جنگ زیتون نماد مقاومت فلسطین

درختان ایستاده می‌میرند

مجری طرح توسعه زیتون کشور از بررسی بهترین شیوه مبارزه با آفت مگس میوه زیتون با همکاری استادان بنام بین‌المللی و پژوهشگران ایرانی، براساس طرح آزمایشی دو ساله خبر داد و گفت: این موضوع اکنون با حضور محققان و کارشناسان سازمان حفظ نباتات و نماینده دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی و استادان یونانی در حال انجام است.
کد خبر: ۷۶۹۱۱۲
اجرای بین‌المللی طرح آزمایشی مقابله با مگس زیتون

محمد رمضانی‌ملک‌رودی در حاشیه برگزاری دوره آموزشی ملی مبارزه با مگس میوه زیتون در بندر انزلی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اگر این طرح دوساله به انجام برسد و در صورت مطلوب بودن نتایج، در دیگر مناطق آلوده کشور نیز از این شیوه استفاده می‌شود.

به گفته وی، آفت مگس زیتون از واردات میوه فرآوری نشده در اواخر دهه 70 خورشیدی و اوایل دهه80 وارد ایران شد و در سال 1383 نخستین طغیان جمعیت مگس زیتون در رودبار و بیشتر استان‌ها اتفاق افتاد که در همان سال مسئولان کشوری تصمیم بسیار مناسبی گرفتند، یعنی تمام زیتون‌های آلوده را خریداری و به کارخانه روغن‌کشی منتقل کردند که در نهایت از آن روغن برای صنایع بهداشتی استفاده شد که این اقدام سبب شد تا سال 91 جمعیت مگس را به صورت خسارت‌زا در منطقه نداشته باشیم.

مجری طرح زیتون کشور با اشاره به واکنش این آفت نسبت به شرایط محیطی افزود: در استان‌های فارس، خوزستان، کرمانشاه، ایلام، خراسان‌جنوبی، یزد، کرمان، اصفهان، مرکزی، قم و سمنان به دلیل آب و هوای گرم جمعیت مگس میوه زیتون کمتر است.

وی در عین حال تاکید کرد: در استان‌های شمالی به دلیل مساعد بودن شرایط اقلیمی با بیولوژی این حشره شرایط متفاوت است، به طوری که در زمستان سال 90 که زمستان گرمی در منطقه رودبار بود و نیز در تابستان سال 91 که تابستان خنکی محسوب می‌شد، دوباره جمعیت مگس زیتون طغیان کرد و خسارت سنگینی به باغداران زیتون در رودبار، قزوین و زنجان وارد کرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از آنجا که ایران یکی از 17 عضو شورای بین‌المللی زیتون است، دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکل از این شورا که مقر آن در مادرید اسپانیاست، درخواست کرد تا با استادان موفق بین‌المللی که در این زمینه فعالند، دوره‌هایی آموزشی مشترکی را با ایران برگزار کند.

شرکت‌کنندگان این دوره شامل باغداران بزرگ بخش خصوصی، کارشناسان ناظر استان‌های زیتون‌خیز و پژوهشگران موسسات تحقیقاتی و کارشناسان مسئول سازمان حفظ نباتات کشور فعال در پژوهش روی مگس زیتون هستند.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود در پایان این سلسله کارگاه‌های آموزشی، با استفاده از دانش روز استادان دعوتی که در اروپا تحقیقات فراوانی برای کنترل مگس زیتون داشته‌اند، بتوانیم دستورالعمل اجرایی کنترل مگس میوه زیتون را ارتقا ببخشیم و نسبت به مهار این آفت خطرناک موفق شویم.

مجری طرح کشت زیتون کشور در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر پیشینه طرح توسعه کشت زیتون گفت: طرح توسعه کشت زیتون از سال 72 خورشیدی آغاز شد و طبق آمار تا سال 72 ـ 71، باغ‌های زیتون محدود به 5000 هکتار در سه استان گیلان، قزوین و زنجان بود و از همان سال توسعه کشت در دستور کار قرار گرفت و هم‌اینک بیش از 25 استان کشور دارای باغ زیتون هستند.

به گفته وی، اکنون میزان سطح زیر کشت زیتون کشور صد هزار هکتار است که در امسال تاکنون 95 هزار تن میوه زیتون از 60 هزار هکتار باغ بارور برداشت کردیم و پیش‌بینی می‌شود با تکمیل گزارش‌دهی استان‌ها تا پایان سال، 115 هزار تن میوه زیتون تولید شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها