بعضی از نقاط جهان هستند که با وجود بهره‌مندی از جذابیت‌های طبیعی و تاریخی به علت شرایط سیاسی و امنیتی، آنچنان که شایسته است با اقبال گردشگران روبه‌رو نمی‌شود. با نگاهی به نقشه کشورها و پیگیری اخبار متوجه خواهید شد که تعداد این مناطق زیبا، اما مهجور کم نیست. «یمن» یکی از این کشورهاست؛ سرزمینی که بنا به آمار بانک جهانی در ابتدای دهه جاری میلادی توانسته سالانه 500 هزار نفر گردشگر را به خود جذب کند که آمار مناسبی برای یک کشور قدیمی نیست.
کد خبر: ۷۸۸۶۵۸
وقتی جنگ تاریخ و‌ طبیعت را ویران می‌کند

گرچه در روزهای گذشته اخبار خوبی از این نقطه از جنوب غرب آسیا به گوش نمی‌رسد و برخی کشورها شهروندان خود را از سفر به این کشور منع کرده‌‌اند، اما نقاط دیدنی یمن، روزگاری مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی را به سوی خود جذب می‌کرده است. آوازه مناظر به یادماندنی یمن در سفرنامه‌ها و تاریخ‌نگاری‌های مختلف به چشم می‌خورد.

«صنعا»، پایتخت از شهرهای باستانی یمن در دل کوه‌های مرتفع قرار گرفته است. در نزدیکی شهر، قصری عجیب روی یک صخره سنگی ساخته شده است که قدمت آن به قرن نوزدهم میلادی می‌رسد. قصر «دارالحجر»، محل اقامت سابق امام یحیی محمد، پادشاه وقت یمن و رهبر مذهبی مردم در ابتدای سده نوزدهم میلادی بوده است. قصر دیگری که در منطقه تاریخی صنعا مورد توجه است، «گندمن» است که گفته می‌شود قدمت آن به 1200 سال پیش برمی‌گردد.

یمن به عنوان کشوری مسلمان از مساجد زیبایی بهره‌مند است. مسجد‌الصالح، چشمنوازترین مسجد صنعا، جلوه خاصی از هنر معماری یمن به نمایش می‌گذارد. این مسجد دارای چهار مناره به طول 160 متر و دو مناره کوچک‌تر و همچنین چهار گنبد بزرگ است. کل بنا به وسیله قطعات چوبی باشکوه و کنده‌کاری شده تزئین شده و باغی زیبا و سرسبز در مقابل آن قرار دارد. شهر قدیمی صنعا درست در مرکز این شهر قرار گرفته است. هر قسمت این شهر یک اثر تاریخی منحصر به فرد محسوب می‌شود که بیش از 2000 سال خالی از سکنه بوده است. خانه‌های قدیمی با معماری اسلامی، آثار به جامانده از دوران عثمانی مانند حمام‌ها، بیش از صد مسجد و بناهای کهن، همکی بر افسون این شهر قدیمی افزوده‌اند. پیاده‌روی در کوچه‌های باریک و تنگ، اما خوش‌منظره شهر، شما را در بطن تاریخ قرار می‌دهد. پس از صنعا، مهم‌ترین شهر یمن «عدن» است. این شهر که در قسمت شمالی خلیج عدن واقع شده، از سده‌های پیش بزرگ‌ترین و پررونق‌ترین شهر یمن به شمار می‌آمده است که اکنون نیز این صفت را همراه خود دارد. در این شهر می‌توان خلیج عدن و دریای سرخ را به تماشا نشست.

مقبره‌های باستانی در یمن یکی از شگفتی‌های این کشور را تشکیل می‌دهد. عمر این مقبره‌ها به دوران پارینه‌سنگی ـ حدود 40 هزار سال پیش ـ باز می‌گردد. در غرب یمن، منطقه آل‌محویت که در صنعا واقع شده، میزبان این مقبره‌هاست که تعداد آن به صدها عدد می‌رسد.

یکی از بکرترین و دورافتاده‌ترین نقاط جهان، مجمع‌الجزایر سوکوترا یا سقطری است. این منطقه میان دو قاره آسیا و آفریقا و در دهانه خلیج عدن قرار دارد. این جزیره بالغ بر 700 گونه مختلف گیاه و جانور دارد که به علت زیست‌بوم بسته آن، گونه‌های منحصر به فردی را تشکیل می‌دهند. نزدیک به یک‌سوم جانداران این جزایر تنها در این منطقه یافت می‌شوند. از عجایب طبیعی این جزیره، درخت خون اژدهاست.

این درخت نام خود را از شیره قرمز رنگی که از آن می‌تراود وام گرفته است. اینها تنها مواردی اندک از نقاط دینی کشور یمن هستند که البته خود به تنهایی می‌توانند موجب جذب گردشگران شوند.

چطور برویم؟

گرچه سفر به این کشور در شرایط کنونی منطقی نیست، اما پس از آرام شدن این منطقه از جهان، اگر دلتان هوای دیدن خلیج عدن یا مناطق کوهستانی صنعا را کرد باید به سفارت یمن رفته و برای صدور ویزا تقاضا بدهید. در زمان حاضر، تور گردشگری به یمن وجود ندارد. قیمت بلیت تهران ـ صنعا حدود یک میلیون و 600 هزار تومان است که البته بسته به نوع و زمان،‌بیشتر یا کمتر می‌شود.

نرگس انصاری / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها