شرکت شلومبرگر که از بزرگ ترین شرکت های خدمات نفتی در جهان به شمار می رود اعلام کرده که به محض لغو تحریم ها، ورود دوباره به ایران را مد نظر قرار خواهد داد.
کد خبر: ۸۱۷۸۹۸
خیز یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان برای ورود به ایران

منابع خبری آمریکا نوشتند : پال کیبزگارد مدیر اجرایی این شرکت روز جمعه 26 تیرماه اعلام کرد زمانی که تحریم ها لغو شدند و فعالیت در ایران مجاز شد، این شرکت بازگشت به این کشور را بررسی خواهد کرد.

شرکت آمریکایی - فرانسوی شلومبرگر جزو آخرین شرکت های غربی بود که ایران را ترک کرد. بر اساس قوانین آمریکا، مشارکت شرکت های این کشور در حوزه نفت و گاز ایران از سال 1995 ممنوع شده است اما این شرکت به خاطر اینکه در خارج از ایالات متحده آمریکا ثبت شده است، توانسته بود در پروژه های ایران حضور داشته باشد.

این رسانه ها به نقل از رویترز نوشتند : شلومبرگر در نیمه اول سال 2013 تمامی پروژه های خود را در ایران تکمیل و از کشور خارج شد. با این حال برخی منابع غیر رسمی بر این ادعا بودند که این شرکت هنوز روابط خود را با شرکت ملی نفت ایران حفظ کرده است.

درآمد این شرکت از پروژه های ایران در سال 2012 به 418 میلیون دلار رسید که برابر سه درصد از کل درآمدهای شلومبرگر در آن سال بود. با این حال وزارت دادگستری آمریکا پس از شش سال تحقیق، این شرکت را به خاطر نقض تحریم ها علیه سودان و ایران، به پرداخت 237 میلیون دلار محکوم کرد.

شرکت شلومبرگر فروردین امسال پذیرفت که از طریق دفاتر این شرکت در تگزاس، تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران و سودان را عمدا نقض کرده است.

این شرکت متهم شده بود که در فاصله سال های 2004 تا 2010 از طریق دفاتر خود در تگزاس آمریکا توانسته بود برخی تجهیزات را با دور زدن تحریم های آمریکا به ایران و سودان صادر کند.

بر اساس توافق جامع هسته ای که اخیرا میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد، قرار شده که بخشی از تحریم ها علیه ایران برداشته شود و راه برای ورود دوباره شرکت های غربی به حوزه انرژی ایران باز شود.

به گزارش رویترز، در صورتی که در اجرای توافق مشکلی پیش آید، تمامی تحریم ها دوباره به حالت اول باز خواهد گشت.

شرکت شلومبرگر اخیرا اعلام کرده بود که 9هزار تن از کارکنان خود در خارج را به خاطر افت قیمت های جهانی نفت و کنترل مخارج شرکت اخراج خواهد کرد.

این شرکت روز پنجشنبه اعلام کرد که سود شلومبرگر بهتر از آنچه انتظار می رفت بهبود یافته است، موضوعی که باعث افزایش اندک ارزش سهام این شرکت در بازار نیویورک شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها