• 149 2
  • 29

درباره یک کمپین

چهارشنبه 21 مرداد 1394 ساعت 08:32
حدودا یک هفته‌ای است که در شبکه‌های اجتماعی کمپینی برای تحریم خرید خودروهای نو خودروسازان داخلی راه افتاده است.

این کمپین در واقع ادامه واکنش بازار خودرو به بیانیه مشترک وین و روشن شدن افق احتمال رفع تحریم‌ها محسوب می‌شود که در راستای آن، برخی خریداران با توجه به ورود احتمالی خودروسازان خارجی به ایران و ورود خودروهای نو با فناوری بالا و همچنین کاهش قیمت خودروهای داخلی تحت‌تاثیر این تحولات، از خرید خودرو دست کشیدند و آن را به آینده موکول کردند.

راه افتادن این کمپین، ابتدا بی‌اعتنایی خودروسازان داخلی را در پی داشت، اما با نزدیک شدن به انتهای دومین ماه تابستان که اوج گرمای بازار خودرو محسوب می‌شود و راکد ماندن نسبی بازار، انتقاد خودروسازان از این کمپین و ابراز نظرهای مردمی از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی شروع شد.

به‌زعم خودروسازان، قیمت فعلی خودرو نه‌تنها جای کاهش ندارد، بلکه با توجه به رشد دستمزدها و قیمت ارز مبادله‌ای باید افزایش نیز بیابد.

این در حالی است که محاسبات نشان می‌دهد شل شدن فعلی تحریم‌ها و رفع احتمالی آن در آینده، باعث حذف بسیاری از هزینه‌های سربار تولید خودرو مانند هزینه جابه‌جایی پول، حمل و نقل، خرید آزادانه قطعات و مواد اولیه از خارج، سرعت گردش نقدینگی، حذف هزینه‌های واسطه‌گری و... خواهد شد که در کاهش هزینه تمام شده خودرو کاملا موثر است.

از سوی دیگر، راه افتادن این کمپین را می‌توان حاصل ناراحتی پنهان شده و طولانی‌مدت مردم از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی دانست که با وجود این و به‌خاطر انحصاری بودن بازار خودرو، مجبور به خرید خودروهای داخلی بوده‌‌اند.

به نظر می‌رسد خودروسازان باید به ‌جای مخالفت با این نوع کمپین‌ها، به محتوای آن توجه کرده و صدای پای رقابت و ورود رقبای جدید به بازار خودروی ایران را بشنوند؛ رقابتی که در هر چارچوبی که انجام شود، به هر حال معادلات قدیمی حاکم بر بازار خودرو را برهم زده و شکل جدیدی از کیفیت، قیمت، پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری و خدمات پس از فروش را بر بازار حاکم خواهد کرد.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2052791583189669937
لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

نظرات شما ( 29 نظر )

بهتره بگیم افزایش قیمت همراه با کاهش شدید کیفیت متاسفانه شمارسانه ها هم بیشتر رسانه دولتی هستید ونه رسانه مردمی چون حتی زحمت تهیه یه گزارش ساده از آمار بالای تصادفات را با محصولات شرکت آشغال خودرو به خودتون نمیدید
سلام خداوکیلی شما رسانه ها که در اصل صدای مردم باید باشید به کمک مردم بیاید و این انحصارها که فقط مختص مردم بدبخت ایران هست رو به گوش مسئولین برسونید !! چرا همین خودروها باید تو کشورهای همسایه خودمون ارزانتر از ایران باشه؟؟؟؟؟ مگه این مردم کجا در مورد مسائل کوتاهی کردند که سزاوار این همه فشار باشند؟؟؟ بابا یکم به این مردم بها بدید همین مردم هستند که در همه صحنه ها حاضر میشوند و پابه پای دولت در سختیها و کمی ها و ... پابه کارند. به امید ارزش دادن به همه مردم ایران
با سلام همیشه انحصار باعث آزار مصرف کننده است و بوجود آورنده بی انگیزگی در شرکتهایی است که انحصار محصول خاص را دارند ، شبیه آنچه در بحث خودروی کشور مطرح است . شرکتهایی بدون بهره وری واقعی و بدون کارآیی در پاسخ گویی به نیاز جمعه عظیم مصرف کننده (که به واقع مظلوم واقع شده اند ! )و بدون نوآوری که همگی ناشی از انحصار است . باشد که تولید خودروی بی کیفیت گرانقیمت به محصولی با کیفیت( ایمن ، به روز و با قیمت واقعی) تبدیل و به مصرف کنندگان نجیب ایرانی تحویل شود .
خیلی هم از شبكه های اجتماعی انتقاد نكنید . خیابانها هم از خودرو اشباع شدن. دیگه جای رانندگی و پارك نیست . قرار نیست همه 70 میلیون جمعیت ایران هر كدوم یك یا دو ماشین داشته باشن . خودرو سازهای داخلی اگر توان رقابت داشتن وارد بازارهای جهانی میشدن . سالهاست دارن با تولید آشغال ترین ماشین ها سر مردم كلاه میذارن . مسئولین هم كه سكوت كردن . نمیدونم چرا .
باید از اولش این دو شرکت به اسم خودرو ساز نباید فعالیت میکردند بیان یک خودرو را معرفی کنن که کار دست خودشونه،واقعا مسخره است حرفشم نزنیم سنگینتریم
چرا وقتی یک دفعه قیمت ماشین ها سه برابر شد , گفتن بخاطر تحریم هاست؟ بماند که با توجه به تولید داخلی اکثر قطعات این حرف نیز جای بحث دارد. حالا که تحریم ها نیست نباید ارزون بشه ؟ چرا همین خودرو ها تو بازار های دیگه به یک سوم قیمت ایران بفروش میره ؟ همه از قیمت های سمند و ÷راید در عراق خبر دارن...آقا کدوم رشد و شکوفایی؟چند سال دیگه مردم باید با پراید و ... از بین برن تا شکوفا بشه ؟ سال به سال کیفیت ساخت خودرو ها بدتر میشه....من نمیدونم وقتی نمیتونیم اصلاچه اصراریه که ماشین تولید کنیم؟
جناب اسد میشه بگین یه شرکت چه مدت زمانی نیاز به حمایت داره تا رشد و پیشرفت داشته باشه و محصولات با کیفیت ارایه کنه؟1سال؟2 سال؟5سال؟10 سال؟آخه تا کی به بهانه حمایت از تولید خودروسازی داخلی شاهد تکه و پاره شدن عزیزانمون میون قوطی حلبی های این کمپانی ها باشیم؟بابا انصافم خوب چیزیه.زیان و ضرر بالاتر از آمار چند ده هزاریه کشته شدگان و مصدومان حوادث جاده ای؟ صبر صبر تا پیروزی.
واقعا دیگه این زور گویی خودور سازهای داخلی نوبره!!!!!!!!!!!!!! اون زمان میگفتند ما تحریمیم و هزار و یک دلیل میاوردند و قیمت خودرو رو با این کیفیت بد بالا می بردند. حالا که همه چیز به لطف خدا داره دست به دست میده تا قیمت ها شکسته شن ، اینها نمیزارن. آخه تا کی میخوایید به این مردم بدی کنید، مردم عقل و شعور دارن و میفهمن. به امید ایرانی آباد و ایرانیه سر بلند یا علی
به قول احمدی نژاد خودرسازان کیلویی چند حساب می کنند؟
باید ادامه پیدا کند ومردم خودرو صفر نخرند
تابحال به امار کشته ها و تصادفات دقت کردید، اگه خودرو ها ایمن تر و بروزتر باشند این امار کمتر میشه و سرمایه های مملکت بیخود و بی جهت از بین نمیرن.کیفیت که ندارن تکنولوژی هم که برای 3 دهه پیش هستش خدمات هم که نگم بهتره همه میدونن چه خبره تو نمایندگی ها هم که اوضایی هستش که نگو برای تعویض یه قطعه 4 تا رو هم دروغکی روش میزارن تا سود ببرن... لطفا تعرفه رو کاهش بدید تا رقابت بوجود بیاد و مجبور بشن بیان جلو وگرنه ببندن برن پی کارشون کجای دنیا ایربگ و رینگ جز اپشن هاست. ت. به قیمت خودروها تو مناطق ازاد توجه کنید النترا از 14 هزار دلار تا 19 هزار دلار اپتیما فول فول 21 هزار تا و ........
این گاری سازان عزیز ای کاش که به خودرو سازی اقدام کنند.... من پژو 206 تیپ 2 گرفتم 32،517،000 فقط میتونم بگم که یک دزدی به تمام معنا/سه ماهه من این خودرو رو گرفتم، واترپمپش ریزش آب داره، گیربکسش همه جور ایرادی داره(صدای زیاد، جاخوردن سفت دنده ها، ازاد کردن دنده با زور زیاد به دلیل گیر کردن دنده، لرزش زیاد دسته دنده در دنده های 1 و 2)، اتاقش با سه ماه کارکردن (8000 کیلومتر) به سروصدا افتاده، کمپرسور کولرش نشتی گاز و روغن پیدا کرده، هرز گرد تسمه دینامش باعث پاره شدن تسمه شده (در کیلومتر 4000) و نمایندگی هم زیر بار تسمه نمیره میگه باید لاشه تسمه باشه (40000 تومن بابت یک تسمه پاره شده که توی راه افتاده و من متوجه نشدم ازم گرفتند)، نور چراغها قدرت روشن کردن جاده بیش از 5 متر رو نداره، وقتی هم واسه یک عیب میبرمش نمایندگی به هزار جور زبون ریزی میگن ماشینتو ببر وگرنه از این بدتر میشه و اینقدر ماشین برای تعمیر توی نمایندگی هست که جابجا کردن ماشین ها به بازی کانتینر شبیه هست، هی باید ماشین ها رو جابجا کنن تا ماشین جدید توی نمایندگی جاش بشه و .... . خلاصه اینکه، من واقعا پشیمونم... حیف پول زحمت کشی رو که بدی ماشین ز ایرانخودرو و سایپا بخری.... اینها گاری سازند و نه خودرو ساز....
مجبور بودیم مجبور اما حالا دیگه نیستیم چون بهونه ای ندارن واسه گرونی؟؟؟ پراید و به عراق میدن 7 تومن اونوقت بقیه شو از مردم خودمون می گیرین به این میگن انصاف!! عراقی که بهشون میگی پراید بادو نشون میدن اونوقت ملت خودمون باید 21 تومن ناقابل بدن که سوار باد بشن بعد میگن چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه
خرید خودروی داخلی خیانت به صنعت خودروسازی است و كمك به سمبل كاری خودروست و پول ریختن تو جیب مدیران ... خودروست.
این بچه لوسی كه بعد از 35 سال دولتها ناز پروده اش كرده اند بعد از این همه خون دلخوری حالا جلوی دولت و ملت می ایستد و هر روز نتنها به كیفیت كار اش توجه ندارد بلكه هر روز مطالبه بیشتری از همه دارد و حالا هم خواهان نه رقیبی و نه كمپینی برای مقابله با كار اش شده و هنوز هوای همان ایام نازپروردگی را دارد و غافل از اینكه نه تنها باجگیری نموده كه چه زندگی مصرف كنندگان را قربانی ناتوانی خود نموده است .