سومالی؛ شرق آفریقا

سفر به شاخ ناامنی

نام شاخ آفریقا تداعی‌کننده وقایع تلخی چون قحطی و سیل است. سومالی که در این محدوده و شرق قاره سیاه قرار گرفته، از این بلایای طبیعی به دور نبوده است. گرچه در سال‌های گذشته جنگ داخلی میان گروه‌های مختلف سومالی باعث کاهش امنیت و در نتیجه پایین آمدن آمار گردشگران خارجی شده؛ با این حال بهانه سفر به این کشور بحران‌زده را نیز می‌توان پیدا کرد. تنها کافی است تا عاشق سفرهای سخت و خطرناک باشید.
کد خبر: ۷۹۳۴۶۴
سفر به شاخ ناامنی

سومالی به علت وجود رشته‌کوه‌ها، آبشارها، پارک‌های ملی، سواحل و آثار باستانی متعدد، قدرت بالایی برای جذب گردشگر دارد، اما از دهه 1990 به علت درگیری‌های بی‌شمار در این منطقه، دولت‌های خارجی به شهروندان خود برای سفر به این کشور هشدار می‌دهند. البته در این مدت، منطقه خودمختار سومالی‌لند در قسمت شمال این کشور به علت آرامش نسبی، میزبان مسافران بوده است.

در حال حاضر، شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین مکان دیدنی سومالی، «لاس گیل» نام دارد. در هارگیسا پایتخت منطقه خودمختار سومالی‌لند غارهای متعددی وجود دارد که روی آنها صخره‌نگاری‌های مهمی یافت شده‌اند. این نقاشی‌های دیواری از سوی گروهی از باستان‌شناسان فرانسوی در سال 2003 کشف شد و به اذعان بسیاری از کارشناسان، یکی از بهترین نقاشی‌های دیواری به جامانده از عصر نوسنگی است. قدمت این صخره‌نگاری‌ها به 900 سال قبل از میلاد مسیح(ع) برمی‌گردد. به علت مسائل سیاسی و عدم به رسمیت شناختن سومالی‌لند، این آثار هنوز در میراث جهانی یونسکو ثبت نشده‌اند. بازدید از این مکان باید با همراهی راهنماهای مخصوص صورت بگیرد.

سومالی از لحاظ زیبایی‌های طبیعی غنی است؛ مجموعه پارک‌های ملی این کشور دلیلی بر این ادعا هستند. یکی از این پارک‌ها، Kismayo در منطقه جنوب غربی سومالی واقع شده است. این پارک، از معدود مناطقی است که حیوانات بومی شرق آفریقا مانند گوسفند و الاغ سومالی در آن زندگی می‌کنند. در این پارک فرصت‌های زیادی برای افراد ماجراجو و علاقه‌مند به حیات وحش فراهم شده ازجمله تورهای مختلفی که می‌توان از طریق آنها به مشاهده حیواناتی چون شیر، پلنگ، گورخر، گراز وحشی و بز کوهی پرداخت.

موگادیشو، پایتخت سومالی که در سال‌های اخیر، جدا از مشکلات طبیعی با ناآرامی‌های سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند، نسبت به شهرهای دیگر سومالی از وضع اقتصادی مناسب‌تری برخوردار است. برای آشنایی با فرهنگ این کشور، یکی از بهترین مکان‌ها، موزه ملی سومالی در موگادیشو است. در این موزه، آثار فرهنگی قابل توجهی ازجمله، سلاح‌های باستانی، آثار هنری سنتی، سکه، ابزار مبادله کالا و اقلام سفالی به چشم می‌خورد. بنای باشکوه این موزه، در زمان سلطان زنگبار و به شیوه معماری عربی ساخته شده است. در قلب موگادیشو، شهر قدیمی شانگهای قرار گرفته است. این منطقه که تقریبا از مناطق ثروتمندنشین شهر محسوب می‌شود از معماری جالب و منحصر فرد چینی برخوردار است که در طول سالیان گذشته توسط گروه‌های مختلف کنترل شده است. دیدن این بخش از شهر البته در زمانی که گرفتار درگیری‌ها نیست، از سوی کارشناسان گردشگری توصیه می‌شود. سومالی کشوری ساحلی است که سواحل آن در قسمت‌های مختلف سومالی و سومالی‌لند پراکنده شده‌اند. ازجمله مهم‌ترین این سواحل، ساحل بربراست که در شهر هارگیسا قرار دارد. این منطقه زیبا که دارای آبی زلال و ماسه‌های نرمی است هنوز آنچنان که شایسته است مورد توجه گردشگران قرار نگرفته است. آب‌های این منطقه برای فعالیت‌های مختلفی چون غواصی، ماهیگیری و موج‌سواری مناسب می‌باشد. صخره‌های مرجانی سواحل بربرا بر زیبایی آن افزوده‌اند.

چطور برویم؟

سفر به سومالی نیاز به دریافت ویزا دارد که برای تهیه آن می‌توان به سفارت این کشور در خیابان شریعتی تهران مراجعه کرد. برای پرواز هم باید از استانبول به عنوان شهر میان‌راهی خود استفاده کنید. گرچه تصمیم با خودتان است، اما اگر به فکر سفری تجملی، اقامت در هتل‌های چند ستاره و گشت و گذار در پایتخت بدون شنیدن صدای شلیک گلوله و ندیدن کودکان سرباز هستید! سفر به سومالی را فعلا از فهرست خود خارج کنید!

نرگس انصاری / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها