برای بسیاری از مدارس، فردا آخرین روز تحصیلی سال 93 است

تعطیلی خودسرانه مدارس

یک بار دیگر همه چیز از نو زاده شد، یک بار دیگر مدارس به تقویم رسمی کشور بی‌اعتنایی کردند و به پیشواز تعطیلات زودهنگام رفتند. دیروز وزیر آموزش و پرورش به فارس گفت چهارشنبه بیست‌وهفتم اسفند روز آخر کار مدارس است.
کد خبر: ۷۸۰۴۲۷
تعطیلی خودسرانه مدارس

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران هم در گفت‌وگو با ما همین تاریخ را برای مدارس پایتخت قطعی اعلام کرد، اما قبل از این اعلام‌ها برخی مدارس کار خودشان را کردند و تقویم کاری خویش را دست‌کم دو روز به عقب بردند.

پیگیری‌های جام‌جم نشان می‌دهد در بسیاری از مدارس تهران بویژه در دوره ابتدایی، روز دوشنبه و برخی امروز را روز آخر تحصیلی در سال 93 اعلام کرده‌اند و دو تا سه روز زودتر دانش‌آموزان را بدرقه کرده‌اند.

خانواده‌ها اما از این وضع راضی‌اند و چند نفر از والدین دانش‌آموزان تهرانی خوشحال هستند که با تعطیل شدن فرزند، دیگر دغدغه محصل بودن او و معطل گذاشتن برنامه سفر را ندارند.

دانش‌آموزان هم که به قاعده، خوشحال‌تر از خانواده هستند. در این میان می‌ماند یک تقویم رسمی که ملاک عمل بسیاری از مدارس نیست و یک موضع رسمی از سوی وزارتخانه که تعداد کمی از مدارس جدی‌اش می‌گیرند.

خدشه‌ای که به تعطیلی زودهنگام مدارس وارد است از همین ناحیه رواست، چون نه تقویم و نه موضع رسمی وزیر و وزارتخانه آن قدرکم وزن نیست که به آن بی‌توجهی شود اما بسیاری از مدارس این چنین می‌کنند و استقبال خانواده‌ها از تعطیلات بیشتر نیز به آن دامن می‌زند.

نتیجه این که سال تحصیلی دانش‌آموزان از یک سو به واسطه تعطیلات رسمی، از سوی دیگر به علت تعطیلی پنجشنبه‌ها و از دیگر سو به واسطه تعطیلاتی که خودسرانه برای خود تعیین می‌کنند، کوچک و کوچک‌تر می‌شود و شکی نیست که دایره روزهای آموزشی دانش‌آموزان به این واسطه تنگ و تنگ‌تر می‌شود.

تعطیلی زودهنگام تخلف است

مدارسی که امروز و فردا را آغاز تعطیلات اعلام کرده‌اند، دست به تخلف زده‌اند. این را مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران قاطعانه اعلام می‌کند.

او به ما توضیح می‌دهد که همه مدارس موظفند تا پایان روز چهارشنبه به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی خود ادامه دهند، اما اگر دانش‌آموزی با دلیل موجه تقاضای مرخصی داشت، با این تقاضا موافقت کنند و آن را غیبت موجه بدانند.

این موضع هر سال آموزش و پرورش است که به گفته ثقفی تخلف محسوب نمی‌شود؛ زیرا امسال مصداق تخلف این است که مدارس کلا تعطیل باشند و درهای آن بسته شود.

پس به این ترتیب اگر همه دانش‌آموزان نیز با دلیل موجه به مدرسه نیایند تخلفی در مدارس رخ نداده، چون تخلف این است که کادر مدرسه که به گفته ثقفی کارمند دولت هستند و حقوق می‌گیرند، در مدرسه حاضر نشوند البته طبق توضیح سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران، مدارسی که قبل از پنجشنبه را تعطیل اعلام کرده‌اند متخلف هستند و هیات رسیدگی به تخلفات به اقدام آنها رسیدگی خواهد کرد.

با این حال تجربه نشان داده با وجود هشدارهای هر ساله نسبت به برخوردهای قانونی با متخلفان، کمتر مدرسه‌ای از برخورد قانونی واهمه دارد که این جای بحث دارد.

این موضوع را وقتی با ثقفی در میان گذاشتیم او به چند دلیل اشاره کرد که اول این که آموزش و پرورش به اندازه همه مدارس بازرس ندارد تا به همه آنها سرکشی کند و بداند همه چه می‌کنند. و دوم این که چون والدین از تعطیلی زودهنگام استقبال می‌کنند کمتر پیش می‌آید بابت این تعطیلی شکایت کنند و سرنخ را به بازرسان بدهند.

پس می‌ماند همان مدارسی که بر حسب تصادف شناسایی می‌شوند و به گفته ثقفی، هیات رسیدگی به تخلفات درباره آنها تصمیم‌گیری می‌کند.

تعطیلی زودتر از موعد مدارس، رسمی است که در چند سال اخیر باب شده وگرنه در دهه‌های قبل اگر سنگ هم از آسمان می‌بارید مدارس دایر بود، تا روز آخر و تا آخرین لحظات.

اگر امروز مدارس این چنین در روزهای آخر سال تق و لق می‌شود نشاندهنده نوعی فرهنگ است که میل به بی‌اعتنایی به تقویم، روزهای رسمی و کار و تلاش دارد که با زبان بی‌زبانی، بحرانی در کمین را روایت می‌کند.

مریم خباز ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
SMAH1
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
۰
۰
تعطیلی زود هنگام معامله «برد-برد» است.
1) دانش آموز خوشحال از تعطیلی
2) والدین خوشحال از فراغت دانش آموزشان و برنامه ریزی سفر!
3) معلملن هم خوشحال برای شروع تعطیلات پایان (یا به قولی) آغاز سال و برنامه ریزی سفر،خانه تكانی و ...
البته باید كاملا به آموزش و پرورشی ها حق داد.سه ماه تعطیلی خیلی كم است و باید حتما این تعطیلات عید رو بیشترش كنند كه این قشر نیز بیشتر در تعطیلات سپری كنند.
پری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
این قسمت آخر خیلی به جا بود البته فكر كنم تعطیلات تابستان بیشتر از سه ماهه
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
۰
۰
پایتخت ایقدر بی خیال هست چرا شهرستانها باید مقررات تعطیل نكردن را رعایت كنند
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
۰
۰
خدا وكیلی تعطیلی نه تنها ضرر به مملكت نمیزنه بلكه فایده هم داره
امین
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
۰
۰
دانش آموزان تعطیل می كنند ربطی به معلم و مدرسه ندارد در ثانی معلم با چه انگیزه ای كلاس برود وقتی كه به دروغ اعلام می كنند همه مطالباتش را پرداخت كردیم و در تمام شبكه های تلویزیونی هم اعلام كردند در حالی كه سه روز اداری تا پایان سال بیشتر نمانده و هنوز پرداخت حق التدریس در هاله ای از ابهام است و تا دقیقه 94 یعنی 28 اسفند هم معلوم نیست شب عیدی جز یك حقوق خشك و خالی چیزی دست مان را بگیرد شرمنده زن و بچه ام ماند ه ام چرا با معلم چنین بر خورد می كنند ...
دبیر تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
۰
۰
بنده در دو منطقه 6و 12 هستم حتی یك مدرسه تعطیل نیست. در شبكه های مجازی هم هستم و از همكاران پرسیدم. همه می گفتند كه سر كار هستیم. كجا تعطیل است كه هیچكس نمی داند. شاید دو سه مدرسه به دلیل خاصی تعطیل شده باشد. كل فضاهای آموزشی كشور 91 هزار و 830 مركز است كه اگر دو سه مدرسه تعطیل كرده باشند ، اصلا ارزش مطرح كردن آن هم به عنوان تیتر اول روزنامه نیست. امیدوارم نویسنده مقاله توضیح دهد كه چند مدرسه تعطیل بوده است.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها