در پرونده قتل دختر هشت ساله در یکی از روستاهای میگون دو موضوع قابل بررسی است، موضوع نخست بحث حکم صادر شده از سوی قضات برای تنها متهم پرونده و موضوع دیگر سرانجام پرونده با وضعیت جدید است.
کد خبر: ۸۰۹۰۱۸
پرونده دختر 8 ساله در انتظار رای قضات دیوان عالی کشور

برای صدور حکم در پرونده‌های کیفری تنها به اعترافات متهم اکتفا نمی‌شود. گاهی متهم منکر قتلی می‌شود اما دادگاه با توجه به ادله موجود در پرونده او را مجرم شناخته و رای به محکومیت او می‌دهد.

اظهارات شهود، اسناد و مدارک و سرانجام علم قاضی از جمله این ادله‌ها ست که با توجه به آن می‌توان درخصوص گناهکار یا بی‌گناه بودن متهم اظهار نظر کرد.

در این پرونده با وجود مجرم شناخته شدن متهم در دادسرا، قضات دادگاه با توجه به دلایل موجود او را تبرئه کردند و حتی شهادت شهود را دلیلی محکم برای اثبات جرم از سوی متهم تلقی نکرده‌اند.

قضات زمانی که می‌خواهند از اصل 37 قانون اساسی که اصل بر برائت افراد است استفاده کنند همه اطلاعات و زوایای پرونده را بررسی می‌کنند و پس از آن به علم خود رجوع کرده و حکم بر بی‌گناهی فرد می‌دهند.

در این زمان در صورت اعتراض یکی از طرفین یا هر دو طرف پرونده، حکم در مراجع بالاتر مثل دادگاه تجدیدنظر یا دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد که در آنجا نقض یا تائید می‌شود.

اما درخصوص سرنوشت این پرونده، باید منتظر نظر قضات دیوان عالی کشور باشیم. احتمال دارد قضات دیوان عالی کشور حکم را تائید نکنند و با نقص یا نقض به دادگاه بازگردانند. احتمال تائید حکم نیز وجود دارد که در این صورت پرونده به دادسرا بازمی‌گردد تا تحقیقات بیشتری برای شناسایی عامل قتل دختر بچه انجام شود.

به نظر می‌رسد باید در مرحله دادسرا تحقیقات بیشتری بر روی پرونده‌ها صورت گیرد و در قرار مجرمیت و کیفرخواست به دلایل محکمی اشاره شود تا در صورت مجرمیت متهم و انکار او قضات دادگاه بتوانند رای مناسبی صادر کنند.

در این پرونده اولیای دم مقتول به تصور این‌که مرد جوان قاتل دخترشان بوده در انتظار حکم مجازات او بودند اما حالا با حکم تبرئه‌اش روبه‌رو شدند که این باعث می‌شود آنها با هاله‌ای از ابهام روبه‌رو شوند.

دکتر بهروز مهاجری - قاضی دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
تنسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
۰
۰
به گفته آقای احمدی مقدم با پول در پرونده های قضایی همه كار میشه كرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
۰
۰
چگونه می‌توان باجناب مهاجری ارتباط داشت

نیازمندی ها