معاون خبر رسانه ملی گفت: صدا و سیما با رعایت توازن، بیطرفی ، انصاف و با رویکرد حمایت از منافع ملی به روشنگری در پرونده هسته ای و اعتمادسازی در مخاطبان پرداخت.
کد خبر: ۸۲۳۱۹۸
اطلاع رسانی پرونده هسته‌ای با رعایت منافع ملی و بی طرفی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیمان جبلی در دومین نشست سراسری مدیران رسانه ملی با بیان گزارشی از فرایند پوشش خبری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 افزود: مهمترین شاخص فعالیت دوره مدیریت جدید رسانه ملی در حوزه خبر با پرونده هسته‌ای تجربه شدکه تجربه بسیار ارزشمند بود.

وی گفت: موضوع هسته‌ای، تبعات، آثار و دستاوردهایش یکی از موضوعات مهم، راهبردی و نحوه مدیریت این پرونده از نگاه رسانه و پوشش خبری آن هم از چالش های مهم محتوایی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

جبلی با بیان اینکه حوزه خبر همیشه محل بحث، ارزیابی و دقت نظر محافل مختلف بوده است افزود: در دوره جدید مدیریت سازمان ، پوشش پرونده هسته ای آزمون سختی برای همه ما بود زیرا همه نگاه ها به این سمت بود که با مدیریت جدید چه تغییراتی در حوزه محتوا به ویژه در خبر و برنامه های سیاسی شکل می گیرد.

وی گفت: ما برای پوشش مذاکرات هسته‌ای وقت بسیار زیادی اختصاص دادیم به طوری که از ابتدای فروردین تا انتهای تیر، بیش از 640 ساعت برنامه های خبری در قالب خبر، گزارش، گفت و گو و برنامه های سیاسی تولید کردیم.

معاون خبر رسانه ملی افزود: تا قبل از بیانیه لوزان با پرونده بسته‌ای روبرو بودیم که هیچ داده و اطلاعاتی نداشت و ما تنها تصویری کلی داشتیم و در این مدت فضا و امکان لازم را در اختیار تیم مذاکره کننده قرار دادیم تا علاوه بر حمایت از مذاکرات به پیشبرد اهداف مذاکرات و نظام کمک کنیم.

جبلی گفت: پس از بیانیه لوزان ما با چند گزینه روبرو بودیم؛ اول اینکه به طور کلی فضای رسانه ای را در اختیار موافقین دستاوردهای مذاکرات قرار دهیم که امکان پذیر نبود زیرا همانطور که پس از انتشار بیانیه لوزان دیدیم تفسیرهای آمریکایی ها از آن به صورت کاملا طبیعی سبب ایجاد مناقشه هایی در افکارعمومی کشور شد.

وی افزود: باتوجه به ابهامات، سوالات و ملاحظات متعددی که پس از بیانیه لوزان مطرح شد نمی توانستیم یک جانبه از روی توافق متن خوانی کنیم و تنها در خدمت موافقان آن باشیم، بنابراین به تدریج فضا را منطقی کردیم که دیدگاه های طرف مقابل و منتقدان نیز با رعایت انصاف بیان شود.

جبلی گفت: پس از یک هفته از صدور بیانیه لوزان بیانات مقام معظم رهبری نیز موید این رویکرد بود که منتقدان باید امکان استفاده از فضا را داشته باشند.

وی افزود: ما با انعکاس نظرهای موافقان و مخالفان جمع بندی کار را پیش بردیم و در اخبار و گزارش های خبری بر حمایت از اصل مذاکره و رعایت اخلاق و ادب نسبت به تیم مذاکره کننده، رعایت انصاف و توازن و کمک به منافع ملی و ایجاد انسجام، همدلی و همزبانی تاکید کردیم.

معاون خبر رسانه ملی گفت: اکنون پس از جمع بندی مذاکرات در وین ما با شرایطی روبرو هستیم که با پس از لوزان متفاوت است لذا بطور طبیعی در صورت گذر این جمع بندی از مجاری قانونی وظیفه همه حمایت از آن است .

جبلی افزود: آنچه در این مقطع دنبال می کنیم این است که با همان خطوط توازن و انصاف و بازخوانی جمع بندی مذاکرات وین افکارعمومی را با آنچه اتفاق افتاده است آشنا کنیم.

وی گفت: البته در این بازخوانی در مورد فراز های حساس تاکید روشنگرانه داریم.

جبلی در ادامه به تبیین نگاه موافقان و منتقدان مذاکرات و قطعنامه پرداخت و افزود: موافقان جمع بندی به اینکه مشکلاتی در توافق وجود دارد و امتیازاتی واگذار شده است و امتیازاتی را کسب کرده اند اذعان دارند، اما معتقدند فایده های مذاکره بر هزینه ها می چربد.

وی گفت: موافقان معتقدند جمع بندی مذاکرات وین برتری گفتمانی جمهوری اسلامی ایران را در مسایل مختلف به نمایش گذاشته است و ما بر شاخص هایی که پا می فشردیم دست یافته ایم.

معاون خبر رسانه ملی افزود: موافقان معتقدند میزان غنی سازی مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد این است که ما به غنی سازی و حفظ فناوری آن دست یافته‌ایم وبه آن رسمیت بخشیده ایم .

جبلی گفت: به گفته موافقان حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، تقویت موقعیت بین المللی نظام، برداشته شدن موانع پیشرفت در مسیر حرکت به جلو و آزادشدن بخشی از ظرفیت های کشور برای ایفای نقش موثرتر در عرصه بین المللی از جمله دستاوردهای توافق است.

وی افزود: موافقان معتقدند اقتدار داخلی ، خارجی ومنطقه ای جمهوری اسلامی ایران باعث شد ایران با دست پر به مذاکرات برود، ضمن آنکه رعایت خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند نیز در توافق لحاظ شده است.

جبلی گفت: به رسمیت شناخته شدن غنی سازی، مسالمت آمیز شناخته شدن برنامه هسته‌ای، حفظ و بهسازی راکتور اراک، ادامه فعالیت تاسیسات نطنز و فردو،‌ خروج پرونده ایران از شورای امنیت، لغو تحریم های یکجانبه آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت و دیگر تحریم های اقتصادی از دیگر دستاوردهای جمع بندی مذاکرات از دید موافقان آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها