نامه‌نگاری با صرافی‌های زیرزمینی

۳۶۳ لیزینگ بدون مجوز فعالیت می کنند

دبیرکل کانون شرکت های لیزینگ ایران خبر داد:

فعالیت 30 شرکت لیزینگی با مجوز بانک مرکزی

دبیرکل کانون شرکت های لیزینگ ایران گفت: در حال حاضر تعداد 30 شرکت لیزینگی با مجوز بانک مرکزی در حال فعالیت هستند.
کد خبر: ۷۵۸۸۹۳
فعالیت 30 شرکت لیزینگی با مجوز بانک مرکزی

به گزارش جام جم برنامه «خرد و کلان» در تازه ترین بحث به بررسی وضعیت شرکت های لیزینگ در کشور و حمایت های دولت از این صنعت پرداخت.

حمید شیروانی، دبیرکل کانون شرکت های لیزینگ ایران ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص پیشینه صنعت لیزینگ در کشور، گفت: در حال حاضر تعداد 30 شرکت با مجوز بانک مرکزی در حال فعالیت هستند؛ عموما مردم لیزینگ را تنها در حوزه خودرو می شناسند در حالیکه لیزینگ برای تامین مالی بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: روش های لیزینگ در کشور تنها در محدوده اجاره به شرط تملیک یا فروش اقساطی تعریف می شود در صورتیکه لیزینگ روش های مختلف و متعددی را شامل می شود.

شیروانی با اشاره به لزوم رقابتی شدن صنعت لیزینگ میان 30 شرکت فعال در این حوزه، گفت: بحث ما با بانک مرکزی این است که نرخ و سود از محل فروش شرکت های لیزینگ را حذف و اجازه رقابتی شدن را به بازار دهد.

مدیرعامل شرکت لیزینگ ایران در پاسخ به چرایی سوددهی شرکت های لیزینگ به مشتریان، اظهار داشت: بسیاری از مشتریان از شرکت های لیزینگ راضی هستند، امروز مردم بطور مدام با شرکت های لیزینگ مراوده دارند و از آن راضی هستند.

وی دلیل استقبال مردم از این صنعت را مبتنی بر سهولت عملیات فروش دانست و افزود: حجم عملیات مالی شرکت های لیزینگ در سال 93 بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان است و پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال رشد قابل توجهی داشته باشد.

شیروانی با اشاره به روش های متعدد لیزینگ محصولات در دنیا، اظهار کرد: دولت جدید عنایت ویژه به این صنعت دارد و بدنبال راهکارهای تحولی در این حوزه است، روش های متعددی نیز پیشنهاد شده تا سایر حوزه های لیزینگ در کشور عملیاتی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت های لیزینگ در کشور اقدام به بنگاه داری می کنند، گفت: شرکت های لیزینگ به موسسات تولیدی در جهت خرید ماشین آلات و تجهیزات کمک می کنند و از این طریق از بخش تولید حمایت خواهند کرد.

شیروانی با ترغیب مردم به استفاده از شرکت های لیزینگ مجوز دار، گفت: اسامی شرکت های لیزینگ دارای مجوز موجود است؛ هیچ شرکت لیزینگ دارای مجوزی نیست که حتی یک ریال از پول مردم را حیف و میل کرده باشد.

وی پویایی صنعت لیزینگ در کنار حمایت های دولتی را موجب توسعه اقتصادی کشور دانست و افزود: در حوزه عملیات مالی شرکت های لیزینگ، هیچ پولی خارج نمی شود بلکه این کالاست که رد و بدل می شود بنابراین تورم افزایش نمی یابد.

دبیر کل کانون شرکت های لیزینگ ایران گفت: نرخ سود باید از گردش مالی لیزینگ برداشته شود تا بازار رقابتی شکل گیرد. قطعا این 30 شرکت دارای مجوز می توانند با نرخ پایین تری کالای مصرفی را در اختیار مردم قرار دهند.

در ادامه جمشید پژویان، رییس سابق شورای رقابت ضمن گفت و گوی تلفنی با این برنامه به چرایی لزوم نظارت بر بازار پاسخ گفت.

وی گفت: اقتصاد آزاد بدین معناست که فعال اقتصادی به راحتی وارد بازار شود و بدنبال سود باشد، مشروط بر آنکه ایجاد اختلال نکند.

رییس سابق شورای رقابت افزود: ابتدا باید مشخص شود که صنعت لیزینگ نیازمند ابزار نظارتی از جمله بانک مرکزی هست یا خیر؟

پژویان با تاکید بر آنکه اعتقادی به نظارت بر بازار ندارد، گفت: اگر رقابت وجود داشته باشد، خود بازار می تواند بهترین نظارت را اعمال کند؛ مگر اینکه مزیت هایی ایجاد شود که امکان اختلال بوجود آید.

وی تلقی عمومی از صنعت لیزینگ در کشور را اشتباه خواند و افزود: مردم اگر پول نقد در دست داشته باشند، مسلما بصورت نقدی خرید می کنند حتی اگر این پول را در بانک سرمایه گذاری کنند، تفاوت نرخ سود آن نفعی را بدنبال نخواهد داشت.

پژویان اطمینان داد: ممکن است در زمان های مختلف، استقبال از لیزینگ کم یا زیاد شود اما همواره متقاضی برای شرکت های لیزینگ وجود دارد.

همچنین حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی با اشاره به وجوه صنعتی شرکت های لیزینگ، این بخش از اقتصاد کشور را موجب رشد و شکوفایی حوزه تولید دانست.

وی اظهارداشت: معتقدم شرکت های لیزینگ باید نرخ مشخصی را تعیین کنند و تنها از خدماتی که ارائه می دهند، سود ببرد و این نرخ سود باید با سیاست های توسعه ای صنعت هماهنگ باشد.

گروسی افزود: بحث لیزینگ با مسئله اعتمادسازی برای مشتریان ارتباط مستقیم دارد. شرکت های لیزینگ علاوه بر دارا بودن پشتوانه قوی، باید وظایف حقوقی خود را در قبال مشتریان شفاف نمایند.

وی گفت: انتظار مجلس از شرکت های لیزینگ این است که در اعتمادسازی گام های موثرتری بردارند که هم تولید کننده و هم مصرف کننده به این صنعت اعتماد بیشتری داشته باشند.

این نماینده مجلس افزود: سیستم اقتصادی قدیمی بانک ها، بر روند سوددهی شرکت های لیزینگ نیز تاثیر گذار است، ضمن اینکه فعالان صنعت لیزینگ می تواند از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز استفاده کنند.

وی اظهارداشت: اگر لیزینگ از سوی سیستم بانکی تقویت شود، خواهد توانست رضایتمندی تولیدکننده را فراهم کند و گامی در جهت حمایت از مصرف کنندگان بردارد.

برنامه «خرد و کلان» با اجرای امیرحسین راسخ از ساعت 16 روی موج اف.ام، ردیف 103.5 تقدیم مخاطبان رادیو گفتگو شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها