مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان اعلام کرد: دریچه های سد زاینده رود برای رهاسازی 65 مترمکعب در ثانیه آب جهت مصارف کشاورزی، از صبح امروز (یکشنبه) باز شد.
کد خبر: ۷۷۳۴۵۵
رهاسازی آب زاینده‌رود برای کشاورزان

محمد شفائی در گفت وگو با ایرنا افزود: این تصمیم در جلسه شب گذشته کمیته پنج گانه متشکل از مدیر عامل آب منطقه ای، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان، نماینده جهاد کشاورزی و مسوولان استانداری اصفهان اتخاذ شد.

وی در باره مدت زمان رها سازی آب سد زاینده رود برای کشاورزی اظهار کرد: بر اساس تصمیم شب گذشته کمیته پنج نفره، آب زاینده رود تا 20 اسفند ماه جاری است.

وی تاکید کرد: دبی خروجی آب از سد زاینده رود در روزهای آینده متفاوت خواهد بود.

آب در رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان و شرق آن، پس از حدود 18 ماه خشکی این رودخانه، از 15 آبان تا نیمه آذر سال جاری برای آغاز کشت پاییزه جریان یافت.

از نیمه آذر تاکنون نیز اگر چه خروجی آب زاینده رود برای تامین آب کشاورزی بشدت کاهش یافته بود اما مسوولان ذی ربط با رها کردن اندکی آب مانع از خشکی کامل زاینده رود در شهر اصفهان شدند.

آب زاینده رود در سالهای گذشته نیز همواره برای مصارف شرب و صنعتی و در مواقعی تامین آب باغهای غرب شهر اصفهان باز بوده اما میزان آن به حدی نبوده که به شهر اصفهان و مناطق شرق آن برسد.

تصفیه خانه آب شهر اصفهان در حدود 40 کیلومتری غرب این شهر قرار دارد و آب آن همچنان از بستر رودخانه زاینده رود تامین می شود.

نرسیدن آب به مناطق شرق اصفهان که کشاورزان آن از رودخانه زاینده رود حقابه دارند در سالهای اخیر آنها را با مشکلات معیشتی فراوان مواجه کرده است.

رییس جمهوری در سفر ماه گذشته به استان اصفهان از وزیر نیرو و استاندار اصفهان خواست تا برای جریان دائمی آب در رودخانه زاینده رود اقدام کنند.

سد زاینده رود که دارای گنجایشی افزون بر یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب است در سالهای اخیر شاهد حداکثر ذخیره کمتر از 900 میلیون متر مکعب بوده و ذخیره آب در این سد حتی تا 120 میلیون متر مکعب نیز کاهش یافته است.

زاینده رود به عنوان بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران از کوههای زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب گاوخونی در منطقه کویری شرق اصفهان می رسد.

کاهش بارش ها در سال های گذشته موجب شده است که زاینده رود از یک جریان آبی دائمی به رودخانه ای فصلی تبدیل و تالاب گاوخونی نیز خشک شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها