همایش «جغرافیا و هوای پاک» با هدف بررسی راهکارها و معضلات زیست محیطی برگزار شد.
کد خبر: ۷۵۹۱۱۹
۴۵ روز هوای ناسالم سهم مشهد در سال ۹۳

در آستانه روز هوای پاک، همایش «جغرافیا و هوای پاک» با حضور ۹۰ دبیر برگزیده گروه جغرافیای خراسان رضوی و کارشناسان و مسئولان محیط زیست استان شب گذشته در سالن همایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برگزار شد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ابتدای این همایش از جغرافیا به عنوان علمی ترکیب‌نگر یاد کرد و گفت: بهره مندی از متدولوژی نگرش سیستمی از امتیازات این علم است.

علیرضا رحمتی ضمن اشاره به قیاس مصرف منابع پایه و حیاتی در ایران و سایرکشورها افزود: استفاده بی رویه و عدم تعادل بهره مندی انسان از محیط، زمینه ساز بحران های حیاتی و زیست محیطی است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست خراسان رضوی جلب رضایت اقتصاد، آرامش جامعه و حفظ محیط زیست را از پیشرفت جوامع عنوان کرد.

۴۵ روز هوای ناسالم در سال ۹۳

کارشناس بررسی آلودگی آب و خاک، حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم در ادامه این همایش از روند آلودگی هوای مشهد طی سال های اخیر را مطرح کرد و به پراکنش ۱۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در کلانشهر مشهد، به استانداردهای هوای پاک، نحوه محاسبه شاخص کیفیت هوا و رتبه بندی ایستگاه های سنجش بر اساس تعداد روزهای آلوده نیز اشاراتی کرد.

فرخ لقا امینی در ادامه ضمن مقایسه شاخص کیفیت هوا در سه منطقه شهر، مروری بر روند کیفیت هوا طی هشت سال گذشته داشت و افزود: تعداد روزهای بسیار ناسالم هوا از ۹ روز در سال ۸۶ با روندی نزولی به یک روز در سال ۹۱ رسید و خوشبختانه شرایط ناسالم هوا را درسال گذشته و امسال شاهد نبوده ایم.

وی گفت: بیشترین روزهای پاک را طی هشت سال اخیر در درسال ۸۸ با تعداد ۹۶ روز شاهد بوده ایم و درسال جاری نیز از ابتدا تا پایان آذر ماه ۲۴ روز هوای پاک، ۲۰۷ روز هوای سالم و ۴۵ روز هوای ناسالم داشته ایم.

غلبه بر بحران آب، مدیریت صحیح منابع آبی را می طلبد

رییس اداره امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست استان هم در ادامه این همایش به مدیریت بحران آب در استان اشاراه کرد و گفت: بین ۹۰ تا ۹۲ درصد آب دربخش کشاورزی مصرف می شود و تنها هشت درصد در بخش شرب و صنعت مورد بهره برداری قرار می گیرد بنابراین ضمن توجه به اینکه نرمال استفاده از آب در این بخش دردنیا ۷۰ درصد است، در کشورمان برای غلبه بر بحران آب، مدیریت صحیح منابع آبی در بخش کشاورزی مورد نیاز است.

فاطمه دوستی همچنین به نبود سیاست گذاری و مدیریت منابع آبی در کشور اشاره کرد و افزود: دارا بودن رتبه ۱۳۲ از بین ۱۳۳ کشور جهان در این موضوع اسف بار است و این موضوع نیازمند توجه بیشتر است.

وی گفت: بعد از چین و هند گروه دوم کشورهای مبتلا به کمبود آب شدید عبارتند از الجزایر، مصر، ایران، مکزیک و پاکستان و سه کشور این گروه یعنی الجزایر مکزیک و مصر مدت هاست بخش زیادی از غله مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین می کنند و اخیرا پاکستان نیز به این گروه پیوسته است.

واردات غله کارآمدترین شکل مدیریت آب است

دوستی افزود: برای تولید یک تن غله به هزار تن آب نیاز است و وارد کردن غله کارآمدترین شکل مدیریت آب است.

کارشناس تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم از نرم افزار جامع تولید محتوای رسانه ای با موضوع محیط زیست خبر داد و گفت: جشنواره معلمین رسانه ساز با هدف معرفی این نرم افزار و آموزش دبیران علاقمند به تولید محتواهای آموزشی پنج شنبه ۲۵ دی ماه درساعات ۱۴ الی ۱۶ درمحل نمایشگاه های بین المللی پذیرای این علاقمندان خواهد بود.

آموزگار همچنین به نقش مواد شوینده در تخریب طبیعت و محیط زیست اشاراتی کرد و افزود: از بین رفتن محیط زیست ناشی از بی تجربگی و عدم آگاهی است.

وی تأثیر گذارترین شکل آموزش را از طریق رسانه های تصویری دانست و گفت: بیان معضلات زیست محیطی از زبان آموزشگران در قالب مستندات تصویری می تواند در این مهم راهگشا بوده و افراد جامعه را بیشتر با آسیب های وارده به محیط زیست آشنا کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها