3 میلیون نسخه قاچاق فیلم‌های سینمایی امحا شد

نابودی قافله راهزنان فرهنگی

در حال عبور از روی پل هوایی هستی که می‌بینی عده‌ای گوشه‌ای تجمع و راه عابران دیگر را سد کرده‌اند. جلوتر که می‌روی، می‌بینی جوان سیه‌چرده‌ای با آرایش مویی به سبک نیمار، ستاره تیم ملی فوتبال برزیل و تیشرتی منقش به پرچم آمریکا، فیلم‌هایی را به دست مردم می‌دهد و می‌گوید: «همه کیفیت‌ها عالیه و همشون هم زیرنویس فارسی داره.»
کد خبر: ۸۲۲۹۷۱
نابودی قافله راهزنان فرهنگی

بعد ادامه می‌دهد: «فیلم‌های ایرانی روی پرده‌رو هم دارم؛ عصر یخبندان، نهنگ عنبر، گینس و خداحافظی طولانی.» از فروش دی.وی.دی فیلم‌های روز آمریکایی و اروپایی مدت‌هاست که تعجب نمی‌کنی، اما عرضه فیلم‌های ایرانی که همین الان روی پرده سینماست، باعث تعجب و کنجکاوی بیشتری می‌شود. بخصوص اگر از علاقه‌مندان فرهیخته و اهل ادب و فرهنگ و هنر باشید و دوست دارید با خرید محصولات قانونی به پدیدآورندگان آن احترام بگذارید، دلتان به درد می‌آید و از این مبادله قاچاقی و مسروقه محصولات آثار فرهنگی و هنری به هیچ وجه خشنود نمی‌شوید.

چون در آن صورت شما هم شریک دزد و رفیق قافله راهزنان فرهنگی خواهید بود.

به گزارش جام‌جم، وضعی که شرح آن در مقدمه رفت فقط مشتی است نمونه خروار و حتما شما هم بارها شاهد فروش فیلم‌های قاچاق سینمای ایران در گوشه و کنار خیابان‌ها بوده‌اید. اما روز گذشته شاهد اقدامی بودیم که اکنون تنها چاره مقابله با این وضعیت قرمز به نظر می‌رسد و می‌تواند چراغ مبارزه با قاچاق و سرقت فیلم‌های سینمای ایران را روشن نگه دارد.

دیروز در نمایشگاه دستاوردهای کمیته صیانت با مبارزه با قاچاق فیلم‌های سینمایی و با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، سیدصادق موسوی مدیرکل شبکه نمایش خانگی و سینماگرانی چون حسین فرحبخش، علیرضا رئیسیان، سیدجمال ساداتیان، عبدالله علیخانی، میلاد کی‌مرام، داریوش فرهنگ و جمعی از اصحاب رسانه سه میلیون نسخه مکشوفه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری امحا شد.

مبارزه سراسری با قاچاق فیلم

رئیس سازمان سینمایی ضمن اشاره به کارهای زیرساختی برای ریشه‌کن کردن قاچاق فیلم گفت: قاچاقچیان فیلم‌های سینمایی از راه تکثیر و توزیع آثار غیرمجاز، ۵۰۰ میلیارد تومان به جیب می‌زنند. در برخورد با قاچاق دی.وی.دی آثار سینمایی راهی جز برخورد و جمع‌آوری نسخه‌های غیرمجاز نیست و تلاش می‌شود فضای ناامنی از منظر روانی برای این افراد ایجاد شود. البته این مشت نمونه خروار است و حجم قاچاق فیلم‌های سینمایی بیش از سه میلیون نسخه مکشوفه است و تلاش ما این است که برخورد سلبی با قاچاق فیلم در شهرستان‌ها نیز انجام شود. رئیس سازمان سینمایی همچنین تصریح کرد: سایت‌های عرضه‌کننده نسخه غیرقانونی فیلم‌های سینمایی شناسایی و اقدامات لازم برای بستن و فیلتر کردن این سایت‌ها آغاز شده است.

آموزش خانواده‌ها

رئیس ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری به منظور مبارزه با عرضه غیرقانونی آثار سینمایی هم در این مراسم، جمع‌آوری سه میلیون نسخه غیرمجاز آثار سینمایی را حاصل تلاش حسین فرحبخش، انوشیروان نعیمی و هیات رئیسه ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری و حراست سازمان سینمایی و صنوف سینمایی دانست و گفت: کپی آثار تولیده شده در داخل کشور دزدی است و مافیایی در این زمینه شکل گرفته و بخش بزرگی از درآمد شبکه نمایش خانگی به جیب این گروه می‌رود.

مصطفی ابطحی ادامه داد: مقابله با ارائه فیلم‌های خارجی بدون مجوز و ممیزی نشده از دیگر اقدامات ستاد است. متاسفانه مافیای موجود از مجوزهای اخذ شده از وزارت ارشاد برای تولید نرم افزار برای عرضه نسخه قاچاق فیلم و تهیه نسخه قاچاق استفاده کرده که با آن مقابله شده است.

دبیر ستاد صیانت گفت: در بخشی دیگر از فعالیت‌های خود در حال آموزش خانواده‌ها هستیم و تلاش می‌کنیم نسبت به سختی‌های پیش روی تهیه‌کنندگان و هزینه‌های آنان برای تولید یک اثر سینمایی، به خانواده‌ها آگاهی‌های لازم ارائه شود.

نشانه گرفتن فرهنگ و اخلاق

حسین فرحبخش، تهیه‌کننده و کارگردان سینما و یکی از مهم‌ترین افراد پیگیر قاچاق فیلم که از ارکان برگزاری مراسم امحا سه میلیون نسخه فیلم‌های غیرمجاز بود، در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح داد: بخشی از این فیلم‌های کشف و امحاشده، به فیلم‌های سینمای ایران اختصاص داشت، اما بخش دیگری از این آثار متاسفانه به فیلم‌هایی خلاف عفت عمومی مربوط می‌شود که فرهنگ و اخلاق کشور را نشانه گرفته‌اند. این وضعیت اصل سینمای ایران را نشانه گرفته است و سارقان در سال 500 میلیارد تومان کسب درآمد می‌کنند. در حالی که کل بودجه سینمای ایران با حقوق همه کارمندان نهادهای سینمایی، 106 میلیارد تومان است!

علی رستگار‌ - ‌ فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها