کم کردن هزینه‌های دو اتفاق در آمریکا

اسنودن از پرونده تازه جنایات سیا خبر نداشت؟

آیا اسنودن دیگر اطلاعات محرمانه‌ای از سازمان جاسوسی سیا در دست ندارد که بخواهد باز هم آنها را منتشر کند؟
کد خبر: ۷۴۸۴۰۳
اسنودن از پرونده تازه جنایات سیا خبر نداشت؟

به گزارش جام جم آنلاین ادوارد اسنودن که بیش از یکسال است که از آمریکا بیرون آمده و دست به افشای اسناد محرمانه‌ای از سیا زده است اکنون می‌گوید دیگر اطلاعاتی ندارد و آنها را نابود کرده است.

اکنون پرونده 6700 صفحه‌ای از سیا منتشر شده و در آن اقدامات ضد انسانی و شکنجه‌هایی که مأموران سیا انجام داده‌اند آشکار شده است، اما اسنودن پس از انتشار آنها از خواندن این گزارش خشمگین شد.آیا مشاور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) از این پرونده خبری نداشته است؟

پرونده قطور 6700 صفحه‌ای جنایات سیا در دنیا، اکنون از سوی مقامات دولتی و مجلس افشا شده است و در واقع سیاست «خود اقراری» در این پرونده در پیش گرفته شده است، اما نه برای این که این اعمال محکوم شود یا با مأمورانی که دست به جنایت زده‌اند برخورد شود، بلکه برای این منتشر شده که این اقدامات تأثیر آنچنانی در رسیدن آمریکا به اهدافش نداشته است.

برای همین است که سخنگوی کاخ سفید به نقل از اوباما گفته است که او معتقد است باید از پرسنل جاسوسی آمریکا قدردانی شود!

در هر صورت اسنودن یا این اطلاعات را در دست نداشته یا آنها را در اختیار داشته و فرصت انتشار آنها با اقدام دولت آمریکا از او گرفته شده است و یا شاید هم در یک هماهنگی این اجازه را به آمریکا داده که بتواند خود آنها را در شرایطی که درگیر اعتراضات نژادپرستی پلیس این کشور است، منتشر کند و هزینه‌های جداگانه‌ای برای آن پرداخت نکند.

آمریکا اکنون از شرق تا غرب آن شاهد تظاهرات مردمی است که علیه قتل چندین سیاه پوست و رفتارهای نژادپرستانه است. صدها هزار نفر از مردم معترض به این رفتارها چند روز است که در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند و این اعتراضات هزینه‌های سنگینی را برای حاکمان این کشور ایجاد کرده است.

موضوع پرونده اقدامات ضد حقوق بشری سیا در دنیا هم در همین زمان رو می‌شود تا همزمانی آنها با هم از خسارات بین‌المللی و داخلی آن بکاهد.

مشاور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و افشاگر برنامه گسترده جاسوسی این کشور موسوم به پریزم گرچه اعلام کرده است که همه اطلاعات محرمانه‌ای را که در اختیار داشته، نابود کرده است،‌اما ابهام در این اظهارات پس از افشای پرونده تازه از عملکرد جنایتکارانه سیا باقی است.

اسنودن در یک ارتباط رادیویی بین مسکو و پاریس که از سوی سازمان عفو بین الملل سازماندهی شده بود، گفت: به جز اطلاعاتی را که به خبرنگاران داده‌ام، دیگر اطلاعات محرمانه‌ای ندارم و از این به بعد بر عهده مطبوعات است.

وی افزود : اما نظارت گسترده و شنود در همه کشورهایی که دستگاههای اطلاعاتی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادوارد اسنودن ژوئن 2013 اسناد محرمانه ای را در ارتباط با جاسوسی گسترده آمریکا و انگلیس از کاربران اینترنتی و مکالمات تلفنی در جهان در اختیار روزنامه های واشنگتن پست و گاردین قرار داد.

اسنودن در حال حاضر در مسکو به سر می برد و از این کشور مجوز اقامت سه ساله دریافت کرده است.

پیمانکار سابق اطلاعاتی آمریکا تأکید کرد که تکنیک‌های بازجویی سیا از مظنونان تروریستی پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی جنایاتی غیرقابل توجیه هستند.

اسنودن در ادامه افزود: تحقیقات سنا و گزارشی که آنها منتشر کرده‌اند به چند دلیل فوق العاده است. من نمی‌توانستم کمکی بکنم ولی به‌شدت از چیزی که خواندم متأسف شدم و این گزارش تا حد زیادی من را خشمگین کرده است.

سنای آمریکا خلاصه‌ای از گزارش 6هزار صفحه‌ای مربوط به استفاده از روشهای بازجویی توسط مأموران سیا در زندان‌های آمریکا را منتشر کرده است. این گزارش با هزینه 40 میلیون دلاری پس از 6 سال تحقیق تهیه شده است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا کاملاً از انتشار گزارش شکنجه حمایت می‌کند و این مهم است که آمریکا خواهان مواجهه با کمبودهایی است که وجود دارد.

ارنست گفت: ما باید آشکارا به جهان نشان دهیم که اشتباه کردیم و اینکه این اشتباه دیگر رخ نخواهد داد.

سخنگوی کاخ سفید گفت که از نظر اوباما پرسنل جاسوسی آمریکا وطن‌پرست هستند و مردم باید از خدمات آنها قدردانی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها