عادت داریم به آمارهای پایین در باب متوسط تعداد دقایق مطالعات ایرانی‌ها، متوسط تعداد تیراژ و متوسط نوبت چاپ کتاب و... بنابراین شنیدن این‌که یک کتاب در بازارهای کتاب ما، به آستانه یکصد و هشتادمین نوبت چاپ می‌رسد، شگفت‌انگیز و در عین حال مسرت‌بخش است و نکته جالب‌تر این است که این کتاب، یک اثر دینی است که از سوی یکی از استادان شاخص حوزه سنتی نگاشته شده است.
کد خبر: ۷۵۹۴۹۲
استقبال از «زندگی با طعم دین»

مدیر انتشارات اسراء دیروز با تائید این‌که تاکنون کتاب «مفاتیح الحیات» آیت‌الله جوادی‌آملی، 179 نوبت به چاپ رسیده، اظهار کرده است که شمارگان این کتاب به طور متداول در هر نوبت 5000 نسخه بوده است، ولی در عین حال در آخرین نوبت، 20 هزار نسخه از این اثر، به چاپ رسیده، و بهای هر نسخه 175 هزار ریال درج شده است و هم‌اکنون به دلیل استقبال مخاطبان از این کتاب، چاپ نسخه جیبی این اثر نیز در دستور کار انتشارات اسراء قرار گرفته است.

استقبال از یک اثر دینی، در بافت یک جامعه دینی، نباید چندان عجیب به نظر برسد، اما مساله اینجاست که گستردگی استقبال عموم برای تهیه این اثر، پیشتر صرفا در باب آثار معدودی مسبوق به سابقه بوده است.

از قرآن و نهج‌البلاغه که بگذریم (که اولی به مثابه پیام الهی، و دومی به عنوان نامه حکمت و وعظ امیرالمومنین، در خانه هر مسلمانی جایگاه خاص خود را دارند)، صرفا کتبی مانند مفاتیح‌الجنان و دیوان حافظ، به شکلی فراگیر و عمومی در خانه‌های ایرانی یافت می‌شوند، اما از قرار معلوم، «مفاتیح‌الحیات» را نیز می‌باید به این فهرست افزود.

یکی از مهمترین خصوصیات این کتاب، این است که یک دانشمند اسلام‌شناس، براساس نیاز مسلمانان، از متن سنت دینی، پاسخ‌هایی را معرفی کرده است. مفاتیح‌الحیات، معرف یک سبک زندگی اسلامی است.

آیت‌الله جوادی‌ آملی این اثر را در بخش‌ها و فصول متنوعی بیان کرده است: «تعاملات انسان با خود» (که درباره تکبر و تدبر است)، «یادگیری و دانش‌اندوزی» (که در این بخش به اهمیت دانش‌اندوزی، یادگیری علوم مورد نیاز، آداب تعلیم و تعلم و برخی علوم مورد نیاز پرداخته است)، «کار و تلاش» (که در آن اهمیت کار و تلاش، کارگری انبیا و امامان، سحرخیزی و کار و مدیریت در کار بیان شده است)، «حفظ تن و حرمت اضرار به نفس» (که اهمیت حفظ جان و سلامت، عوامل سلامت، پرهیز از آسیب رساندن به بدن، پیشگیری از بیماری‌ها، برخی شیوه‌های درمان و پرهیز از درمان با حرام در آن بررسی شده است)، «تعامل انسان با همنوعان»، «تعامل مردم و نظام اسلامی»، «تعامل انسان با حیوان» و «تعامل انسان با خلقت زیست‌محیطی».

انتشار نسخه جیبی مفاتیح‌الحیات، نویدبخش این است که در آینده‌ای نه‌چندان دور نه‌فقط هر خانواده مسلمان ایرانی، بلکه حتی هر مسلمان ایرانی، این اثر را به مثابه اساس‌نامه سبک زندگی اسلامی با خود به همراه داشته باشد.

حسین برید - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها