین سال‌های زمین در حداقل چهار هزار سال گذشته شود. اگر میانگین دمای جهانی تا چند ماه آینده کاهش یابد، این صدرنشینی اتفاق نخواهد افتاد که البته با توجه به چرخه آب و هوایی کوتاه‌مدت اِل نینو بعید به نظر می‌رسد.

ال نینو؛ عامل تشدیدکننده دمای زمین

علاوه بر افزایش سطح دی‌اکسید‌کربن در جو، ال نینو نیز همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید‌کننده دمای زمین نام برده می‌شود. ال نینو پدیده‌ای طبیعی است که به تغییرات الگوی وزش بادها بر فراز اقیانوس آرام اطلاق می‌شود. ازجمله پیامدهای منفی این پدیده افزایش غیرمعمول دمای آب اقیانوس‌ها و در نتیجه بروز انواع تغییرات شدید آب و هوایی است. ال نینو سال ۱۹۹۷ ویرانی‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد که علت آنها تغییرات آب و هوایی گزارش شد. رانش زمین در کالیفرنیا و آتش‌سوزی‌های وسیع در استرالیا ازجمله این ویرانی‌ها بود.

این پدیده هر چند سال یکبار اتفاق می‌افتد و ممکن است تا چند ماه ادامه یابد که در این صورت خسارات مالی هنگفتی برجای خواهد گذاشت. اکنون پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند امسال ال نینو به احتمال ۹۰ درصد تا زمستان آینده و به احتمال ۸۵ درصد تا اوایل بهار ۲۰۱۶ کشورهای نیمکره‌شمالی زمین را درگیر کند. ادامه این روند به طور حتم میانگین دمای جهانی را بیش از اینها افزایش خواهد داد.

تاکنون، موج طاقت‌فرسای گرما بیش از ۶۰ کشته در مصر و ۱۲۵۰ کشته در پاکستان برجای گذاشته است. پژوهشگران هشدار می‌دهند با توجه به گرم‌تر شدن پوسته زمین، حالا زمان آن است که پیامدهای افزایش دائمی دما جدی‌تر مورد مطالعه قرار گیرد تا ضمن مشخص شدن چگونگی تأثیرات آن روی زندگی ساکنان زمین، راهکارهای مقابله با عوامل تشدیدکننده نیز در سریع‌ترین زمان عملی شود.

نقشه اختلاف دما در قاره ها و اقیانوس‌ها در جولای 2015

منبع: IFL Science

مترجم: صدف دژآلود‌

‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها