آثار فاطمه متدین در گالری عقیلی به نمایش درآمده است

داستان زندگی تخیلی یک نقاش

نخستین روز اسفندماه نگارخانه عقیلی میزبان آثار نقاشی هنرمند جوان و صاحب سبک فاطمه متدین با موضوع زندگی در تخیل شد، نمایشگاهی که در آن این هنرمند جوان آخرین داشته‌های هنری خود را به نمایش درآورده و نقاشی‌های جدید خود را عرضه کرده است.
کد خبر: ۷۷۳۷۹۸
داستان زندگی تخیلی یک نقاش

فاطمه متدین که کارشناس ارتباط تصویری و عضو مرکز توسعه هنرهای تجسمی است، در کارنامه کاری خود چند نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و در نمایشگاه‌های متعدد گروهی هم شرکت داشته است.

نمایشگاه حاضر این هنرمند دربرگیرنده 14 اثر است که با تکنیک رنگ و روغن روی بوم و عموما با سبک فیگوراتیو آمیخته با انتزاع خلق شده‌اند. این نمایشگاه با هدف معرفی آثار این بانوی هنرمند جوان در سبک و درونمایه‌ای یکسان ارائه شده است که گردآوری این آثار با موضوعی واحد در این نمایشگاه بیانگر همگرایی روح این هنرمند است، حرف‌هایی که این هنرمند با تازگی و زبان هنر خود آنها را بیان کرده است، حرف‌هایی پر از رنگ و خط، مشترک در استفاده از فرم فیگور شامل فیگور انسان، که متدین بسته به شیوه هنری خاص خود به بیانی متفاوت از اندیشه و فرم و رنگ پرداخته است.

متدین در این آثار نشان داده که نقاشی فیگوراتیو و به تعبیر برخی اکسپرسیونیستی است که فیگور را نیز در کارهای خود گنجانده است. اهمیت دادن او به احساسات انسان و بیانش در نگاه و صورت و بدن محوریت دیدگاهش را تشکیل می‌دهد. آثار این هنرمند جوان عمدتا بر پایه بیان خطی در طراحی و بیان رنگی در استفاده از رنگ‌های پرانرژی و بیشتر گرم است. ضربه‌های واضح قلم مو در تمام کارهای او دیده می‌شود. آثاری از او که در این مجموعه در گالری عقیلی به نمایش درآمده همه بجز یکی پرتره و فیگور هستند که بنا بر استفاده زیاد از رنگ‌های غلیظ و بیشتر گرم و به کار بردن خطوط هاشوری در طراحی، بیانگر و گاهی پرحرف خوانده می‌شوند.متدین با ایجاد فضاهای وهم‌انگیز و تاثیرگذار مخاطب آثار خویش را به سفری رویاگونه در اعماق لایه‌های ناشناخته آثارش دعوت می‌کند.

المان اصلی آثار او اغلب بانویی سحر شده در عالم وهم است که گاه با نمادهایی از آثار نگارگری ادوار گذشته تاریخ سرزمین‌اش و گاه با عناصری سمبلیک نظیر دسته پرندگان، خیل اسبان و پروانه‌ها پیوند خورده است.

در بعضی از آثار این هنرمند گویا او علاقه‌مند بوده تا در میان هیاهوی جهان حاضر به جستجوی تنهایی انسان معاصر بپردازد و نیاز بشر امروز را به لحظات بی‌صدا و بی‌هیاهوی زندگی یادآور شود. متدین برای اغناء خلأ هویتی هم‌نسلانش گاهی نیز نقوش اسلیمی روزگار کهن سرزمینش را به میدان آورده است. آثار این هنرمند با وجود برخورداری از عناصر متعدد از نظر بصری از یکپارچگی چشم‌نوازی برخوردار است. همنشینی مناسب رنگ‌ها یکی دیگر از نکات قابل توجه آثار اوست.

چشمان فیگورهای آثار این نقاش جوان اغلب بسته‌اند که این عامل حس خیال‌انگیز آثار او را تشدید می‌سازد. در میان تمام فیگورها ناگهان تابلوی یک پرتره بزرگ جلب توجه می‌کند که این بار برخلاف موارد پیشین با چشمانی خیره و باز به مخاطب می‌نگرد. گویا این اثر در انتظار شنیدن پاسخی پیدا و روشن درباره پرسش‌های این هنرمند از جهان حاضر و مخاطبان خود است.

تکنیک مورد استفاده در آثار این هنرمند در این مجموعه در قسمت‌های رنگی کار اکریلیک و در قسمت‌های خطی قلم موی رنگین است. بازی‌های نور و سایه البته در مفهومی غیرواقعی، طراحی کردن روی بوم و چوب بدون پوشاندن رنگ در بعضی قسمت‌های آثار و رها کردن برخی اتفاقات ضمنی در هنگام شکل‌گیری نقاشی‌ها از خصوصیات بارز نقاشی‌های اوست و بخصوص همین ویژگی آخر یعنی رها کردن طراحی اتودوار خطوط و اتفاقات ضمنی در اغلب مخاطبان حس ناتمام بودن اثر را القا می‌کند که البته این مهم از اهداف این نقاش است چون همگامی در طراحی خطی و نقاشی و ایجاد اثری پویا که در استفاده واضح از رنگ و خط شکل می‌گیرد از رویکردهای مهم او در بیان هنری است.

این نمایشگاه تا هفتم اسفند برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این نمایشگاه به گالری عقیلی مراجعه کنند.

نرگس رسولی‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها