دریافت رایگان الحاقیه شخص ثالث در سال 94 با وجود افزایش 10 درصدی نرخ دیه و افزایش تعهدات مالی بیمه از 5 میلیون به 5.5 میلیون تومان و تعهدات جانی از 200 میلیون به 220 میلیون تومان در ماه های حرام یکی از خبرهای مسرت بخش برای مالکان خودروهای شخصی بود.اما خوشحالی ناشی از این خبر چندان پایدار نبود چرا که نواقص موجود در خبر اعلام شده باعث شد تا میان برخی نمایندگی های بیمه و بیمه گزاران ناراحتی هایی شکل بگیرد و کام برخی را تلخ کند.
کد خبر: ۷۸۷۸۴۲
توضیحاتی درباره الحاقیه بیمه شخص ثالث سال 94

شانزدهم فروردین94 بود که محمد ابراهیم امین -رئیس کل بیمه مرکزی به مالکان خودروهای شخصی اعلام کرد که برای الحاقیه شخص ثالث رایگان به نمایندگی‌های شرکت بیمه خود مراجعه کنند و از فردای همان روز، مشکل آغاز شد.

مالکانی که به استناد سخنان رییس کل بیمه مرکزی به شعب مربوط مراجعه کرده بودند،​انتظار نداشتند که هنگام دریافت الحاقیه مبلغی در حدود 3-2هزار تومان پرداخت کنند اما نمایندگان شعب اصرار به دریافت این مبلغ داشتند و همین مبلغ باعث بروز مشاجره بین بیمه گزار و بیمه گر شد.

جام جم آنلاین در پی اعتراضات مکرر مردم و برخی از نمایندگان بیمه ،این مساله را پیگیری کرد.

یک کارشناس بیمه درباره دریافت مبلغ 3-2 هزار تومان از بیمه گزار می گوید: این مبلغ تحت عنوان حق بیمه و بابت مابه التفاوت افزایش تعهدات مالی از 5 میلیون به 5 میلیون و 500 هزار تومان، اخذ می‌شود. شرکت‌های بیمه برای افزایش 20 میلیون تومانی تعهدات جانی بیمه شخص ثالث از مشتری مبلغی دریافت نمی‌کنند اما طبق تعرفه‌های اعلام شده، نمایندگی ها می‌توانند بابت افزایش تعهدات مالی، هزینه‌ای را از مشتریان خود دریافت کنند.

به گفته این کارشناس ، طبق فرمول تعریف شده به هر میزان که تعهدات جانی بیمه افزایش می یابد تعهدات مالی نیز باید افزایش یابد به همین دلیل با افزایش 10 درصدی مبلغ دیه ، مبلغ تعهدات مالی بیمه نیز به همان میزان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات بوجود آمده میان برخی نمایندگی ها و مردم ، برخی شرکت های بیمه همچون بیمه ایران به شعب و نمایندگی های خود بخشنامه‌ای ارسال کرده‌اند که بر اساس آن ضرورتی به مراجعه بیمه گزاران برای دریافت الحاقیه وجود ندارد و بیمه گر علیرغم صادر نشدن الحاقیه کاغذی، متعهد به جبران خسارت های وارده بر اساس سقف تعهدات قانونی سال 94 است.

در بخش دیگر بخشنامه بیمه ایران تأکید شده است؛ الحاقیه ای در سیستم نرم افزاری شرکت طراحی شده است که بر اساس آن تغییرات مربوط به افزایش نرخ دیه جدید مشمول بیمه نامه‌های صادره از سال 93 لغایت 17 فروردین 94 نیز می‌شود و نمایندگی ها مجاز به دریافت ریالی حق بیمه از بیمه گزار نیستند چرا که "حق بیمه سهم حوادث راننده" تخفیف اعطایی بیمه گر به بیمه گزاران می باشد لذا بیمه گزاران الزامی به دریافت الحاقیه مربوطه را ندارند و مراتب در سیستم نرم افزاری شرکت تعریف شده است .

در بند دیگر این بخشنامه آمده است: در صورتی که بیمه گزاری اصرار بر دریافت فیزیک الحاقیه داشته باشد، می تواند از اول اردیبهشت94 به کلیه شعب نمایندگی بیمه ایران مراجعه نماید.

از سوی دیگر برخی از شرکت های بیمه نیز همچون بیمه البرز به صورت تلفنی بدون آن که بیمه گزار ملزم به حضور در دفتر نمایندگی باشد ، الحاقیه را صادر و برای بیمه گزار فکس می کنند.

بنابراین دریافت مبلغ حق بیمه از سوی نمایندگی های برخی از شرکت های بیمه به سیاست داخلی آن مجموعه برمی گردد و دریافت این مبلغ غیرقانونی نیست.

سهیلا فلاحی -جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها