رئیس پلیس فتا عنوان کرد

تهران در صدر جرایم اینترنتی

پیشرفت فناوری و استفاده از رایانه و اینترنت باید برای کمک به رفاه و آرامش و آسایش فرد در زندگی باشد اما شاهد آن هستیم که چون اغلب کاربرانی که از اینترنت و فضای مجازی بهره می‌برند با فرهنگ استفاده از آن آشنایی کامل ندارند موجب افزایش جرایم اینترنتی می‌شوند.
کد خبر: ۸۱۰۲۳۱
تغییر جهت مجرمان حرفه‌ای به جرایم سایبری

امروزه جامعه درگیر جرایمی از جمله کلاهبرداری، سرقت، نفوذ غیرمجاز به سایت ‌های حقیقی و حقوقی افراد ، انتشار فیلم، تصاویر، سرقت، زورگیری و دیگر جرایم است.

پیش از این مجرمان باید خود را به زحمت بیشتری می‌انداختند تا پول یا مالی را از فرد یا افرادی به سرقت ببرند و برای انجام این کار باید زمان طولانی تری را صرف می‌کردند. از سوی دیگر احتمال دستگیری آنها نیز بیشتر بود.

حال این مجرمان سنتی به سمت جرایم سایبری سوق یافته‌اند زیرا در آنجا با هویت‌های جعلی اقدامات خود را پیش می‌برند و به جای پرسه زدن در شهر، از یک رایانه کمک می‌گیرند. متاسفانه بیشترین آسیب‌های جرایم در سال‌های اخیر در فضای مجازی رخ می‌دهد و مربوط به جرایم رایانه‌ای است.

مجرمان سنتی نیز به سمت ارتکاب جرایم سایبری و فکری تغییر جهت داده و به جای سرقت مسلحانه از بانک سعی می‌کنند با یک کلیک حساب مشتریان را خالی کنند که اغلب این جرایم در سایه غفلت مالباختگان رخ می‌دهد.

در پرونده‌ای که سه متهم جوان در وایبر، واتس آپ و شبکه ‌های اجتماعی با معرفی کردن خود به عنوان دختران جوان و نشان دادن عکس‌هایی، مردان جوان را فریب داده و با کشاندن به مکانی تفریحی به آنها حمله و اموالشان را سرقت کرده‌اند، اگر مالباختگان هوشیاری بیشتری به خرج می‌دادند و به این دوستی اینترنتی اعتماد نمی‌کردند در دام این گونه افراد نمی‌افتادند و جان و مالشان به خطر نمی‌افتاد.

این دسته جرایم باعث تزلزل ارکان خانواده‌ها، کاهش ارزش‌های ملی و دینی کاربران، کاهش امنیت کابران، گرایش آنها به انحرافات جنسی، سلب امنیت سرمایه‌گذاری، تعارض فرهنگی و کاهش امنیت اطلاعاتی می‌شود. کشف این جرایم نیاز به این دارد که پلیس یک گام از مجرمان جلوتر باشد. از سوی دیگر کاربران از خطرات آگاهی ندارند و براحتی در دام مجرمان سایبری گرفتار می‌شوند. وقوع جرایم اینترنتی مشابه این را می‌طلبد که وسایل کشف جرم در این زمینه نیز پیشرفته‌تر شود.

آرش سیفی - قاضی دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها