چرا جشنواره باید محل گسترش سینمای مقاومتی باشد

تاثیر بد داوری‌ها بر سینما

در حالی روز گذشته حسین معززی‌نیا، نویسنده و منتقد سینما اسامی فیلم‌های سودای سیمرغ (بخش اصلی مسابقه) مهم‌ترین رویداد رقابتی سینمای ایران را اعلام کرد که کارگردانان شناخته شده‌ای چون خسرو سینایی، بهمن فرمان‌آرا، محمدحسین لطیفی، علیرضا امینی، سامان مقدم، سیروس الوند و مجید جوانمرد از حضور در بخش مسابقه جشنواره سی و سوم فیلم فجر بازماندند.
کد خبر: ۷۵۵۱۶۸
سوداگران سیمرغ مشخص شدند

به گزارش جام‌جم، یک ماه دیگر سی و سومین جشنواره فیلم فجر به‌طور رسمی آغاز به کار می‌کند و اهالی سینما و علاقه‌مندان هنر هفتم در کشورمان ده روز و شب داغ و نفسگیر را در سرمای بهمن ماه تجربه خواهند کرد.

جشنواره فیلم فجر همیشه رویدادی مهم و کنجکاوبرانگیز بوده و حتی در سال‌های بی‌فروغ خود هم در صدر اخبار سینمایی کشور قرار گرفته است. هرچند سی و سومین جشنواره فیلم فجر مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، کیانوش عیاری، کیومرث پوراحمد، ابراهیم حاتمی‌کیا و رخشان بنی اعتماد ندارد، اما در این دوره هم نام‌ها و فیلم‌هایی وجود دارد که از همین حالا مشتاقان فراوانی پیگیر تماشای آنها هستند؛ ضمن این‌که آن فشار و باری که روی جشنواره سال گذشته فیلم فجر بود، روی جشنواره امسال وجود ندارد و تماشاگران با توقع و انتظار کمتری با مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور مواجه خواهند شد.

روز گذشته و بعد از چهل روز تلاش و فیلم‌بینی هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) سی و سومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و محمد احسانی، احمد امینی، محمدعلی باشه‌آهنگر، بهنام بهزادی،‌ مجید رضابالا، رسول صدر عاملی و حسین کرمی با بازبینی ۸۸ فیلم و پشت سرگذاشتن جلسات متعدد و طولانی برای جمع‌بندی آرا در نهایت 22 فیلم را برای حضور در بخش مسابقه واجد شرایط دانستند. نکته برجسته درخصوص فیلمسازان 22 فیلم نهایی انتخاب شده برای بخش مسابقه، ترکیب تقریبا متوازن نام‌های قدیمی و آشنایی چون مسعود جعفری جوزانی، کمال تبریزی، فرزاد موتمن، علیرضا رئیسیان، ابوالحسن داوودی، بهروز افخمی، عبدالحسین برزیده و نیکی کریمی و فیلمسازان جوان‌تر و نسل‌های تازه‌نفس‌تری مثل هومن سیدی، کاوه سجادی حسینی، شهرام شاه حسینی، کیارش اسدزاده، بهرام توکلی، هاتف علیمردانی، روح الله حجازی و مصطفی کیایی است. توازن و تعادلی که درصورت ساخت فیلم‌هایی خوب و شایسته و جذاب می‌تواند توجه و رضایت توامان تماشاگران این دوره از جشنواره را در پی داشته باشد.

در این میان البته باید به ناکامی برخی فیلمسازان شناخته‌شده هم اشاره کرد که یا نتوانستند نظر مثبت هیات انتخاب را به خود جلب کنند و برای بخش مسابقه انتخاب شوند یا موفق نشدند به لحاظ زمان‌بندی بموقع مراحل فنی فیلمشان را برای ارائه به دبیرخانه جشنواره به پایان برسانند و از حضور در بخش مسابقه جشنواره بازماندند. «جزیره رنگین» (خسرو سینایی)، «دلم می‌خواد» (بهمن فرمان‌آرا)، «اسب سفید پادشاه» (محمدحسین لطیفی)، «این سیب هم برای تو» (سیروس الوند)، «آدم باش» (مجید جوانمرد)، «دلتا ایکس» (علیرضا امینی) و «نهنگ عنبر» (سامان مقدم) برخی از فیلم‌هایی هستند که شاید در صورت آماده شدن در زمان برگزاری جشنواره در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآیند، اما از این پس باید برای اکران عمومی تلاش کنند.

بیانیه هیات انتخاب

هیات انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر همچنین در بیانیه‌ای نحوه انتخاب آثار سینمایی حاضر در این رویداد سینمایی را توضیح داد از جمله این که این هیات در صورت امکان می‌توانست این دو فهرست را بسادگی و با اطمینان خاطر تا ۳۰ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۲۰ فیلم در بخش نگاه نو افزایش دهد. از آنجایی که هیات انتخاب نخستین گروهی است که مجموعه آثار یکساله سینمایی ایران را مورد دقت نظر و بررسی قرارداده، ‌بنابراین اذعان می‌دارد که فاصله بین آثار انتخاب شده و انتخاب نشده بسیار کم است و بر همین اساس امیدواریم که فیلم‌های به نمایش‌درنیامده در جشنواره پس از این روزها به دست فراموشی سپرده نشوند و از حمایت‌های مادی و معنوی ضروری جهت نمایش عمومی در سراسر کشور برخوردار شوند.

باوجود این بیانیه باید به انتظار نشست و دید که واکنش‌های فیلمسازان، منتقدان و اهالی سینما نسبت به 22فیلم انتخابی و فیلم‌های راه نیافته به بخش مسابقه جشنواره طی روزهای آینده چگونه خواهد بود و آیا مردم به عنوان اصلی‌ترین مخاطبان در زمان برپایی جشنواره فیلم فجر به‌انتخاب و نظرات هیات انتخاب مهر تائید خواهند زد یا نه؟

فیلم‌های بخش سودای سیمرغ:

۱ـ ارغوان (کیوان علیمحمدی‌/‌ امید بنکدار)

۲ـ اعترافات ذهن خطرناک من (هومن سیدی)

۳ـ ایران برگر(مسعود جعفری جوزانی)

۴ـ بوفالو (کاوه سجادی‌حسینی)

۵ـ بهمن (مرتضی فرشباف)

۶ـ تا آمدن احمد (صادق صادق‌دقیقی)

۷ـ تگرگ و آفتاب (رضا کریمی)

۸ـ حکایت عاشقی (احمد رمضان‌زاده)

۹ـ خانه دختر (شهرام شاه‌حسینی)

۱۰ـ خداحافظی طولانی (فرزاد موتمن)

۱۱ـ دوران عاشقی (علیرضا رئیسیان)

۱۲ـ رخ دیوانه ( ابوالحسن داوودی)

۱۳ـ روباه (بهروز افخمی)

۱۴ـ شرفناز (حسن نجفی)

۱۵ـ شکاف (کیارش اسدی‌زاده)

۱۶ـ شیفت شب (نیکی کریمی)

۱۷ـ طعم شیرین خیال (کمال تبریزی)

۱۸ـ عصر یخبندان (مصطفی کیایی)

۱۹ـ مرگ ماهی (روح‌الله حجازی)

۲۰ـ مزار شریف (عبدالحسن برزیده)

۲۱ـ مشرف به کوچه بی‌نام (هاتف علیمردانی)

۲۲ـ من دیه‏گو مارادونا هستم (بهرام توکلی)

هیات انتخاب علاوه بر این 22 فیلم، دو فیلم ذیل را هم به‌عنوان برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی کودک اصفهان واجد حضور در این بخش دانست: قول (محمدعلی طالبی ‌/‌ بهترین فیلم جشنواره کودک) و فراز از قلعه رودخان (غلامرضا رمضانی‌/‌ بهترین کارگردانی جشنواره کودک).

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها