مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) برنامه های فرهنگی، هنری و پژوهشی سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) را اعلام کرد.
کد خبر: ۷۴۵۰۸۲
برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اعلام شد

سید جواد جعفری گفت: با فراخوان سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در شب میلاد فرخنده امام موسی کاظم(ع) برگزارکنندگان در سه بخش استانی، ملی و بین الملل خود را برای برپایی بزرگترین جشنواره فرهنگی، هنری و ولایی کشور آماده می کنند.

وی افزود: یکی از بخش های هشتگانه این فراخوان به برنامه های هنری اختصاص دارد که 25 برنامه شامل می شود. این بخش 30 درصد از 82 برنامه داخلی جشنواره امام رضا(ع) را تشکیل می دهد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: جشنواره عکس رضوی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، جشنواره نمادهای شهری رضوی توسط شهرداری قم، جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای سنتی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان و جشنواره هنرهای تجسمی رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می وشند..

وی افزود: همچنین جشنواره آیین های نمایشی و پرده خوانی رضوی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و نیز جشنواره نمایشنامه نویسی رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین برگزار می شوند.

جعفری برگزاری جشنواره تئاتر رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، جشنواره خوشنویسی رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، جشنواره نقاشی خط و حروف نگاری رضوی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان را از دیگر برنامه های هنری این جشنواره برشمرد.

وی گفت: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و کرمان نیز به ترتیب متولی برگزاری دو جشنواره «مولودی خوانی رضوی و مدیحه سرایی» و «چاووشی خوانی رضوی» هستند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با اشاره به دیگر برنامه های این جشنواره، افزود: بخش فرهنگی سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) 12 برنامه را شامل می شود که هشت برنامه به صورت سراسری و چهار برنامه آن به صورت بین المللی برگزار خواهد شد.

جعفری افزود: جشنواره سفرنامه و خاطره نویسی رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، جشنواره داستان رضوی با عنوان «کبوتر حرم» توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان، جشنواره مشاعره رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر، جشنواره شعر رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان و همچنین جشنواره شعر دوبیتی و رباعی رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان برگزار می شوند.

وی برگزاری جشنواره کتابخوانی حکمت های رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، جشنواره محراب (حفظ احادیث رضوی) توسط کانون فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی و جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری را از دیگر برنامه های فرهنگی سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) برشمرد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) افزود: در بخش فراملی، جشنواره بین المللی نامه ای به امام رضا(ع) نیز از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی توسط سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

جعفری با اشاره به برنامه های پژوهشی جشنواره نیز گفت: در این بخش همایش حدیث رضوی، همایش نماز در آموزه های رضوی، همایش مناظرات رضوی و کنگره بزرگداشت امامزاده صالح(ع)، همایش امام رضا(ع) و پاسخگویی قرآن به پرسشهای عصر، همایش شناخت اخلاق و آداب رضوی و همایش سیمای امام رضا(ع) در ادبیات تطبیقی (فارسی ـ عربی) به ترتیب توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، زنجان، اردبیل، تهران، مرکزی و کرمانشاه برگزار می شوند.

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی نیز میزبان همایش خانواده و سبک زندگی در فرهنگ رضوی است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی همایش علمی پژوهشی جاده ولایت را برگزار می کند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: دهمین همایش علمی پژوهشی جاده ولایت با هدف مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی مسیر هجرت امام رضا(ع) به ویژه در محدوده استان خراسان رضوی نیز برگزار می شود.

وی افزود: جاده ولایت طول مسیر هجرت 3450 کیلومتری امام رضا(ع) است که ایشان دو سوم آن را در ایران طی کردند یعنی پس از ورود از مرز شلمچه بطور متوسط هر روز 30 کیلومتر پیمودند تا اینکه پس از هفتاد و پنج روز از سمت سرخس خارج شدند.

جعفری گفت: به همین دلیل به نظر می رسد حضرت حدود 70 تا 75 منزل و قدمگاه در ایران داشته باشند. از این تعداد تاکنون 16 قدمگاه قطعی شناسایی شده که هفت مورد آن به نامهای ابرکوه، دهشیر، توران پشت، فراشاه(اسلامیه)، تفت(مالمیر)، مسجد فُرط و خرانق (مشهدک) در یزد قرار دارند.

فراخوان هریک از برنامه های موضوعی جشنواره امام رضا(ع) از طریق وبگاه سه زبانه «شمس توس» به نشانی www.shamstoos.ir/fa/farakhanha قابل دریافت است.

همچنین سامانه پیام کوتاه 30007888 و شماره تلفن: 05112283044 به عنوان پل ارتباطی میان و جشنواره مخاطبان معرفی شده اند.

مراسم پایانی برنامه های موضوعی سیزدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در دهه کرامت برگزار می شود.

مراسم اصلی این جشنواره همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) روز 25 مرداد ماه سال آتی در قم آغاز می شود و محل اختتامیه اصلی جشنواره در شب میلاد مسعود امام رضا(ع) نیز روز چهارم شهریور سال آینده در مشهد مقدس برپا خواهد شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها