سال‌ها بود که دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی این مرز و بوم، از رها شدن بناهای تاریخی و حتی تخریب آنها شکایت داشتند. سازمان میراث فرهنگی هم که برای حفاظت و مرمت این بناها دستش همیشه از منابع و بودجه کوتاه است، فقط نظاره‌گر بود اما در نهایت مسئولان این سازمان متوجه شدند که ضرورتی ندارد از صفر تا صد فرآیند مرمت تا حفاظت این بناها را خود برعهده گیرند.
کد خبر: ۷۶۱۴۸۶
یک تیر و دو نشان فرهنگی ـ تاریخی

آنها در چند سال اخیر تدبیری به خرج داده‌اند که در بیشتر مواقع کارساز هم بوده؛ تغییر کاربری این بناها و سپردن آن به بخش خصوصی برای مرمت و نگهداری و خود نقش نظارت را ایفا کردن.

یکی از بناهایی که با چنین تدبیری جانی دوباره گرفته، عمارت تاریخی ارباب هرمز تهران است که در دل پارک پلیس فلکه چهارم تهرانپارس، در منطقه‌ای معروف به «باغ اناری»، قرار دارد؛ عمارتی که تا سه سال پیش خبر تخریبش به گوش می‌رسید.

ظاهرا عمارت قاجاریه ارباب هرمز، مجموعه تفرجگاهی تابستانی برای پذیرایی از مهمانان خاص بوده است اما این عمارت برای سال‌ها به ورطه فراموشی سپرده شد تا سال 1384 که به ثبت ملی ‌رسید اما این امر هم مسئولان وقت شهرداری را مجاب نکرد که گوشه چشمی به آن داشته باشند.

گذشت تا در دو سه سال اخیر که مسئولان با همین سیاست تغییر کاربری، در احیا و مرمت آن سعی ‌کردند.

سازمان زیباسازی شهر تهران که جای تحسین هم دارد آستین بالا ‌زد و دست به‌کار ‌شد و با هزینه کردن دومیلیارد و 400 میلیون ریال در طول دو سال مرمت و احیای این عمارت را به سرانجام ‌رساند.

اما این پایان قصه نیست، با تغییر کاربری این بنا، عمارت ارباب هرمز به موزه تبدیل ‌شد؛ موزه‌ای که قرار است از تاریخ گرافیک در این مرز و بوم بگوید. انجمن طراحان گرافیک به این پروژه ‌پیوست و طراحی و گرافیک محیطی این عمارت را به عهده گرفت.

یکشنبه‌ای که گذشت، مسئولان چند سازمان فرهنگی و هنری همراه اعضای انجمن طراحان گرافیک گرد هم ‌آمدند تا موزه گرافیک را افتتاح ‌کنند و روزی را رقم زنند که به گفته علی رشیدی، رئیس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک روز مهمی برای گرافیست‌های ایرانی خواهد بود.

تبدیل عمارت ارباب هرمز به موزه گرافیک می‌تواند سرلوحه اصناف و انجمن‌های دیگر، بویژه هنری‌ها قرار گیرد تا هم موزه‌ای برای خود دست پا کنند و هم با احیا و بازسازی عمارت‌هایی چون ارباب هرمز، درهای بناهای تاریخی را به روی شهروندان باز کنند.

کمیل انتظاری ‌- گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها