دانشمندان موفق به شناسایی پروتئینی شده‌اند که به احتمال زیاد به بیدار شدن مغز از خواب و تاثیر آن بر پیشرفت آلزایمر کمک می‌کند.
کد خبر: ۷۴۲۸۴۵
پروتئینی که آلزایمر را درمان می کند

در سال​های اخیر پژوهش​هایی صورت گرفته که نشان از وجود ارتباطی جالب توجه میان مشکلات خواب و ابتلای به آلزایمر دارد.این ارتباط شامل نوعی انتقال نورونی موسوم به «اورکسین» است که مغز را از خواب بیدار می‌کند. دانشمندان دریافته‌اند که این پروتئین در تشدید آلزایمر تاثیرگذار است.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه «واشنگتن» دریافته‌اند که با از میان برداشتن این پروتئین در مغز موش های آزمایشگاهی آنها را قادر می‌سازد تا برای مدت بیشتری بخوابند و بدین ترتیب احتمال پیشروی آلزایمر در آنها کندتر می‌شود.

یکی از مسیرهای نگران کننده‌ای که عملکرد این پروتئین و مشکلات خواب می‌تواند به پیشرفت آلزایمر منجر شود مربوط به افزایش احتمال شکل‌گیری پلاک ها در مغز می‌شود.

دانشمندان دریافته‌اند پلاک ها پیش و در حین پیشرفت آلزایمر ایجاد می‌شوند و در عین حال با بیشتر شدن علایمی نظیر ضعف حافظه و همچنین از دست دادن تعادل همراه است.

ترکیب این عوامل دانشمندان را به این باور رسانده است که توقف فرآیند شکل‌گیری پلاک ها تکنیکی موثر علیه پیشرفت آلزایمر است.

محققان دانشگاه واشنگتن برای اینکه نظریه جدیدشان را به بوته آزمایش بگذارند به سراغ موش​های آزمایشگاهی رفتند. این موش ها پیش از این با استفاده از مهندسی ژنتیک حامل پروتئین های بیشتر اورکسین شده بودند که به شکل‌گیری پلاک ها در مغز کمک می‌کند.

مقایسه این موش ها با موش های فاقد این پروتئین نکات جالب توجهی را نشان داد. بر این اساس موش های دارای مقادیر قابل توجه پروتئین اورکسین کمتر از موش های دسته دیگر خواب را تجربه کردند.

دانشمندان با اشاره به این دستاورد مهم پزشکی به این واقعیت اشاره می‌کنند که نباید از عملکرد این پروتئین در مغز غافل شد. آنها توصیه می‌کنند باید به هدف قرار دادن این پروتئین جهت جلوگیری از پیشرفت آلزایمر فکر کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها