کارشناس مسائل منطقه و آفریقا:

حملات علیه یمن جنگ علیه یک انقلاب است

کارشناس مسائل منطقه و آفریقا گفت: عربستان و کشورهای حامی او مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده اند چرا که با این حملات دیکتاتوری، دوستی با کشورهای بیگانه، سرسپردگی، سرکوب مردم و حمایت از گروه های تکفیری را به کارنامه سیاه خود افزودند و با این حرکت به کشورهای بیگانه چراغ سبزی دادند که خواهان سرکوب انقلاب اسلامی یمن هستند.
کد خبر: ۷۸۲۹۲۲
حملات علیه یمن جنگ علیه یک انقلاب است

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه و آفریقا ضمن محکوم کردن حملات نظامی عربستان به یمن گفت: عربستان به بهانه حمایت از منصور هادی، رئیس جمهور مخلوع یمن که اکنون از نظر حقوقی و قانونی و مردمی هیچ مشروعیت و مقبولیتی در یمن ندارد به کشور یمن حمله کرده که این از نظر کشور ما محکوم است.

وی افزود: مردم یمن، منصور هادی را برای دوره ای۲ ساله به اجبار به ریاست جمهوری یمن برگزیدند زیرا می خواستند علی عبدالله صالح را از صحنه سیاست برکنار کنند، در حالی که وی ۳ سال در این سمت مشغول بود و در عین این که هیچ محبوبیتی در بین مردم یمن نداشت قصد کناره گیری از ریاست جمهوری را نداشت.

قنادباشی گفت: این حق مردم یک کشور است که رییس جمهور خود را انتخاب کنند و نباید کشورهای منطقه و همسایه در این امر مهم و حق قانونی یک ملت دخالت کنند و رییس جمهوری انتخاب کنند و یا دوره ریاست فردی را تمدید نمایند.

این کارشناس مسائل منطقه وآفریقا با بیان این که بهانه عربستان برای حمله به یمن از نظر قانونی محکوم است، افزود: عربستان در حمایت از رییس جمهوری که دوره ریاستش تمام شده و به زور در قدرت مانده بود به مردم بی گناه حمله نموده و آنان را به خاک و خون کشانده است.

وی اظهار داشت: نظر جهان بر این است که حملات علیه یمن جنگ علیه یک انقلاب است و اگر جهان بخواهد انقلاب یمن را قبول نکند و از منصور هادی طرفداری کند باید گفت پس انقلاب فرانسه نیز محکوم است.

قنادباشی تصریح کرد: انقلاب فرانسه علیه یک سیستم شاهی بود که مردم آن را برانداختند و علیه زندان باستیل شورش کردند، مگر در زمان انقلاب فرانسه کشورها به فرانسه حمله و انقلاب مردمی آنان را سرکوب نمودند که اکنون در حق مردم یمن چنین حرکت وحشیانه ای را صورت دادند.

وی افزود: انقلاب یمن، قانونی است چون اکثریت مردم و احزاب و ارتش با انقلاب همراه هستند و خواهان ایجاد حکومت مردمی هستند در حالی که کشور عربستان به خود اجازه می دهد بر علیه خواست و حق مردم یمن حمله کند که این حملات علیه سیستم و ساختار حکومتی نیست بلکه علیه مردم بی گناه و صاحب حق است.

کارشناس مسائل منطقه افزود: عربستان و کشورهای حامی او مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده اند چرا که با این حملات دیکتاتوری، دوستی با کشورهای بیگانه، سرسپردگی، سرکوب مردم و حمایت از گروه های تکفیری را به کارنامه سیاه خود افزودند و با این حرکت به کشورهای بیگانه چراغ سبزی دادند که خواهان سرکوب انقلاب اسلامی یمن هستند.

وی گفت: عربستان با منشوری که هفته قبل سازمان ملل صادر کرده سعی بر این دارد اقدام خود را قانونی جلوه داده در حالیکه در قطعنامه سازمان ملل در اجرای فصل هفتم و هشتم این منشور هم اشتباهاتی رخ داده و شورای امنیت نیز کمی خطا رفته است چرا که اجازه مداخله در امور کشورها را می دهد، در حالی که هیچگاه کشوری اجازه ندارد از فردی که در سمت خود قانونی نیست در کشوری دیگر حمایت کند.

قنادباشی با اشاره به متن منشور سازمان ملل گفت: شورای امنیت در این قطعنامه از طرف‌های یمنی به ویژه انصارالله خواسته است تا به مذاکرات بازگردند و برای دستیابی به راه‌حل سیاسی که حاکمیت و تمامیت یمن را حفظ کند، به طرح کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پایبند باشند.

وی افزود: در این منشور هیچگاه حمله به یمن عنوان نشده و هیچگاه اجازه داده نشده علیه مردمی که حق انتخاب دارند حمله شود اما عربستان با سوءاستفاده از فصل هفتم و هشتم با این بهانه به یمن حمله کرده که چرا رئیس جمهور این کشور برکنار شده است.

قناد باشی تصریح کرد: زمانی مداخله جایز است که گروههایی مسلح و چریکی و ضد مردم در یک کشور اغتشاش کنند و آن مردم در خطر باشند در آنوقت اجازه مداخله داده می شود.نه این که بر ضد مردم حمله انجام بگیرد.

کارشناس مسائل منطقه و آفریقا با اشاره به این که این حملات نباید تاثیری بر روند مذاکرات داشته باشد، گفت: این مسائل منطقه ای است مانند جنگ عراق و سو ریه که تاثیری بر روند مذاکرات نداشته است و فقط تضادی ایجاد کرد وگرنه به طور مستقیم اثری نداشته است البته ممکن است امریکایی ها با دستاویز قرار دادن مسائل یمن سعی در پیشبرد اهداف خود داشته باشند اما چیزی که ما در مذاکرات مشاهده کردیم مبنا رضایت اسرائیل برای غرب بوده و تاکنون منویات رژیم صهیونیستی بر روند مذاکرات دخالت داشته است.

قنادباشی کارشناس مسائل منطقه افزود: لازم به ذکر است غرب از انقلاب ایران و نفوذ آن به کشورها نگران است و ایران را حامی انقلاب مردم یمن و مردم منطقه می داند اما چیزی که هست اگر آمریکایی ها در مذاکرات صادق باشند و روش خود را تغییر دهند و مانند قبل مسائل را به هم ارتباط ندهند و بدانند این مسائل هر کدام جدا از توافقات است و هیچ ربطی به هم ندارند نباید مشکلی در مذاکرات پیش بیاید.(تهران نیوز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها