گفتگو با استاد حاج مهدی قاسمی درباره فضیلت شب‌ های قدر

خوش به حال کسی که دلش بشکند

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به برخی پرسش‌ها در باب آیه «لیله القدر خیر من الف شهر» اشاره می‌کند، با توجه به این که در هر سال یک شب قدر موجود است، پس در هزار ماه هم بیش از 80 شب قدر موجود است، پس چگونه است یک شب قدر بهتر از هزار ماه دانسته می‌شود؟
کد خبر: ۸۱۵۴۳۳
در باب همجواری شب قدر و روز قدس

شاید پرسش‌هایی از این دست برای همه ما مطرح و پاسخ‌هایی نیز به آنها داده شده باشد، از جمله این که شب قدر بهتر از هزار ماهی است که در آنها شب قدر موجود نیست. اما شاید اگر به روایتی از رسول اکرم در باب شأن نزول آیه نخست سوره قدر توجه کنیم، پاسخ پرسش‌هایمان را به شیوه‌ای مستقیم‌تر بیابیم.

از پیامبر اکرم(ص) چنین روایت شده است که فرمود: در خواب به من نشان دادند که بنی‌امیه بر منبرم بالا می‏روند، و این معنا بر من سخت گران آمد و خدای تعالی در این مناسبت‏ سوره « انا انزلناه فی لیلة القدر» را نازل کرد. براساس این روایت آیه مذکور برای تسلی دادن به پیامبر(ص) در باب خلافت بنی امیه نازل شده، به این معنا که شب قدر از هزار ماه سلطنت بنی‌امیه بهتر است.

براساس این روایت، شب قدر بهتر از هزار ماه است و این هزار ماه، هزار ماه تیره‌ای است که سایه شوم سلطنت ظالمان بر جهان حکمفرما باشد. شب قدر، شب امید است و شب تقدیر. قدر از ما قدر می‌شود. سلام ملائکه و نزول روح، هر سال صورت می‌گیرد ولی باید قابلیت شنیدن این سلام را در خود ایجاد کنیم و اولین گام برای شنیدن، «خواست» ماست برای این که تقدیری نو را رقم زنیم. ما مسلمین باید بخواهیم با ظلم مبارزه کنیم و بر آگاهی خود، هر چه بیشتر بیفزاییم تا منشا ظلم را بشناسیم.

شب قدر و روز قدس، پیوندی ناگسستنی دارد و هر دو از هزار ماه سلطه جباران بر قدس شریف ارزشمندتر است، اگر قدر آنها را بدانیم و آزادی قدس و قدسیان را با تمام وجود «بخواهیم» و در راه این «خواست مقدس» گام برداریم.

گروه اندیشه - حسین برید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها