رئیس جمهور سوریه در واکنش به تغییر موضع آمریکا در قبال بحران سوریه و طرح ضرورت گفتگوی آمریکا با بشار اسد از زبان وزیر خارجه آمریکا، گفت: اگر تغییر موضع کشورهای جهان درباره سوریه صادقانه باشد مساله مثبتی است.
کد خبر: ۷۸۱۰۰۷
اسد از مذاکره با آمریکا به شرط صداقت استقبال کرد

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه این سخنان را در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما و در واکنش به اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا که گفته بود «درنهایت آمریکا مجبور خواهد شد با اسد مذاکره کند» ایراد کرد.

وی امروز (دوشنبه) یک روز پس از سخنان کری گفت: اگر تغییر موضع کشورهای جهان در قبال سوریه صادقانه باشد این مساله مثبت است و می‌تواند تاثیر خود را بر تحولات میدانی در سوریه نیز بگذارد.

وی گفت: ما در این مرحله به این گونه اظهارات گوش می‌دهیم و منتظر اقدامی عملی از سوی این کشورها هستیم و آن موقع است که تصمیم می‌گیریم.

اسد تاکید کرد: صحبت درباره آینده ریاست جمهوری در سوریه در حقیقت مربوط به مردم است و هر چیزی که از سوی کشورهای خارجی در این باره مطرح شود، تعیین کننده نیست. ما فقط به حرف‌های مردم سوریه گوش می‌دهیم نه هر چیزی که از سوی کشورهای خارجی مطرح شود و باید بگویم که هر آنجه که این کشورها مطرح می‌کنند بیهوده است.

رئیس جمهور سوریه در ادامه اعلام کرد، هرگونه تغییرات بین‌المللی در وهله اول باید با توقف حمایت‌های سیاسی از تروریسم و توقف ارسال سلاح برای تروریست‌ها صورت بگیرد آن وقت است که می‌توانیم بگوییم تغییری واقعی در مواضع این کشورها رخ داده است.

اسد گفت: ما از همان اول گزینه‌ای جز دفاع از وطن و ملت خود نداشبیم و به این وظیفه عمل کردیم.

پس از 4 سال تلاش آمریکا برای براندازی بشار اسد در سوریه اکنون به نظر می رسد واشنگتن دریافته است که اسد بخشی از «راه حل بحران سوریه» است و نه بخشی از «مشکل سوریه» آنگونه که پیشتر از سوی غربی ها و رژیم های وابسته عربی مطرح می شد.

این تحول در نگاه آمریکا – اگر جدی باشد- می تواند سرآغاز فصل جدیدی از همکاری های امنیتی منطقه ای و بین المللی در مبارزه با تروریسم تکفیری جاری در منطقه و اعمال فشار بر برخی کشورهای مرتجع حامی تروریسم باشد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس نیوز آمریکا اذعان کرد که دولت آمریکا ناچار خواهد شد با بشار اسد درباره حل سیاسی بحران آن کشور مذاکره کند.

کری در عین حال گفت: واشنگتن راه های اعمال فشار بر اسد برای قبول مذاکرات انتقال قدرت در سوریه را جستجو خواهد کرد.

این تغییر در رویکرد آمریکا در حالی رخ می دهد که جبهه مقاومت به رهبری ایران سال هاست تلاش می کند افکار عمومی جهانی را درباره خطر تروریسم تزریق شده از سوی برخی کشورها به خاورمیانه روشن کند.

واشنگتن حتی پس از مشاهده خطرات تروریسم تکفیری که دولت های سوریه و عراق با آن مشغول جنگ بودند و با وجود کشته شدن برخی اتباع غربی به دست گروه های تروریستی مانند داعش حاضر نبود بپذیرد که درباره براندازی اسد و تحلیل از وقایع امنیتی چند ساله اخیر در سوریه اشتباه کرده است.

واشنگتن در چند ساله اخیر بارها مدعی شده است که اسد را به رسمیت نمی شناسد و معتقد است که او جزیی از مشکل سوریه است.

اظهار جدید کری به منزله اذعان به این واقعیت است که نظام بشار اسد بخشی از راه حل است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

کری اعتراف کرد: ما در نهایت مجبوریم با اسد مذاکره کنیم...

وی مدعی شد: ما همواره در چارچوب نشست ژنو 1 آماده مذاکره بودیم.

این تحول در نگاه آمریکا – اگر جدی باشد- می تواند سرآغاز فصل جدیدی از همکاری های امنیتی منطقه ای و بین المللی در مبارزه با تروریسم تکفیری جاری در منطقه و اعمال فشار بر برخی کشورهای مرتجع حامی تروریسم باشد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که تغییر نگاه واشنگتن درباره بشار اسد و ضرورت مذاکره با وی می تواند از تاثیرات مذاکرات تهران و واشنگتن بر سر موضوع هسته ای و طرح مسائل کلان منطقه ای در این نشست ها باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها