10 روز از برگزاری حراج تهران که به حراج آثار هنری اختصاص داشت می‌گذرد، اما هنوز هم نقدها، نظرها و تحلیل‌های رسانه‌های داخلی و خارجی درباره این رویداد ادامه دارد؛ رویدادی که در آن آثار هنری در یک شب با قیمت خیره‌کننده بیش از 21 میلیارد تومان به فروش رسید و برخی آثار مانند تابلوی سهراب سپهری رکوردهای جاودانه‌ای از خود به یادگار گذاشتند.
کد خبر: ۸۰۵۸۲۸
تحسین رسانه‌های جهان از توجه به هنر در ایران

حالا رسانه‌های خارجی هم به تحسین این اتفاق هنری در ایران پرداخته‌اند. نشریه «فاینشنال تایمز» در واکنش به حراج بزرگ و رکوردشکن تهران، آن را نشانه بهبود بازار آثار هنری معاصر در ایران دانست. در گزارش نشریه «فاینشنال تایمز» آمده است: بزرگ‌ترین حراجی هنری ایران که توسط بخش خصوصی سازماندهی شده بود موفق به ثبت رکورد فروش 21.4 میلیارد تومانی (7.26 میلیون دلاری) شد که حاکی از رشد 56 درصدی در مقایسه با حراجی سال گذشته است و این در حالی است که برای 126 اثر هنری به حراج گذاشته‌شده شامل آثار معاصر و همچنین کلاسیک، پیش از آغاز حراجی فروش بین 3.8 تا 5.2 میلیون دلار پیش‌بینی شده بود.

فاینشنال تایمز در ادامه نوشته است: تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیه ایران در چهار سال گذشته موجب نزول هنرهای تجسمی شده بود، هنری که می‌تواند فراتر از بازارهای داخلی رشد کند و حضور برجسته بین‌المللی داشته باشد. همچنین نزول ارزش ریال تا 50 درصد به این معنا بود که حضور در نمایشگاه‌های خارجی برای هنرمندان ایرانی مقرون‌به‌صرفه نیست.

نشریه گاردین نیز چندی پیش درباره حراج تهران نوشته بود: حراجی هنرهای مدرن و معاصر تهران که بتدریج جای خود را در میان بزرگ‌ترین حراجی‌های هنری در خاورمیانه باز کرده، مراسم سالانه‌ای است که امسال برای چهارمین‌بار برگزار شد، اما سالی متفاوت را تجربه کرد؛ قیمت‌های پیشنهادی برای خرید آثار هنری فوق‌العاده چشمگیر بود و در نهایت هم فروش 4.3 میلیون پوندی این حراجی، رقمی دو برابر فراتر از پیش‌بینی‌ها را ثبت کرد. نگرش سیاستمداران ایرانی به هنر در حال افزایش است. همچنان که ماه گذشته شهردار تهران بیلبورد‌های تبلیغاتی سطح شهر را برای مدت 10 روز به آثار هنرمندانی مانند پیکاسو و ماگریت اختصاص داد.

به نظر می‌رسد هرچه رسانه‌های جهان درباره اتفاقات هنری اخیر در ایران بیشتر لب به تحسین می‌گشایند به مذاق ما بیشتر خوش می‌آیند اما باید توجه داشت که یک نکته کلیدی در این میان وجود دارد و آن استمرار این قبیل اتفاقات است.

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها