معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد:

بیمه خبرنگاران قطعی شد + عکس

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با پرداخت یارانه به رسانه ها بیمه خبرنگاران عملیاتی شده و مسئولان رسانه ها موظف به بیمه کردن نیروهای فعال خود هستند.
کد خبر: ۷۵۶۸۵۸
بیمه خبرنگاران قطعی شد + عکس

نشست معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه و مسئولان کانون های فرهنگی و تبلیغاتی استان قزوین سه شنبه شب در سالن جلسات استانداری قزوین برگزارشد.

حسین انتظامی در این نشست از رتبه بندی روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های خبری خبر داد و اظهارداشت: برای اینکه توزیع یارانه ها به صورت عادلانه انجام شود باید جایگاه رسانه ها کاملا مشخص باشد لذا رتبه بندی نشریات، خبرگزاری ها، سایتهای مجازی آغاز شده تا آنها که بدنبال آموزش نیروها، تولید محتوا و ارتقای بهره وری هستند با کسانی که کپی کاری می کنند و راکد مانده اند تفاوت کند.

بیمه خبرنگاران عملیاتی شده است

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: بیمه خبرنگاران از دغدغه های فعالان رسانه ای است تا تثبیت حرفه ای و امنیت شغلی آنها محقق شود لذا برای این کار خق بیمه به صورت یارانه به نشریات و خبرگزاری ها پرداخت می شود و مسئولان مکلفند نیروهای خود را بیمه کنند.

این مسئول فرهنگی افزود: ۱۰ درصد یارانه مطبوعات بابت بیمه خبرنگاران داده می شود لذا هیچ نگران بیمه خود نباشند اما پیگیری کنید تا این حق داده شود زیرا وزارتخانه حق بیمه را پرداخت می کند و حتی برای رابطان خبری هم برنامه ریزی کرده ایم و برای هر خبرگزاری تا ۱۰۰ نفر رابط را هم تحت پوشش بیمه قرار خواهیم داد.

وی گفت: وزارت ارشاد موظف است از حقوق خبرنگاران هم دفاع کند لذا با رسانه ها قرار بسته ایم لیست بیمه ارائه کنند و ما تا چهاربرابر کف را قبول داریم و با رصد استانی اگر این حق برقرار نشود از حقوق خبرنگاران دفاع و در سهمیه یارانه تجدید نظر خواهیم کرد.

انتظامی افزود: اگر بتوانیم بیمه خبرنگاران را به طور کامل عملیاتی کنیم آنگاه آموزش و تثبیت شغلی معنا پیدا خواهد کرد.

صدور مجوز جدید نشریات با رعایت آمایش سرزمین

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص صدور مجوز نشریات جدید هم گفت: تعداد نشریات در برخی مناطق کشور به مرحله اشباع رسیده و دادن مجوز جدید تخریب کار دیگران است لذا باید در مجوزهای جدید به آمایش سرزمین توجه جدی شود، ما وظیفه داریم با بسترسازی و ریل گذاری مناسب شرایط فعالیت فعالان رسانه ای را هموار کنیم اما دایره دخالت خود را کاهش خواهیم داد.

این مقام مسئول افزود: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از قوانین درخشان کشور است که کنارگذاشته شده لذا آنچه برای شهروندان احساس تکلیف می کند باید انتشار عمومی داشته باشد تا راه مبنایی در مبارزه با فساد هموار شود و به افشاگری خیابانی منجر نشود و در این راستا اجرای گزینشی قانون هم مشکل ساز است که باید این نقیصه برطرف شود و این که اگر کسی عضو سمان نبود ما آنها را خبرنگار ندانیم هم درست نیست.

انتظامی گفت: در شرایطی که در کشور ۱۸ روزنامه ورزشی داریم برای تامین خبر آنها به تعداد کافی ورزشی نویس نداریم که نشان می دهد آمایش سرزمین را نادیده گرفته ایم و به میزان مصرف و نیاز توجه نکرده ایم، خبرنگار ورزشی باج می گیرد و مصاحبه های ساختگی شکل می گیرد که این کار باید ساماندهی شود.

وی افزود: البته این که مجوز جدید هم صادر نشود منطقی و قابل دفاع نیست و کسانی که اهل کارآفرینی و ارائه خدمات ماندگار هستند و تخصص لازم را دارند باید حمایت و افراد غیرحرفه ای از چرخه کار رسانه خارج شوند.

مجوز نشریات دولتی صادر نمی شود

وی اظهارداشت: برای اینکه رقیبی برای بخش خصوصی ایجاد نشود از این پس مجوز جدیدی درحوزه نشریات دولتی صادر نمی شود مگر بندرت و در مواقعی که متقاضی خصوصی نباشد، در این راستا یارانه نشریات دولتی را نیز قطع کرده ایم تا بخش خصوصی تقویت شود.

انتظامی در خصوص ساماندهی خبرنگاران هم گفت: در این زمینه نگاه دولتی نداشته باشید و خود را به ما وابسته نکنید، تائید صلاحیت خبرنگاران از سوی دولت به مصلحت نیست و این کار لازم است از سوی انجمن های صنفی پیگیری شود.

بیمه تکمیلی خبرنگاران برقرار می شود

این مسئول در خصوص بیمه تکمیلی خبرنگاران هم گفت: رییس دولت یازدهم اگر مسئولان امر اجرایی شدن یک طرح را تائید کنند قول می دهد، لذا بیمه تکمیلی نیز از اموری است که محقق خواهد شد.

وی از حمایت مالی از خانه های مطبوعات هم خبر داد و یادآور شد: امسال از همه خانه های مطبوعاتی که به صورت قانونی و دموکراتیک شکل گرفته اند حمایت مالی خواهیم کرد و با توجه به تعداد واقعی اعضا، فرآیند قانونی انتخابات، پاسخگو بودن منتخبان، یارانه پرداخت می کنیم.

تشکیل اتحادیه کانون های تبلیغاتی نیازمند قانون است

انتظامی در مورد فعالیت کانون های تبلیغاتی هم گفت:لایحه قانون مطبوعات در دیماه سال گذشته به دولت داده شدکه یک جلسه دیگردر کمیسیون لوایح بررسی خواهد شد که در صورت تصویب بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد.

این مقام مسئول اظهارداشت: با اصلاح قانون مطبوعات برخی قوانین به روز شده و شرایط بهتری برای فعالان این عرصه فراهم خواهد شد.

وی افزود:کانون های تبلیغاتی با راه اندازی شورای هماهنگی بجای اتحادیه می توانند مطالبات خود را پیگیری کنند و ما هم معافیت مالیاتی و آموزش آنها را پیگیری می کنیم.

همچنین رییس خانه مطبوعات استان، نماینده خبرنگاران و کانون های تبلیغاتی استان مشکلات و پیشنهادهای خود را در حضور معاون وزیر ارشاد مطرح کردند و خواستار رسیدگی به آنها شدند.

در این مراسم از خانواده های شهدای رسانه استان ابوالفضل رجبی و محمود صلاحی، علی اصغر نظر بلند که اعضای فرزند خود را اهدا کرد، تجلیل شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها